Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over hypotheken

   
Wij ontvangen veel vragen over de gevolgen van het regeerakkoord voor uw hypotheek en hypotheekrenteaftrek. Meer informatie.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen
Wat mag ik declareren op mijn bouwdepot en hoe declareer ik dit?
Een bouwdepot is een rekening speciaal voor de (ver)bouwkosten voor uw woning. Hiermee kunt u de kosten declareren die in de begroting/verbouwingsspecificatie zijn opgenomen. Dit kunnen bijvoorbeeld kosten voor laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Ook kunt u zaken als vaste tuinbeplanting, een tuinvloer en een schuur/tuinhuisje declareren als dit opgenomen is in de verbouwingsspecificatie. Inrichting, zoals gordijnen en meubels of bloempotten, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Alle informatie over hoe u declareert en het online declaratieformulier vindt u op Bouwdepot Aegon Hypotheken.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw hypotheek aan te passen
Afhankelijk van uw situatie bekijkt u met uw adviseur wat voor u een goede optie kan zijn. Op onze website vindt u meer informatie over de volgende mogelijkheden: 
Voor een verzoek tot het wijzigen van uw hypotheek neemt u contact op met uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een wijzigingsverzoek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe maak ik een account aan voor Mijn Aegon?

Een Mijn Aegon account maakt u aan via Direct toegang tot mijn Aegon
Om te kunnen inloggen, maakt u eerst een account aan. Een account aanmaken doet u in drie stappen:


Lukt het niet om direct een account aan te maken?
Dit kan te maken hebben met een kortdurende verstoring. Probeer het dan later nog eens.

Het is niet mogelijk om een Mijn Aegon account aan te maken met uw DigiD
Uw DigiD kunt u alleen gebruiken om in te loggen bij instanties van de overheid. Aegon valt hier niet onder.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Een extra aflossing op uw hypotheek is mogelijk, maar kan gevolgen voor u hebben
Op onze pagina 'U wilt extra aflossen op uw hypotheek' vindt u alle informatie over een extra aflossing op uw hypotheek. 

U kunt uw extra aflossing online aan ons doorgeven
Dit geeft u door met het formulier Aanmelden extra aflossingen op uw hypotheek. We nemen uw verzoek tot extra af te lossen binnen 10 werkdagen in behandeling. U ontvangt onze reactie via e-mail.

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik een lagere hypotheekrente krijgen?
U kunt uw renteafspraak omzetten naar de marktrente
Uw adviseur berekent voor u of het verlagen van de hypotheekrente voordelig is. U ontvangt hiervoor een offerte die u aanvraagt via uw adviseur. U betaalt mogelijk omzettingskosten. Voor meer informatie gaat u naar Uw hypotheekrente omzetten naar de marktrente

U kunt ook voor rentemiddeling kiezen 
Een verzoek voor rentemiddeling doet u via uw adviseur. Meer informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

In Mijn Aegon ziet u wat rentemiddeling of omzetten naar de marktrente voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U vraagt na het inloggen een document op waar al uw hypotheekgegevens op staan met de uitkomst voor omzetten en rentemiddeling. U vindt dit document onder het tabblad 'rente aanpassen'. U bespreekt met dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

Er zijn ook andere manieren om de maandlasten te verlagen
Zie voor de mogelijkheden U wilt uw hypotheek aanpassen

U regelt uw aanvraag via uw adviseur
Wij kunnen uw financiële situatie niet beoordelen en het betreffen complexe wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan eventuele fiscale consequenties van een lagere rente. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een offerte aan vragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar kan ik het saldo van mijn bouwdepot zien?
Het saldo van het bouwdepot kunt vindt u in de Mijn Aegon app of op Mijn Aegon
Via de Mijn Aegon app en Mijn Aegon kunt u uw producten die u bij Aegon heeft afgesloten, via internet inzien. U logt eenvoudig en vertrouwd in op een beveiligde omgeving.

U kunt uw hypotheekgegevens niet direct terugvinden in de app of op Mijn Aegon
Maximaal 6 weken na het passeren van de akte bij de notaris, wordt de hypotheek opgenomen in onze administratie en is de hypotheek zichtbaar in Mijn Aegon en de app. Het saldo van het bouwdepot is pas te zien in de app en in Mijn Aegon als de hypotheek is overgevoerd. Direct na passeren kunt u al wel declaraties indienen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer staat het geld van een uitbetaling uit het bouwdepot via de app op mijn rekening?
Op werkdagen ontvangt u binnen 24 uur na het indienen via de app het geld op uw rekening
Om iets uit uw bouwdepot te laten uitbetalen, is een factuur of aankoopbon nodig. Het is ook belangrijk dat uw naam op de rekening staat en wij dit goed leesbaar ontvangen. Wij betalen niet uit op basis van een offerte of orderbevestiging. Vergeet niet uw handtekening op het document te zetten voordat u de foto maakt.

