Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Veelgestelde vragen over hypotheken

Veelgestelde vragen

Past Aegon de tariefklasse en het rentetarief van mijn hypotheek automatisch aan?

U heeft al de laagst mogelijke rente als u in de laagste tariefklasse valt of NHG heeft
Wanneer u een hypotheek heeft met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) betekent het dat uw hypotheek al in de laagste tariefklasse valt. De verhouding tussen uw lening en de marktwaarde van uw woning heeft dan geen invloed. ​U betaalt altijd het laagst mogelijke rentepercentage. U heeft ook de laagst mogelijke rente als u in de tariefklasse <67,5% valt. 

Er zijn twee situaties waarbij wij de tariefklasse automatisch aanpassen:

  • Bij een extra aflossing. Wordt uw hypotheek lager door een extra aflossing? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een lager rentetarief. Dit hangt af van de bij ons bekende waarde van uw woning en de hoogte van de hypotheek. Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben. Uw premie of inleg op de spaarverzekering/bankspaarrekening kan wijzigen. In dit geval nemen wij eerst telefonisch contact met u op voor wij de rente aanpassen. 
  • Bij het aflopen van uw rentevastperiode. Tijdens de rentevastperiode lost u bij een annuïtaire of lineaire hypotheek af op de hypotheekschuld. Door deze aflossingen kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen. 
Wij passen de tariefklasse van uw hypotheek bij een lineaire of annuïtaire hypotheek ook niet automatisch aan
Een hypotheekvorm waarbij u maandelijks aflost (lineair of annuïtair), zien wij niet als extra aflossing. Wij passen de tariefklasse dan niet automatisch aan.

Als de waarde van uw woning is gestegen kunt u een verzoek indienen om de tariefklasse aan te passen
Om te bepalen in welke tariefklasse uw hypotheek valt vergelijken wij de hoogte van uw lening met de marktwaarde van uw woning. Is de waarde van uw woning gestegen? In dit geval kunt u een recente WOZ-beschikking of taxatierapport e-mailen naar hypotheken.beheer@aegon.nl. Vermeld hierin uw verzoek de rente aan te passen. We zullen beoordelen of u recht heeft op een lager rentetarief. Wij stellen uw nieuwe rente vast aan de hand van het actuele rentebericht. Dit is het rentebericht welke van toepassing is op het moment dat uw verzoek met bijlagen is ontvangen. De actuele hypotheekrente vindt u op onze op onze website.

We adviseren u om eerst contact op te nemen met uw adviseur
Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben, uw adviseur kan u daarbij helpen. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is een variabele hypotheekrente?
Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
Op de pagina 'Vaste of variabele hypotheekrente?' vindt u alle informatie over de opbouw van onze variabele rente. Wilt u op de hoogte blijven van rentewijzigingen? Meldt u zich dan aan online aan voor ons rentebericht. Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente.

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïteitenhypotheek
Wilt u de rente vastzetten? Stuur uw verzoek naar hypotheken.beheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Een extra aflossing op uw hypotheek is mogelijk, maar kan gevolgen voor u hebben
Op onze pagina 'U wilt extra aflossen op uw hypotheek' vindt u alle informatie over een extra aflossing op uw hypotheek. 

U kunt uw extra aflossing online aan ons doorgeven
Dit geeft u door met het formulier Aanmelden extra aflossingen op uw hypotheek. We nemen uw verzoek tot extra af te lossen binnen 10 werkdagen in behandeling. U ontvangt onze reactie via e-mail.

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom moet ik allerlei zaken doen omdat Aegon de beleggingsrekeningen wijzigt?
We introduceren Aegon Beheerd Beleggen omdat dit volgens ons beter aansluit bij de huidige wensen van onze klanten
En daarnaast voldoet dit nieuwe product gelijk aan de nieuwe wet- en regelgeving. Ons besluit is om met de huidige beleggingsrekeningen te stoppen en de keuze aan u te laten of u over wilt naar Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek of een andere keuze maakt. Voor het nieuwe product is het noodzakelijk dat we onder andere uw beleggingsprofiel en identificatie opnieuw vaststellen, zodat het nieuwe product aansluit bij uw huidige persoonlijke situatie.

