Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over hypotheken

Bankspaarhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Bankspaarhypotheek

Spaarhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Spaarhypotheek

Aflossingsvrije Hypotheek 

Veelgestelde vragen over de Aflossingsvrije Hypotheek

Annuïteitenhypotheek    

Veelgestelde vragen over de Annuïteitenhypotheek

Combinatiehypotheek  

Veelgestelde vragen over de Combinatiehypotheek

   
Wij ontvangen veel vragen over de gevolgen van het regeerakkoord voor uw hypotheek en hypotheekrenteaftrek. Meer informatie.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat mag ik declareren op mijn bouwdepot en hoe declareer ik dit?

Uit het bouwdepot betaalt u materialen voor en werkzaamheden aan uw woning
Dit kan bijvoorbeeld laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Inrichting, zoals gordijnen en meubels, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Stuur ons altijd een factuur of kassabon voorzien van uw handtekening
Wij accepteren géén digitale handtekening. Een factuur moet altijd op uw naam staan. Contante aankopen en kassabonnetjes zonder naam mogen wel. Het uitbetalen van een factuur van een buitenlands bedrijf is mogelijk, wanneer op de rekening een BTW-nummer en een Nederlands rekeningnummer staat. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet nodig. Wij kunnen het geld ook rechtstreeks aan u uitbetalen.

U kiest zelf of u via post, online of via Mijn Aegon app declareert
Facturen die u digitaal, via Mijn Aegon app of aegon.nl, gaat declareren moet u altijd voorzien van uw handtekening. Een digitale handtekening accepteren wij niet.
Hoelang uitbetaling duurt, hangt af van de manier waarop u declareert
Declareert u:
  • Via Mijn Aegon app? Binnen 24 uur staat het geld op uw eigen rekening. Hiervoor brengen wij géén extra kosten in rekening
  • Online? Het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat het geld op uw rekening staat
  • Met een papieren declaratieformulier? Dan duurt het na ontvangst van uw verzoek, ongeveer 5 werkdagen voor het geld op uw rekening is bijgeschreven.
Als u al facturen heeft, maar uw hypotheek is nog niet gepasseerd, dan mag u deze facturen indienen. Wij betalen pas uit nadat uw hypotheek is gepasseerd.

Een spoed uitbetaling uit het bouwdepot is mogelijk
U geeft dit op het declaratieformulier aan. Wij brengen voor een telefonische overboeking € 6,80 in rekening. Dit bedrag brengen we in mindering op het saldo van het bouwdepot. Een declaratie die u heeft ingediend via onze Bouwdepot App, betalen wij altijd binnen 24 uur uit. We brengen hiervoor geen extra kosten in rekening.

Meer informatie over het bouwdepot vindt u op https://www.aegon.nl/particulier/hypotheek/bouwdepot-aegon-hypotheken.
Twijfelt u? Bel ons gerust!

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil mijn hypotheek wijzigen. Is dat mogelijk?

Het is mogelijk een bestaande hypotheek om te zetten naar een andere hypotheekvorm
Omdat het om een adviesgevoelige wijziging gaat moet u dit regelen via uw adviseur. Vaak kan dit zonder tussenkomst van de notaris. Voor het uitbrengen van een offerte brengen wij € 150,00 in rekening.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil een lagere hypotheekrente. Is dat mogelijk?

U kunt uw renteafspraak omzetten naar de marktrente
Uw adviseur berekent voor u of het verlagen van de hypotheekrente voordelig is. U ontvangt hiervoor een offerte.

U betaalt mogelijk omzettingskosten
Dit is een vergoeding voor het feit dat u het afgesloten hypotheekcontract openbreekt. U kunt zelf een indicatie van de omzettingskosten maken op onze website via deze link

Mag ik mijn hypotheekrente middelen met de huidige lage rente?
Klanten met een Aegon hypotheek kunnen vanaf 1 oktober 2016 een verzoek tot rentemiddeling doen. Aanleiding voor de invoering van de rentemiddeling is de hypotheekrente die in de afgelopen jaren fors is gedaald.

Voor een verzoek tot rentemiddeling verwijzen wij u naar uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur kan u daar bij helpen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Is rentemiddeling mogelijk bij Aegon hypotheken?

Vanaf 1 oktober 2016 biedt Aegon rentemiddeling aan voor uw hypotheek. Rentemiddeling is één van de mogelijkheden om uw maandlasten te verlagen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Denk aan:
  • Omzetten naar de marktrente
  • Hypotheek oversluiten
  • Extra aflossen
  • Extra storting op de spaarpremie
  • Verhuizen.