Rechtstreeks uitbetalen aan de leverancier kan via het online declaratieformulier
Wilt u dat we rechtstreeks betalen aan de aannemer of leverancier? Gebruik hiervoor het online declaratieformulier op Bouwdepot Aegon Hypotheken.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Welk IBAN gebruikt Aegon voor uitbetalingen vanuit het bouwdepot via de app?
Alle uitbetalingen van declaraties via de app, maken wij over naar uw eigen IBAN
Het bedrag dat u declareert via de app, ontvangt u op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven in de ondertekende hypotheekofferte. U levert een goed leesbare kopie van de rekening of aankoopbon aan. Zet uw handtekening op de rekening.

Rechtstreeks uitbetalen aan de leverancier kan via het online declaratieformulier
Wilt u dat we rechtstreeks betalen aan de aannemer of leverancier? Gebruik hiervoor het online declaratieformulier op Bouwdepot Aegon Hypotheken.​

U kunt uw bankrekeningnummer waar wij naar uitbetalen, wijzigen via ons declaratieformulier
Op het declaratieformulier geeft u schriftelijk aan wat het nieuwe bankrekeningnummer is. Nadat wij dit formulier ingevuld en ondertekend terug hebben ontvangen, passen wij uw rekeningnummer aan. U kun dit ook aan ons doorgeven door een machtigingsformulier naar ons op te sturen. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Een extra aflossing heeft gevolgen voor uw spaarhypotheekverzekering
Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan de hoogte van het hypotheekbedrag binnen de spaarhypotheek. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur
Een adviseur helpt u bij het vinden van een hypotheek die bij u past. Uw adviseur kijkt op basis van uw persoonlijke situatie hoeveel u kunt lenen op basis van uw inkomen en de waarde van uw woning. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mijn hypotheekrente is gewijzigd. Waarom betaal ik nog steeds het oude bedrag?
Uw hypotheekrente betaalt u elke maand achteraf
Per de eerste van elke maand betaald u over de voorgaande maand. De hypotheekrente betaalt u dus maandelijks achteraf. Is er een wijziging geweest op uw hypotheek die van invloed is op de te betalen rente, dan merkt u dit altijd een maand later in uw afschrijving. Een wijziging van de variabele rente gaat in per de eerste van de volgende maand.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?

U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Of en hoeveel u extra kan lenen hangt onder meer af van de marktwaarde van uw woning, de hoogte van uw huidige hypotheek en uw inkomen. U kunt bijvoorbeeld uw hypotheek verhogen als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • De verhoging moet passen op basis van uw inkomen en de marktwaarde (na verbouw) van uw woning
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Het kan zijn dat u langs de notaris moet voor uw verhoging  
Heeft u uw hypotheek hoger ingeschreven dan het bedrag dat u van ons heeft geleend? Of heeft u een deel van uw hypotheek afgelost? Dan heeft u mogelijk ruimte om uw hypotheek onderhands te verhogen. Dit betekent dat u niet naar de notaris hoeft. Het bedrag waarmee u de hypotheek wilt verhogen mag in dit geval niet hoger zijn dan de ruimte die u heeft in de hypotheek. 

Heeft u geen opnameruimte in uw hypotheek dan wordt de verhoging een tweede hypotheek. Deze hypotheek moet ingeschreven worden in het kadaster. Hiervoor moet u langs de notaris. 

U regelt uw aanvraag voor verhoging via uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een verhoging van uw hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Mag ik mijn woning verhuren als ik een Aegon hypotheek heb?

Wij staan geen verhuur toe
Het verhuren van de Aegon woning is niet toegestaan. Ook niet in de situatie dat u tijdelijk twee koopwoningen heeft. De woningmarkt is dermate aangetrokken dat tijdelijke verhuur niet meer noodzakelijk is. Wanneer u hierdoor in financiële problemen komt dan willen wij uiteraard helpen om hiernaar te kijken. Tijdelijke verhuur van ons onderpand is hierbij alleen geen oplossing.  

Is er een overzicht van de uitbetaalde declaraties uit mijn bouwdepot?

U kunt geen declaraties inzien op Mijn Aegon
Wel staat het actuele saldo van het bouwdepot op Mijn Aegon.  

In de Mijn Aegon app staat een overzicht van het actuele saldo van het bouwdepot
De app geeft geen overzicht van uitbetalingen die zijn gedaan.