Met Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek ontvangt u ieder kwartaal een online overzicht. Hierop ziet u uw beleggingsportefeuille en uw waardeontwikkeling zodat u tijdig kunt bijsturen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?
U ontvangt uw notaspecificatie digitaal in Mijn Aegon
U ontvangt de notaspecificatie alleen digitaal. U kunt deze notaspecificatie(s) terugvinden in de app en in Mijn Aegon. Er wordt niet elke maand een specificatie aangemaakt. Dit gebeurt alleen bij wijzigingen:
  • Als de lening is afgesloten. Dit is de notaspecificatie voor de eerste incasso.
  • Wanneer u een lopende lineaire hypotheek heeft wordt de specificatie maandelijks aangemaakt.
  • Als er sprake is van een wijziging in het te betalen bedrag door een extra aflossing.
  • Wanneer (de rente van) één of meer leenlagen is gewijzigd.
  • Wanneer u een actief bouw- of rentedepot heeft.
De notaspecificatie kan niet automatisch per e-mail verstuurd worden
De specificatie's  worden automatisch door ons systeem aangemaakt. Hier is nog geen koppeling met e-mail mogelijk. U vindt uw notaspecificatie in Mijn Aegon. Meer informatie vind u op onze pagina 'Hoe en wanneer betaal ik mijn hypotheek?'.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw hypotheek aan te passen
Afhankelijk van uw situatie bekijkt u met uw adviseur wat voor u een goede optie kan zijn. Op onze website vindt u meer informatie over de volgende mogelijkheden: 
Voor een verzoek tot het wijzigen van uw hypotheek neemt u contact op met uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een wijzigingsverzoek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?
U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Of en hoeveel u extra kan lenen hangt onder meer af van de marktwaarde van uw woning, de hoogte van uw huidige hypotheek en uw inkomen. U kunt bijvoorbeeld uw hypotheek verhogen als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Een onderhandse verhoging op een lening met NHG is alleen mogelijk als deze ook met NHG wordt afgesloten.
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • De verhoging moet passen op basis van uw inkomen en de marktwaarde (na verbouw) van uw woning
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Het kan zijn dat u langs de notaris moet voor uw verhoging  
Heeft u uw hypotheek hoger ingeschreven dan het bedrag dat u van ons heeft geleend? Of heeft u een deel van uw hypotheek afgelost? Dan heeft u mogelijk ruimte om uw hypotheek onderhands te verhogen. Dit betekent dat u niet naar de notaris hoeft. Het bedrag waarmee u de hypotheek wilt verhogen mag in dit geval niet hoger zijn dan de ruimte die u heeft in de hypotheek. 

Heeft u geen opnameruimte in uw hypotheek dan wordt de verhoging een tweede hypotheek. Deze hypotheek moet ingeschreven worden in het kadaster. Hiervoor moet u langs de notaris. 

U regelt uw aanvraag voor verhoging via uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een verhoging van uw hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm of looptijd?
U kunt uw hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm of andere looptijd
Dit is een wijziging op uw bestaande hypotheek. Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij hiervoor € 150,- in rekening (inclusief BTW). Dit is een wijziging op uw bestaande hypotheek. Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij € 150,- in rekening (inclusief BTW) voor het uitbrengen van een offerte. 

U vraagt via uw adviseur een offerte aan
Bij een offerte aanvraag toetsen wij uw wensen aan de fiscale eisen, de Aegon beleidsregels en (waar nodig) de normen van de NHG. Een adviseur helpt u bij het maken van een bewuste keuze en vraagt de offerte voor u aan. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Hoe gaat het in zijn werk?
  • Na het adviesgesprek dient uw adviseur via ons aanvraagformulier een wijzigingsverzoek in.
  • Na ontvangst van het wijzigingsverzoek ontvangt u via uw adviseur een offerte.
  • In de offerte geven we aan of we nog aanvullende documenten willen ontvangen en wat er verder nodig is om de wijziging door te voeren.
  • De offerte is maximaal 3 maanden geldig. U moet deze ondertekenen.
  • Is aan alle voorwaarden voldaan, dan wordt de gevraagde wijziging doorgevoerd.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.