Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Veelgestelde vragen over hypotheken

Veelgestelde vragen

Past Aegon de tariefklasse en het rentetarief van mijn hypotheek automatisch aan?

U heeft al de laagst mogelijke rente als u in de laagste tariefklasse valt of NHG heeft
Wanneer u een hypotheek heeft met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) betekent het dat uw hypotheek al in de laagste tariefklasse valt. De verhouding tussen uw lening en de marktwaarde van uw woning heeft dan geen invloed. ​U betaalt altijd het laagst mogelijke rentepercentage. U heeft ook de laagst mogelijke rente als u in de tariefklasse <67,5% valt. 

Er zijn twee situaties waarbij wij de tariefklasse automatisch aanpassen:

  • Bij een extra aflossing. Wordt uw hypotheek lager door een extra aflossing? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een lager rentetarief. Dit hangt af van de bij ons bekende waarde van uw woning en de hoogte van de hypotheek. Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben. Uw premie of inleg op de spaarverzekering/bankspaarrekening kan wijzigen. In dit geval nemen wij eerst telefonisch contact met u op voor wij de rente aanpassen. 
  • Bij het aflopen van uw rentevaste periode. Tijdens de rentevastperiode lost u bij een annuïtaire of lineaire hypotheek af op de hypotheekschuld. Door deze aflossingen kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen. 
Wij passen de tariefklasse van uw hypotheek bij een lineaire of annuïtaire hypotheek ook niet automatisch aan
Een hypotheekvorm waarbij u maandelijks aflost (lineair of annuïtair), zien wij niet als extra aflossing. Wij passen de tariefklasse dan niet automatisch aan.

Als de waarde van uw woning is gestegen kunt u een verzoek indienen om de tariefklasse aan te passen
Om te bepalen in welke tariefklasse uw hypotheek valt vergelijken wij de hoogte van uw lening met de marktwaarde van uw woning. Is de waarde van uw woning gestegen? In dit geval kunt u een recente WOZ-beschikking of taxatierapport e-mailen naar hypotheken.beheer@aegon.nl. Vermeld hierin uw verzoek de rente aan te passen. We zullen beoordelen of u recht heeft op een lager rentetarief. Wij stellen uw nieuwe rente vast aan de hand van het actuele rentebericht. Dit is het rentebericht welke van toepassing is op het moment dat uw verzoek met bijlagen is ontvangen. De actuele hypotheekrente vindt u op onze op onze website.

Uw adviseur helpt u verder
Een wijziging op uw hypotheek heeft financiële gevolgen. Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. Bij wie kan ik terecht voor advies over mijn hypotheek?  
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is een variabele hypotheekrente?
Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
Op de pagina 'Vaste of variabele hypotheekrente?' vindt u alle informatie over de opbouw van onze variabele rente. Wilt u op de hoogte blijven van rentewijzigingen? Meldt u zich dan aan online aan voor ons rentebericht. Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente.

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïteitenhypotheek
Wilt u de rente vastzetten? Stuur uw verzoek naar hypotheken.beheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Per kalenderjaar mag u 10% aflossen van het oorspronkelijk geleende bedrag van elk leningdeel
Hierover betaal je geen aflossingskosten. Dit noemen wij de vergoedingsvrije ruimte. We kennen ook enkele vrijgestelde situaties waarbij u geen aflossingskosten hoeft te betalen. Meer informatie vindt u op onze pagina U wilt zonder extra kosten aflossen

U regelt zelf uw extra aflossing via Mijn Aegon
Via Mijn Aegon kunt u uw extra aflossing aan ons doorgeven. Selecteer de hypotheek in Mijn Aegon en kies in het 'Zelf regelen' menu rechts voor 'Extra aflossen'. 

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom moet ik allerlei zaken doen omdat Aegon de beleggingsrekeningen wijzigt?
We introduceren Aegon Beheerd Beleggen omdat dit volgens ons beter aansluit bij de huidige wensen van onze klanten
En daarnaast voldoet dit nieuwe product gelijk aan de nieuwe wet- en regelgeving. Ons besluit is om met de huidige beleggingsrekeningen te stoppen en de keuze aan u te laten of u over wilt naar Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek of een andere keuze maakt. Voor het nieuwe product is het noodzakelijk dat we onder andere uw beleggingsprofiel en identificatie opnieuw vaststellen, zodat het nieuwe product aansluit bij uw huidige persoonlijke situatie.