Hoe kan ik iets uit mijn bouwdepot laten betalen via de Mijn Aegon app?

U kunt direct beginnen met declareren na ontvangst van ons definitieve aanbod
Op het moment dat u zich tijdens het offertetraject heeft aangemeld voor Mijn Aegon en de status van de offerte in Track&Trace 'akte gefiatteerd' heeft kunt u via de app declareren. We betalen uit na het passeren van de hypotheek. U ontvangt van ons geen bevestiging als u declareert via de app.

Om iets uit uw bouwdepot te laten uitbetalen, is een factuur of aankoopbon nodig
Het is ook belangrijk dat uw naam op de rekening staat en wij dit goed leesbaar ontvangen. Wij betalen niet uit op basis van een offerte of orderbevestiging. Vergeet niet uw handtekening op het document te zetten voordat u de foto maakt. U kunt 5 declaraties per app indienen en per declaratie kunt u 5 foto's toevoegen. In totaal kunt u dus 25 declaraties in 1 keer aan ons door geven. 

Het kan maximaal 6 weken duren voor uw bouwdepot saldo online zichtbaar is 
Het saldo in de app werken we dagelijks bij. Het bouwdepot saldo is niet inzichtelijk in de offerte status maar wel bij de daadwerkelijke hypotheek. Na passeren kan het daarom nog 3-6 weken duren voordat alle details van de hypotheek (en bouwdepot) voor u inzichtelijk zijn.

Kan ik mijn hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm?

U kunt uw hypotheek omzetten naar een andere hypotheekvorm of andere looptijd
Dit is een wijziging op uw bestaande hypotheek. Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij hiervoor € 150,- in rekening (inclusief BTW). 

U vraagt via uw adviseur een offerte aan
Bij een offerte aanvraag toetsen wij uw wensen aan de fiscale eisen, de Aegon beleidsregels en (waar nodig) de normen van de NHG. Een adviseur helpt u bij het maken van een bewuste keuze en vraagt de offerte voor u aan. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Een extra aflossing heeft gevolgen voor uw spaarhypotheekverzekering
Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan de hoogte van het hypotheekbedrag binnen de spaarhypotheek. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur
Een adviseur helpt u bij het vinden van een hypotheek die bij u past. Uw adviseur kijkt op basis van uw persoonlijke situatie hoeveel u kunt lenen op basis van uw inkomen en de waarde van uw woning. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Wat is een variabele hypotheekrente?

Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
Op de pagina 'Vaste of variabele hypotheekrente?' vindt u alle informatie over de opbouw van onze variabele rente. Wilt u op de hoogte blijven van rentewijzigingen? Meldt u zich dan aan online aan voor ons rentebericht. Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente.

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïtteitenhypotheek
Wilt u de rente vastzetten? Stuur uw verzoek naar hypotheken.beheer@aegon.nl.

Hoe werkt een bouwdepot en energiedepot bij Aegon?

Als u uw huis (ver)bouwt, kunt u dit via uw hypotheek financieren met een depot
Hiermee kunt u de kosten betalen voor bijvoorbeeld de grond en de daarop volgende bouwfases (bouwtermijnen) voor een woning die nog gebouwd gaat worden. Ook de kosten voor het renoveren of verbouwen van een bestaande woning kunt u betalen vanuit een bouwdepot. Voor door u aangegeven energiebesparende voorzieningen wordt een bouwdepot Energie geopend. De notaris moet voor zowel een bouw- als energiedepot een akte opmaken.
 
U kunt twee jaar gebruik maken van uw depot, daarna is nog één verlenging van 1 jaar mogelijk
Voor het verstrijken van de looptijd ontvangt u een brief. In deze brief staat de datum waarop het bouwdepot eindigt. Bent u nog niet klaar met de bouw of verbouwing? Dan laat u via bouwdepot@aegon.nl weten dat u het bouwdepot wilt verlengen. Wij heffen een bouwdepot op zodra de bouw, verbouw of het onderhoud van uw woning klaar is of na de maximale looptijd van twee jaar.

U mag de rente voor het depot gedurende twee jaar aftrekken bij uw belastingaangifte
De termijn begint op de ingangsdatum van de hypotheek. Na twee jaar is het (restant) van de (depot) lening een schuld in box 3. De betaalde rente over dat deel van de schuld is vanaf dat moment niet meer aftrekbaar. Op het moment dat u de lening gebruikt voor onderhoud of verbouwing, is de rente over dat deel van de lening weer wel aftrekbaar.