Voorwaarden
U kunt ook met uw adviseur tot de conclusie komen dat voor u de beste oplossing is om nu niets te doen. In ieder geval is het belangrijk dat u bewust een keuze maakt. U komt in aanmerking voor rentemiddeling als u voldoet aan volgende voorwaarden:
  • De aanvraag van rentemiddeling loopt via uw adviseur. Het is belangrijk dat u zich bewust bent van de keuzes die u heeft. En dat u goed begrijpt wat de voor- en nadelen en financiële consequenties zijn van de verschillende mogelijkheden. U kunt daarom rentemiddeling alleen via een adviseur aanvragen.
  • Rentemiddeling is één keer per rentevast periode mogelijk. Is de rente van uw huidige rentevast periode tot stand gekomen door rentemiddeling? Dan is het niet mogelijk om de rente nog een keer te middelen.
  • U heeft geen openstaande wijzigingen op de hypotheek. Zoals een omzetting naar marktrente, een verhoging van het hypotheekbedrag of een extra aflossing.
  • U heeft geen aanvraag voor een nieuwe hypotheekofferte openstaan, die de huidige hypotheek vervangt of aanpast. Bijvoorbeeld een aanvraag voor een nieuwe hypotheekvorm.
  • U heeft geen openstaand saldo op het bouwdepot van de hypotheek.
  • U heeft geen betaalachterstand op de hypotheek, noch is er sprake van een betalingsregeling.
  • Per hypotheekcontract kunt u één keer per jaar (per 12 maanden) een offerte voor rentemiddeling laten aanvragen. Dat kan per leningdeel.
  • U kunt per leningdeel aangeven of en hoe u een aanpassing wilt.
  • U kiest per leningdeel of u de omzettingskosten in één keer betaalt, of gespreid door rentemiddeling. Een combinatie per leningdeel is niet mogelijk.
  • Rentemiddeling is niet mogelijk voor spaar-, bankspaar-, of levensloophypotheek. Deze vormen zijn uitgesloten van rentemiddeling.
  • Voor het doorvoeren van rentemiddeling betaalt u €200,- aan administratiekosten.


U heeft een Mijn Aegon-account nodig, om te zien wat rentemiddeling voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U kunt na 1 oktober, na inloggen, een document opvragen waar al uw hypotheekgegevens op staan met de uitkomst voor omzetten en rentemiddeling. U kunt dit document ophalen door naar het tabblad 'rente aanpassen' te gaan. U kunt met dit document de mogelijkheden bespreken met uw adviseur.

Rentemiddeling is mogelijk vanaf 1 oktober
U kunt dan bij uw adviseur terecht voor advies en de aanvraag. Vanaf 30 september vindt u ook alle informatie over rentemiddeling op www.aegon.nl/rentemiddeling. Vóór 1 oktober kunt u nog geen rentemiddeling aanvragen. 

Rentemiddeling wordt geen onderdeel van de voorwaarden van Aegon Hypotheken
Aegon biedt vanaf 1 oktober rentemiddeling aan. Deze wijziging wordt geen onderdeel van de onze hypotheekvoorwaarden. Zolang Aegon deze wijziging aanbiedt, kunt u hier gebruik van maken.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil mijn hypotheek verhogen. Is dat mogelijk?

U heeft een hypotheek bij Aegon
Dan zijn er mogelijkheden om extra geld te lenen voor bijvoorbeeld een aan- of verbouw van uw woning. Een aanvraag regelt u via uw adviseur.

Waar moet u rekening mee houden bij een verhoging?
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • We hanteren bij een verhoging de regels voor nieuwe leningen.
  • Bij de beoordeling kijken we naar de totale lening (dus ook de bestaande).
  • Bij een verhoging onder NHG moet altijd een nieuw taxatierapport worden aangeleverd.

Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is een variabele hypotheekrente?

Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
U ontvangt bij een rentewijziging geen bericht van ons. Onze variabele rente bepalen we in grote lijnen op basis van:
  • Het gebruikte basistarief (de driemaandelijkse Euribor)
  • De opslagen in verband met de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten
  • De individuele risico-opslagen
  • De doorlopende kosten
  • De kapitaalskosten
  • De winst

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïtteitenhypotheek
Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente. Een aanpassing van de variabele rente in uw hypotheek vindt maximaal 1 keer per maand plaats.

Wilt u de rente vastzetten dan ontvangen we graag een verzoek van uw via hypotheken.beheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is het verschil tussen het driemaands Euribor tarief en de variabele hypotheekrente?

Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate
Euribor is het rente tarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Iedere werkdag om 11:00 Central European Time wordt het Euribor rente tarief vastgesteld en doorgegeven aan alle deelnemende partijen en aan de pers.

De variabele rente wordt door Aegon vastgesteld
De rente kan elke dag anders zijn. Als de variabele rente wijzigt, passen wij uw rente aan op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment geldt voor uw hypotheek de nieuwe rente. We wijzigen de rente in uw hypotheek maximaal één keer per maand.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan het hypotheekbedrag binnen dit hypotheekdeel. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar kan ik het saldo van mijn bouwdepot zien?

Het saldo van het bouwdepot kunt u vinden in de Mijn Aegon app of op Mijn Aegon
Via de Mijn Aegon app en Mijn Aegon kunt u uw producten die u bij Aegon heeft afgesloten, via internet inzien. U logt eenvoudig en vertrouwd in op een beveiligde omgeving.

Hypotheekgegevens direct beschikbaar in MijnAegon app
Heeft u een hypotheekofferte ontvangen dan kunt u de hypotheekgegevens direct terugvinden in onze app. Heeft u ook een bouwdepot aangevraagd, dan is ook de declaratiefunctionaliteit direct beschikbaar. Op het moment dat de offerte omgezet zal worden in de definitieve hypotheek, kan het voorkomen dat er een korte periode (uiterlijk een dag) even niets voor u in de app te zien is.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mijn hypotheekrente is gewijzigd. Waarom betaal ik nog steeds het oude bedrag?

De hypotheekrente betaalt u maandelijks achteraf. Dus per 1 maart betaalt u over de maand februari. Is er een wijziging geweest op uw hypotheek die van invloed is op de te betalen rente, dan merkt u dit altijd een maand later in uw afschrijving.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik heb een Aegon hypotheek en wil mijn woning verhuren. Is dat mogelijk?

Op het moment dat u door de aankoop van een nieuwe woning met dubbele woonlasten zit en uw oude woning staat in de verkoop, bieden wij in samenwerking met het bedrijf Overbruggingsverhuur de mogelijkheid om uw woning te verhuren. We hanteren hiervoor wel strikte voorwaarden.

Welke eisen stellen wij in ieder geval aan de te verhuren woning?
  • Na aankoop van een nieuwe woning moet de huidige koopwoning minimaal één jaar actief in de verkoop staan.
  • Nadat u bent gaan samenwonen in de koopwoning van uw partner moet de huidige koopwoning minimaal één jaar actief in de verkoop staan.
  • Er moet sprake zijn van twee koopwoningen en geen huurwoningen.
  • De woning moet actief en zichtbaar in de verkoop staan.
  • De woning moet toegankelijk zijn voor bezichtiging.
  • De vraagprijs voor de woning moet marktconform zijn.
U wilt uw woning verhuren. Hoe werkt dat?
  • Alle informatie vindt u terug op de website van Overbruggingsverhuur. U kunt hier een aanvraagformulier downloaden en deze opsturen naar Overbruggingsverhuur. We nemen geen rechtstreekse verzoeken voor het verhuren van de woning in behandeling en verwijzen u door naar Overbruggingsverhuur.
  • Overbruggingsverhuur.nl maakt in samenspraak met u de voorwaarden in de benodigde documenten (aanvraagformulier verhuur, vergunning gemeente Leegstandswet, huurovereenkomst, akte van verpanding van huurpenningen en toestemming NHG bij verlening verhuur) op en dient een verzoek bij ons in.
  • Na controle van de documenten besluiten we of we toestemming kunnen verlenen voor de verhuur van uw woning.
  • Wij brengen u geen kosten in rekening voor een verzoek tot verhuur van de woning (overbruggingsverhuur.nl doet dit wel).

We werken niet mee aan verhuur dat u:

  • de woning tijdelijk wilt verhuren (tijdens bijvoorbeeld een verblijf in het buitenland).
  • een kamer in de woning wilt verhuren.
  • een ander woning gaat huren.

Ik ga mijn hypotheek aflossen. Mag ik mijn verzekering beëindigen?

Na het aflossen van de hypotheek is het mogelijk om de verpande verzekering te beëindigen. Bijvoorbeeld om te verrekenen met een eventuele restschuld. U kunt de waarde ook naar uw rekening over laten maken.

Het is verstandig om met uw adviseur te overleggen wat verstandig is. Zeker als u nu of op een later moment weer een woning wilt kopen.
Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.