Met Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek ontvangt u ieder kwartaal een online overzicht. Hierop ziet u uw beleggingsportefeuille en uw waardeontwikkeling zodat u tijdig kunt bijsturen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?
U ontvangt uw notaspecificatie digitaal in Mijn Aegon
U ontvangt de notaspecificatie alleen digitaal. U kunt deze notaspecificatie(s) terugvinden in de app en in Mijn Aegon via 'Mijn Documenten'. Er wordt niet elke maand een specificatie aangemaakt. Dit gebeurt alleen bij wijzigingen:
  • Als de lening is afgesloten. Dit is de notaspecificatie voor de eerste incasso.
  • Wanneer u een lopende lineaire hypotheek heeft wordt de specificatie maandelijks aangemaakt.
  • Als er sprake is van een wijziging in het te betalen bedrag door een extra aflossing.
  • Wanneer (de rente van) één of meer leenlagen is gewijzigd.
  • Wanneer u een actief bouw- of rentedepot heeft.
Wist u dat u het maandelijkse termijnbedrag ook terug kan vinden in Mijn Aegon? Dit bedrag vindt u in uw hypotheekoverzicht, ook als er geen notaspecificatie aangemaakt is. 

De notaspecificatie kan niet automatisch per e-mail verstuurd worden
De specificatie's  worden automatisch door ons systeem aangemaakt. Hier is nog geen koppeling met e-mail mogelijk. U vindt uw notaspecificatie in Mijn Aegon. Meer informatie vind u op onze pagina 'Hoe en wanneer betaal ik mijn hypotheek?'.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?
Het is mogelijk om uw hypotheek te wijzigen
U kunt uw hypotheek op veel verschillende manieren wijzigen. Over welke wijziging wilt u meer weten? Een aanvraag regelt u via uw adviseur
Een wijziging op uw hypotheek heeft financiële gevolgen. Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. Bij wie kan ik terecht voor advies over mijn hypotheek? 

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?
U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Of en hoeveel u extra kan lenen hangt onder meer af van de marktwaarde van uw woning, de hoogte van uw huidige hypotheek en uw inkomen. U kunt bijvoorbeeld uw hypotheek verhogen als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,-.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Een onderhandse verhoging op een lening met NHG is alleen mogelijk als deze ook met NHG wordt afgesloten.
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • De verhoging moet passen op basis van uw inkomen en de marktwaarde (na verbouw) van uw woning
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Het kan zijn dat u langs de notaris moet voor uw verhoging  
Heeft u uw hypotheek hoger ingeschreven dan het bedrag dat u van ons heeft geleend? Of heeft u een deel van uw hypotheek afgelost? Dan heeft u mogelijk ruimte om uw hypotheek onderhands te verhogen. Dit betekent dat u niet naar de notaris hoeft. Het bedrag waarmee u de hypotheek wilt verhogen mag in dit geval niet hoger zijn dan de ruimte die u heeft in de hypotheek. 

Heeft u geen opnameruimte in uw hypotheek dan wordt de verhoging een tweede hypotheek. Deze hypotheek moet ingeschreven worden in het kadaster. Hiervoor moet u langs de notaris. 

Een aanvraag regelt u via uw adviseur
Een wijziging op uw hypotheek heeft financiële gevolgen. Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. Bij wie kan ik terecht voor advies over mijn hypotheek?

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm of looptijd?
U kunt uw hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm of andere looptijd
Dit is een wijziging op uw bestaande hypotheek. Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij hiervoor € 150,- in rekening (inclusief BTW). Dit is een wijziging op uw bestaande hypotheek. Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij € 150,- in rekening (inclusief BTW) voor het uitbrengen van een offerte. 

Een aanvraag regelt u via uw adviseur
Een wijziging op uw hypotheek heeft financiële gevolgen. Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. Bij wie kan ik terecht voor advies over mijn hypotheek?  

Hoe gaat het in zijn werk?
  • Na het adviesgesprek dient uw adviseur via ons aanvraagformulier een wijzigingsverzoek in.
  • Na ontvangst van het wijzigingsverzoek ontvangt u via uw adviseur een offerte.
  • In de offerte geven we aan of we nog aanvullende documenten willen ontvangen en wat er verder nodig is om de wijziging door te voeren.
  • De offerte is maximaal 3 maanden geldig. U moet deze ondertekenen.
  • Is aan alle voorwaarden voldaan, dan wordt de gevraagde wijziging doorgevoerd.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.