Het kan voorkomen dat uw (ver)bouwplannen veranderen
Laat ons weten wat u gaat veranderen. Wij ontvangen dan graag een nieuwe verbouwspecificatie onder vermelding van uw hypotheeknummer per e-mail op bouwdepot@aegon.nl. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Na ontvangst van uw verzoek laten we u weten of u de bouwplannen aan mag passen.

Laat ons het weten als uw klaar bent uw verbouwing en er nog geld in het depot zit
Dit regelt u via het declaratieformulier of door een e-mail te sturen naar bouwdepot@aegon.nl. Na ontvangst van uw verzoek controleren we of alle werkzaamheden zijn uitgevoerd. Is dit het geval, dan sluiten we uw bouwdepot. Zit er nog geld in het depot? Dan brengen wij dit in mindering op uw hypotheek. Een restantbedrag aan u uitbetalen is niet mogelijk.

Neem contact op met uw adviseur als  u uw depot wilt verhogen
Is Aegon Bemiddeling uw adviseur? Maak een afspraak via onze website of bel met ons.

Wat is het verschil tussen het driemaands Euribor tarief en de variabele hypotheekrente?

Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate
Euribor is het rente tarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Iedere werkdag om 11:00 Central European Time wordt het Euribor rente tarief vastgesteld en doorgegeven aan alle deelnemende partijen en aan de pers.

De variabele rente wordt door Aegon vastgesteld
De rente kan elke dag anders zijn. Als de variabele rente wijzigt, gaat de nieuwe rente in op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment geldt voor uw hypotheek de nieuwe rente. We wijzigen de rente in uw hypotheek maximaal één keer per maand. Meer informatie over hoe onze variabele rente is samengesteld kunt u vinden op 'Vaste of variabele hypotheekrente?'. 

Ik heb sinds eind vorig jaar een hypotheek bij Aegon maar heb nog geen betaling gedaan. Moet ik iets opgeven in mijn belastingaangifte?

De belastingaangifte gaat over 2015. Heeft u in 2015 geen betalingen gedaan? Dan hoeft u dat ook niet in uw aangifte in te vullen. Uw hypotheekschuld op het moment van passeren bij de notaris moet u zelf nog invullen. De hypotheekschuld op 31-12-2015 is in veel gevallen vooringevuld in uw aangifte.

U heeft onterecht een mail van ons gekregen dat er een jaaroverzicht voor u klaar staat in Mijn Aegon. Onze excuses hiervoor.

Wat is de Beheerservice Hypotheken?

De Beheerservice Hypotheken is een aanvullende dienst van onze afdeling Hypotheken. Er worden kosten gevraagd voor:
  • Verpanden nieuwe externe ORV aan bestaande hypotheek
    Wanneer u een overlijdensrisicoverzekering van een andere maatschappij wilt verpanden aan uw hypotheek brengen we € 100,00 in rekening.
  • Het omzetten van een bestaande hypotheek naar een andere productvorm 
    U betaalt € 150,- voor het uitbrengen van een offerte voor deze wijziging. Als u de offerte niet tekent, gelden deze kosten ook. 
  • Rentemiddeling 
    Voor het daadwerkelijke omzetten van de huidige contractrente naar rentemiddeling, brengen we € 200,- administratiekosten in rekening. U ontvangt van ons een factuur zodra wij de getekende offerte retour hebben ontvangen. 
U kunt via een adviseur wijzigingen bij ons aanvragen
Bij het afsluiten van een hypotheek maakt u als klant afspraken met Aegon over de hypotheek en de voorwaarden. Het kan zijn dat u later op eigen verzoek een aantal extra zaken wilt wijzigen, zoals het koppelen van een andere overlijdensrisicoverzekering (niet Aegon) aan uw hypotheek. Dit regelt u eenvoudig via uw adviseur. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Ik ben mijn pincode voor Mijn Aegon vergeten, wat moet ik doen?

U kunt een nieuwe pincode opgeven voor Mijn Aegon of de Mijn Aegon app
Volg hiervoor deze stappen:

  • U logt in op mijn Aegon en klikt op 'Mijn gegevens' in de blauwe balk aan de linkerkant van uw scherm.
  • U scrollt naar het  kopje 'Uw inloggegevens & e-mailadres'.
  • Hier klikt u op 'Uw PIN code vergeten' en u vult daarna een nieuwe code in. Ook vult u hier ter bevestiging uw wachtwoord in.
  • Met de blauwe knop 'Pincode wijzigen' bevestigt u uw nieuwe pincode. Deze is meteen actief.


