Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over hypotheken

Bankspaarhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Bankspaarhypotheek

Spaarhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Spaarhypotheek

Aflossingsvrije Hypotheek 

Veelgestelde vragen over de Aflossingsvrije Hypotheek

Annuïteitenhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Annuïteitenhypotheek

Combinatiehypotheek  

Veelgestelde vragen over de Combinatiehypotheek

   
Wij ontvangen veel vragen over de gevolgen van het regeerakkoord voor uw hypotheek en hypotheekrenteaftrek. Meer informatie.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Is rentemiddeling mogelijk bij Aegon Hypotheken?

Rentemiddeling is mogelijk bij Aegon
U kunt ook met uw adviseur tot de conclusie komen dat voor u de beste oplossing is om nu niets te doen. In ieder geval is het belangrijk dat u bewust een keuze maakt. De voorwaarden voor rentemiddeling en alle informatie leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

U heeft een Mijn Aegon-account nodig, om te zien wat rentemiddeling voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U kunt na het inloggen een document opvragen waar al uw hypotheekgegevens op staan met de uitkomst voor omzetten en rentemiddeling. U vindt dit document onder het tabblad 'rente aanpassen'. U bespreekt met dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

U regelt uw aanvraag voor rentemiddeling via uw adviseur
Wij kunnen uw financiële situatie niet beoordelen en het betreft een complexe wijziging. Denk bijvoorbeeld aan eventuele fiscale consequenties van een lagere rente.

Rentemiddeling brengt verschillende kosten met zich mee
Een adviseur brengt advieskosten in rekening. U kunt voor advies over rentemiddeling ook bij Aegon Advies terecht voor € 500,-. De advieskosten en administratiekosten zijn fiscaal aftrekbaar. Voor het middelen van de rente brengt Aegon € 200,- in rekening. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw hypotheek aan te passen
Er zijn meerdere manieren om uw hypotheek aan te passen. Afhankelijk van uw situatie kan u met uw adviseur bekijken wat voor u een goede optie kan zijn. Op onze website kunt u meer informatie vinden over de volgende mogelijkheden: 
Voor een verzoek tot het wijzigen van uw hypotheek verwijzen wij u naar uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur kan u daar bij helpen.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik een lagere hypotheekrente krijgen?

U kunt uw renteafspraak omzetten naar de marktrente
Uw adviseur berekent voor u of het verlagen van de hypotheekrente voordelig is. U ontvangt hiervoor een offerte die u kunt aanvragen via uw adviseur. U betaalt mogelijk omzettingskosten. Voor meer informatie gaat u naar Uw hypotheekrente omzetten naar de marktrente

U kunt ook voor rentemiddeling kiezen 
Een verzoek voor rentemiddeling doet u via uw adviseur. Meer informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

Er zijn ook andere manieren om de maandlasten te verlagen
Zie voor de mogelijkheden U wilt uw hypotheek aanpassen

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat mag ik declareren op mijn bouwdepot en hoe declareer ik dit?

Een bouwdepot is een rekening speciaal voor de (ver)bouwkosten voor uw woning. Dit kunnen bijvoorbeeld kosten voor laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Inrichting, zoals gordijnen en meubels, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Meer informatie over hoe u declareert leest u op Bouwdepot Aegon Hypotheken.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?

U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Bijvoorbeeld als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Een aanvraag regelt u via uw adviseur. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan het hypotheekbedrag binnen dit hypotheekdeel. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mijn hypotheekrente is gewijzigd. Waarom betaal ik nog steeds het oude bedrag?

De hypotheekrente betaalt u maandelijks achteraf. Dus per 1 maart betaalt u over de maand februari. Is er een wijziging geweest op uw hypotheek die van invloed is op de te betalen rente, dan merkt u dit altijd een maand later in uw afschrijving.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mag ik mijn woning verhuren als ik een Aegon hypotheek heb?

Op het moment dat u door de aankoop van een nieuwe woning met dubbele woonlasten zit en uw oude woning staat in de verkoop, bieden wij in samenwerking met het bedrijf Overbruggingsverhuur de mogelijkheid om uw woning te verhuren. We hanteren hiervoor wel strikte voorwaarden.

Welke eisen stellen wij in ieder geval aan de te verhuren woning?
  • Na aankoop van een nieuwe woning moet de huidige koopwoning minimaal één jaar actief in de verkoop staan.
  • Nadat u bent gaan samenwonen in de koopwoning van uw partner moet de huidige koopwoning minimaal één jaar actief in de verkoop staan.
  • Er moet sprake zijn van twee koopwoningen en geen huurwoningen.
  • De woning moet actief en zichtbaar in de verkoop staan.
  • De woning moet toegankelijk zijn voor bezichtiging.
  • De vraagprijs voor de woning moet marktconform zijn.
U wilt uw woning verhuren. Hoe werkt dat?
  • Alle informatie vindt u terug op de website van Overbruggingsverhuur. U kunt hier een aanvraagformulier downloaden en deze opsturen naar Overbruggingsverhuur. We nemen geen rechtstreekse verzoeken voor het verhuren van de woning in behandeling en verwijzen u door naar Overbruggingsverhuur.
  • Overbruggingsverhuur.nl maakt in samenspraak met u de voorwaarden in de benodigde documenten (aanvraagformulier verhuur, vergunning gemeente Leegstandswet, huurovereenkomst, akte van verpanding van huurpenningen en toestemming NHG bij verlening verhuur) op en dient een verzoek bij ons in.
  • Na controle van de documenten besluiten we of we toestemming kunnen verlenen voor de verhuur van uw woning.
  • Wij brengen u geen kosten in rekening voor een verzoek tot verhuur van de woning (overbruggingsverhuur.nl doet dit wel).

We werken niet mee aan verhuur dat u:

  • de woning tijdelijk wilt verhuren (tijdens bijvoorbeeld een verblijf in het buitenland).
  • een kamer in de woning wilt verhuren.
  • een ander woning gaat huren.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?