Overname hypotheekportefeuille
ASR heeft de hypotheekportefeuille van Aegon Hypotheken overgenomen. Als gevolg van de overname door ASR gaat in 2025 het beheer van de Aegon-hypotheekportefeuille in fases over naar Stater. Het is dan nog steeds een Aegon-hypotheek. Vanaf medio januari 2025 verstrekken we nieuwe leningen voor nieuwe klanten via Stater onder het Aegon-label. De lopende portefeuille in beheer zet Aegon in twee fases over naar Stater. Het eerste deel verhuist in het Pinksterweekend van 7 - 9 juni 2025 en een tweede deel volgt in oktober 2025.

Wat betekent dit voor u?
Er is een duale periode van januari tot en met oktober 2025. Dan verwerken en beheren we leningen zowel bij Stater als bij Aegon.
E-notaris: verwerking en beheer bij Stater
Vanaf 15 januari 2025 wordt een deel van de nieuwe hypothecaire inschrijvingen van Aegon bij Stater geadministreerd. Vanaf 10 juni 2025 komen daar ook een deel van de bestaande verhuisde hypotheken bij. Voor het indienen van een aflosverzoek kunt u gebruikmaken van de zoekfunctie in E-notaris om te controleren of de lening bij Stater in beheer is.
Voor een vlotte dossierafhandeling is het belangrijk dat u het dossier verwerkt in het juiste portaal (E-notaris dan wel ECH).
ECH: verwerking en beheer bij Aegon
Dossiers met andere hypotheeknummers zijn lopende dossiers die nog via Aegon worden verwerkt en via ECH worden aangeleverd. Voor de hypotheken die na 10 juni 2025 nog in het oude Aegon-systeem staan, blijft u gebruikmaken van ECH. U herkent deze hypotheken aan een nummer dat start met een H
Verwerkingspauze ECH
ECH is gesloten voor Aegon hypotheken vanaf vrijdag 30 mei 12 uur ’s middags. ECH gaat weer open op dinsdagochtend 10 juni 8 uur. Tijdens deze verwerkingspauze krijgt u ook geen berichten van Aegon hypotheken. Wanneer u toch een bericht probeert te versturen naar Aegon, dan krijgt u een foutmelding: “De ontvangende partij heeft geen ECH toegang”.
Deadline processen passeren
Garantiedatum verzoeken voor passeringen met passeerdatum t/m woensdag 11 juni 2025
- Bericht “melden passeergegevens” en concept akte + afrekening moet uiterlijk op vrijdag 23 mei binnen zijn;
- Voor verzoeken die ná 23 mei binnenkomen, kan Aegon geen garantie geven dat we tijdig een sluitnota opmaken en de gelden tijdig overmaken.
Noodproces voor passeren
Is door een gegronde reden de deadline van 23 mei niet gehaald? En heeft u nog geen sluitnota ontvangen op maandag 2 juni? Dan kunt u een spoedverzoek doen en gebruik maken van onze noodprocedure. Denkt u dat dit het geval is? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058 – 244 3400).
Deadline proces royeren
Garantiedatum verzoeken voor passeringen met passeerdatum t/m 22 juni 2025
- Aflosnota wordt minimaal 15 werkdagen voor de passeerdatum opgevraagd;
- Is de passeerdatum na 22 juni? Dan vraagt u de aflosnota op via E-notaris.
In E-notaris kunt u zien of de bestaande hypotheek inderdaad is geadministreerd bij Stater. Is de hypotheek niet zichtbaar? Dan bestaat de kans dat de desbetreffende hypotheek niet is gemigreerd en nog inzichtelijk is op het oude platform van Aegon. In dat geval stuurt u het verzoek nog via ECH in.
Noodproces opvragen aflosnota overbruggingskrediet
Is door een gegronde reden de termijn van 15 werkdagen niet gehaald? En heeft u geen reactie van ons heeft gekregen op maandag 2 juni? Dan kunt u een spoedverzoek doen en gebruik maken van onze noodprocedure. Neem in die gevallen zo snel mogelijk contact op met de ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058-244 6650).
Noodproces verstrekken royementsvolmacht
U kunt een spoedverzoek doen en gebruik maken van onze noodprocedure. Neem in die gevallen zo snel mogelijk contact op met de ServiceDesk van Aegon Hypotheken (058-244 6650).
Goed om te weten
We informeren u na de zomer tijdig over de vervolgstappen en wat dit voor u betekent. Vanaf 10 juni maakt u vaker gebruik van E-notaris omdat dan het eerste deel van onze hypotheken is overgezet naar Stater.