Maakt u gebruik van een koppeling met een sociaal netwerk? Dan logt u in met uw wachtwoord en gebruikersnaam van Mijn Aegon.
Daarna kunt u een nieuwe pincode aanmaken. Hiervoor moet u eerst uw sociale netwerk ontkoppelen van Mijn Aegon, ook via 'Mijn gegevens'. Vervolgens maakt u opnieuw een koppeling tussen Mijn Aegon en uw sociale netwerk. U kunt dan een nieuwe vijf cijferige pincode bedenken. Deze is meteen actief.
 

Wanneer krijg ik mijn inloggegevens voor Mijn Aegon?

Bent u een nieuwe klant en heeft u een bankrekening geopend?
Dan ontvangt u van Aegon inloggegevens. U ontvangt een gebruikersnaam per e-mail na het afsluiten van het product. Uw wachtwoord ontvangt u binnen vijf werkdagen per post. Wij sturen u deze inloggegevens gescheiden uit veiligheidsoverwegingen. Daarna kun u uw Mijn Aegon account activeren

Bent u een nieuwe klant en heeft u zelf een verzekering voor uw auto, woning, reis of wettelijke aansprakelijkheid afgesloten?
Dan kunt u twee werkdagen na het openen van de verzekering uw Mijn Aegon account aanmaken.

Welke kosten brengt Aegon Hypotheken in rekening?

Mogelijke kosten bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek:
  • Bereidstellingskosten 
    Een geaccepteerde offerte is drie maanden geldig. Bij nieuwbouw is dit zes maanden. Passeert u hypotheek later dan drie of zes maanden en is de rente op dat moment hoger? Dan brengen we kosten voor de verlenging in rekening. De kosten zijn 0,2% per maand over de leningdelen met een vaste rente. Hierbij geldt een deel van een maand als een volle maand. De kosten verrekenen we bij passeren. We houden dit in op de hypotheeksom.
  • Bankgarantie 
    U betaalt 0,5% van het garantiebedrag als u gebruik maakt van een bankgarantie. Er geldt een minimumbedrag van € 45,00. We houden dit bij passeren in op de hypotheeksom.
  • Annuleringskosten 
    U hoeft niks te betalen als u een getekende hypotheekofferte annuleert. Is er sprake van een bankgarantie? Deze kosten brengen wij bij annulering wel in rekening. 


Mogelijke kosten bij een bestaande hypotheek:

  • Verpanden nieuwe externe ORV aan bestaande hypotheek
    Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren brengen wij € 100,- in rekening. 
  • Het omzetten van een bestaande hypotheek naar een andere productvorm 
    U betaalt € 150,- voor het uitbrengen van de offerte voor deze wijziging. Als u de offerte niet tekent, gelden deze kosten ook. 
  • Rentemiddeling 
    Voor het daadwerkelijke omzetten van de huidige contractrente naar rentemiddeling, brengen we € 200,- administratiekosten in rekening. U ontvangt van ons een factuur zodra wij de getekende offerte retour hebben ontvangen. 

Past Aegon de risicoklasse en het rentetarief van mijn hypotheek automatisch aan?

Wij passen de risicoklasse van uw hypotheek bij een lineaire of annuïtaire hypotheek niet automatisch aan
Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie dan valt uw hypotheek al in de laagste risicoklasse. De verhouding tussen uw lening en de marktwaarde van uw woning heeft dan geen invloed. U betaalt al het laagst mogelijke rentetarief. Een hypotheekvorm waarbij u maandelijks aflost (lineair of annuïtair), zien wij niet als extra aflossing. Wij passen het risicotarief dan niet automatisch aan. 

Er zijn twee situaties waarbij wij het risicotarief automatisch aanpassen:
  • Bij een extra aflossing. Op het moment dat uw hypotheek door een extra aflossing lager wordt, komt u mogelijk in aanmerking voor een lager rentetarief. Dit hangt af van de bij ons bekende waarde van uw woning en de hoogte van de hypotheek. Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben. Uw premie of inleg op de spaarverzekering/bankspaarrekening kan wijzigen. In dit geval nemen wij eerst telefonisch contact met u op voor wij de rente aanpassen. 
  • Bij het aflopen van uw rentevastperiode. Tijdens de rentevastperiode lost u bij een annuïtaire of lineaire hypotheek af op de hypotheekschuld. Door deze aflossingen kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen. 
 
Als de waarde van uw woning is gestegen kunt u een verzoek indienen om de risicoklasse aan te passen
Om te bepalen in welke risicoklasse uw hypotheek valt vergelijken wij de hoogte van uw lening met de marktwaarde van uw woning. Is de waarde van uw woning gestegen dan kunt u een recente WOZ-beschikking of taxatierapport e-mailen naar hypotheken.beheer@aegon.nl met het verzoek de rente aan te passen. Wij beoordelen of u een lager rentetarief kunt krijgen.
 
We adviseren u om eerst contact op te nemen met uw adviseur
Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben, uw adviseur kan u daarbij helpen. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Hoe kan het dat ik na een extra aflossing op mijn hypotheek nog hetzelfde betaal?

Wij redden het niet altijd om een extra aflossing te verwerken voor de eerstvolgende incasso
Extra aflossingen ontvangen na de 20e van de maand kunnen we niet op tijd verwerken voor de eerstvolgende incasso. In de notaspecificatie daar op volgend zijn uw maandlasten wel aangepast. Het teveel geïncasseerde geld verrekenen we in deze notaspecificatie automatisch met terugwerkende kracht.

De hypotheekrente is niet afgeschreven. Wat nu?

Wij zullen uw hypotheekrente opnieuw incasseren
Hebben we de hypotheekrente niet van uw betaalrekening kunnen incasseren, dan proberen we na ongeveer twee weken nogmaals. Enkele dagen voor de nieuwe incasso kondigen we dit via een brief bij u aan. De eerste incasso van de hypotheekrente vindt altijd op of rond de eerste van de maand plaats.

De eerste keer dat wij de hypotheekrente incasseren via automatische incasso kan dit tot 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?

Een extra aflossing op uw hypotheek is mogelijk, maar kan gevolgen voor u hebben
Op onze pagina 'U wilt extra aflossen op uw hypotheek' vindt u alle informatie over een extra aflossing op uw hypotheek. 

U kunt uw extra aflossing online aan ons doorgeven
Dit geeft u door met het formulier Aanmelden extra aflossingen op uw hypotheek. We nemen uw verzoek tot extra af te lossen binnen 10 werkdagen in behandeling. U ontvangt onze reactie via e-mail.

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Kan ik maandelijks een bedrag aflossen op mijn hypotheek?

U kunt minimaal € 1.000,- per keer aflossen
Aflossen mag zo vaak als u wilt. Hou daarbij rekening met de grens van 10% per jaar om zonder aflossingskosten af te lossen. 

Meer informatie over boetevrij aflossen op uw hypotheek 
 

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?
Vanaf 1 maart ontvangt u de notaspecificatie alleen nog digitaal. U kunt deze notaspecificatie(s) terugvinden in Mijn Aegon. Er wordt niet elke maand en specificatie aangemaakt. Dit gebeurt alleen bij wijzigingen:
  • Als de lening is afgesloten. Dit is de notaspecificatie voor de eerste incasso.
  • Wanneer de klant een lopende lineaire hypotheek heeft. Dan wordt de specificatie maandelijks aangemaakt.
  • Als er sprake is van een wijziging in het te betalen bedrag door een extra aflossing.
  • Wanneer (de rente van) één of meer leenlagen is gewijzigd.
  • Wanneer de klant een actief bouw- of rentedepot heeft.
Bij uw eerste notaspecificatie kan het voorkomen dat u eenmalig meer betaalt
In de eerste notaspecificatie brengen we de hypotheekrente in rekening die de verschuldigd is vanaf passeerdatum. Dit is meestal meer dan één maandtermijn.

De notaspecificatie is inzichtelijk in Mijn Aegon Helaas kunnen wij dit niet per e-mail naar u sturen. Deze nota's worden automatisch door ons systeem uitgedraaid. Hier is nog geen koppeling met e-mail mogelijk. 

Kan ik een nieuwe overlijdensrisicoverzekering verpanden aan mijn Aegon hypotheek?

U kunt uw nieuwe overlijdensrisicoverzekering verpanden aan uw Aegon hypotheek
Het koppelen van uw nieuwe verzekering aan de Aegon hypotheek regelt u via uw adviseur. Het is ook mogelijk om ons dit verzoek te mailen via ons digitale aanmeldformulier

Omdat het hier gaat om een aanvullende dienst, die wij op uw verzoek doorvoeren, brengen wij hiervoor kosten in rekening via de Beheerservice Hypotheken. De kosten voor deze wijziging bedragen € 100,-.

Als we het verzoek hebben ontvangen, maken wij de wijziging in orde: 
  • Wij verstrekken een opgave van de eisen waaraan deze nieuwe verzekering moet voldoen.
  • We controleren de door u afgesloten verzekering.
  • We stellen de onderhandse pandakte op.
  • We zorgen dat de correcte vermelding van de verpanding op uw polis komt.
Voor bovenstaande werkzaamheden ontvangt u, tegelijk met de pandakte, een factuur. In deze akte is de koppeling van de overlijdensrisicoverzekering aan uw hypotheek vastgelegd.

Wij gaan scheiden en hebben een hypotheek. Wat nu?

Wanneer u uit elkaar gaat en de hypotheek op één naam wilt zetten, dan moet u bij uw adviseur langs voor advies
Een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan fiscale gevolgen hebben. Uw adviseur kan deze voor u op een rij zetten. Op basis daarvan ontvangen wij een schriftelijk verzoek van uw adviseur om te beoordelen of ontslag mogelijk is.

Wij gaan uit elkaar en willen de woning verkopen
Wanneer u uit elkaar gaat en uw woning wilt verkopen waarbij er sprake is van een restschuld dan heeft u daarvoor toestemming nodig. Bij een verzoek tot verkoop van de woning in verband met relatiebeëindiging bekijken we of woningbehoud voor één van u mogelijk is. Is dit niet het geval dan kunnen we een akkoord voor de verkoop geven. Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie dan kunt u aanmerking komen voor kwijtschelding van een eventuele restschuld.

Verzoek indienen
Om de voorgenomen verkoop te kunnen beoordelen willen we een schriftelijk verzoek ontvangen via hypotheken.beheer@aegon.nl

U kunt hier op onze website via deze link meer over lezen. 

Welke hypotheekrente moet ik betalen voor mijn hypotheek?

Voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie betaalt u altijd het laagste rentetarief. Sluit u bij ons een hypotheek zonder NHG dan kijken we voor het bepalen van het rentetarief naar de hoogte van uw hypotheek en de marktwaarde van uw woning.

Hoe bepalen wij de risicofactor van uw woning?
Deel de hypotheeksom door de marktwaarde van uw woning (150.000 : 200.000 x 100= 75% van de MW en valt in de risicoklasse t/m 81% MW)

Wat is een risicoklasse en welke kent Aegon Hypotheken?
Voor het risico dat een geldverstrekker loopt wordt gekeken naar wat u wilt lenen (de hoogte van de hypotheek) in verhouding tot de (markt)waarde van de woning. Wij kennen drie zogeheten risicoklassen.
  • Tot en met 67,5% van de Marktwaarde
  • Tot en met 81% van de Marktwaarde
  • Meer dan 81% van de Marktwaarde
De actuele hypotheekrente vindt u op onze op onze website.

Mag ik mijn hypotheekrente wijzigen naar een vast of variabel tarief?

Van variabel naar vast
Een variabel rentetarief kunt u kosteloos omzetten naar een vast rentetarief. De dag waarop wij uw verzoek ontvangen is leidend voor het rentetarief dat wij u aan kunnen bieden.

Van vast naar variabel
Met uitzondering van een Spaar- en Bankspaarhypotheek en Levensloop Hypotheek is het mogelijk een vaste rente om te zetten naar een variabel tarief. Op het moment dat de huidige marktrente lager is dan de rente die u nu betaalt, brengen we omzettingskosten in rekening.

U ontvangt van ons een voorstel met onze vaste rentetarieven
De datum waarop wij uw verzoek ontvangen is leidend voor het tarief dat we u aanbieden. Ons voorstel is twee weken geldig. 

Vraag uw adviseur wat in uw situatie een verstandige keuze is. Wilt u van ons een voorstel ontvangen dan kunt u deze hier aanvragen

Mag ik mijn hypotheekrente meenemen of doorgeven?

Na verkoop van uw woning mag u de rentecondities meenemen naar uw nieuwe woning. U mag de rente ook doorgeven aan de koper van uw huis. Dit is aantrekkelijk op het moment dat de rente van de bestaande hypotheek lager is dan de huidige rente. Is voor de nieuwe woning een hogere hypotheek nodig dan geldt voor het meerdere het actuele rentetarief.

Offerte tekenen binnen 6 maanden
Wilt u gebruik maken van de meeneemregeling dan willen we uiterlijk 6 maanden na het aflossen van de hypotheek een getekende hypotheekofferte hebben ontvangen voor de nieuwe woning.

Nieuwe woning gekocht en oude nog niet verkocht?
Ook dan kan u gebruik maken van de meeneemregeling (verhuisregeling). 

Passen we de rente ook aan als het risico wijzigt?
Op het moment dat de nieuwe hypotheek in een andere risicoklasse valt (de verhouding tussen het geleende bedrag en de waarde van de woning) passen we de rente aan. Dit geldt ook voor de meegenomen rente. De rente kan zowel hoger als lager uitvallen. Het aangepaste rentetarief baseren we op basis van de renteverschillen volgens het actuele rentebericht.

Op het moment dat u nu een hypotheek heeft met NHG rente en een nieuwe woning aan koopt zonder NHG, kan u uw basisrente meenemen. Dit betekent dat de NHG korting vervalt. De nieuwe financiering valt in een andere tariefklasse die door een opslag aangepast wordt.

Aanvullende voorwaarden doorgeefregeling

  • De huidige eigenaar heeft een hypotheek bij Aegon.
  • De nieuwe eigenaar sluit zijn hypotheek af bij Aegon.
  • De nieuwe eigenaar voldoet aan de acceptatienormen van Aegon.
  • De doorgeefrente geldt tot de einddatum van de rentevastperiode van de hypotheek van de verkoper.
  • De doorgeeftrente geldt voor maximaal het restbedrag van de hypotheek van de verkoper. Voor aanvullende financiering geldt de dagrente.
  • De koper mag kiezen voor een andere rentevaste periode. In dat geval wordt de rente een gewogen gemiddeld tussen de oude en nieuwe rentevaste periode.
  • De verkoper verliest zijn recht op de lage contractrente en moet schriftelijk aangeven dat van dit recht wordt afgezien.

Offerteaanvraag en meenemen rente
Uw adviseur kan een offerte voor u aanvragen. 

 

Ik ga mijn woning verbouwen. Moet ik dat aan Aegon doorgeven?

Wanneer u plannen heeft om de woning te verbouwen, waarop een hypotheek van Aegon rust, bent u verplicht ons hiervan op de hoogte te stellen. Onder vermelding van uw hypotheeknummer kunt u via hypotheken.beheer@aegon.nl doorgeven wat uw bouwplannen zijn. In onze reactie laten we weten of u toestemming krijgt voor de verbouwing.

Wanneer incasseert Aegon de hypotheekrente?

Wij incasseren op of rond de eerste van de maand de verschuldigde hypotheekrente. U betaalt de hypotheekrente per maand en achteraf. Door het invullen en ondertekenen van de hypotheekofferte heeft u ons gemachtigd de rente automatisch van uw rekening af te schrijven. Het is alleen mogelijk om per maand en via automatische incasso te betalen.

Wanneer staat het geld van een uitbetaling uit het bouwdepot via de app op mijn rekening?

Op werkdagen ontvangt u binnen 24 uur na het indienen via de app het geld op uw rekening
Om iets uit uw bouwdepot te laten uitbetalen, is een factuur of aankoopbon nodig. Het is ook belangrijk dat uw naam op de rekening staat en wij dit goed leesbaar ontvangen. Wij betalen niet uit op basis van een offerte of orderbevestiging. Vergeet niet uw handtekening op het document te zetten voordat u de foto maakt.

Rechtstreeks uitbetalen aan de leverancier kan via het online declaratieformulier
Wilt u dat we rechtstreeks betalen aan de aannemer of leverancier? Gebruik hiervoor het online declaratieformulier op Bouwdepot Aegon Hypotheken.

Ik moet de eerste keer meer dan één maand hypotheekrente betalen. Hoe kan dat?

Vanaf de dag dat uw hypotheek passeert brengen wij rente in rekening. Nadat u bij de notaris bent geweest moeten wij uw hypotheek nog in onze administratie opnemen. De eerste incasso zal daarom in veel gevallen niet op de eerste van de volgende maand lukken. Stel uw hypotheek passeert op 18 juli. De verschuldigde rente incasseren we dan op 1 september. U moet dan rente betalen over de periode van 18 juli tot 1 september.

Wanneer u ook een aflossing betaalt in uw maandelijkse termijn, betaalt u over de gehele maand een naar rato berekend bedrag wanneer de eerste maand een gebroken maand is. 

Hoeveel hypotheekrente moet ik dit jaar betalen?

Wanneer u via de voorlopige aanslag van de belasting uw hypotheekrente terug wilt vragen, is het verstandig om contact op te nemen met uw (belasting)adviseur. Hij kan voor u een goede inschatting maken van de hypotheekrente die u mag aftrekken.

Welk IBAN gebruikt Aegon voor uitbetalingen vanuit het bouwdepot via de app?

Alle uitbetalingen van declaraties via de app, maken wij over naar uw eigen IBAN
Het bedrag dat u declareert via de app, ontvangt u op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven in de ondertekende hypotheekofferte. U levert een goed leesbare kopie van de rekening of aankoopbon aan. Zet uw handtekening op de rekening.

Rechtstreeks uitbetalen aan de leverancier kan via het online declaratieformulier
Wilt u dat we rechtstreeks betalen aan de aannemer of leverancier? Gebruik hiervoor het online declaratieformulier op Bouwdepot Aegon Hypotheken.​

U kunt uw bankrekeningnummer waar wij naar uitbetalen, wijzigen via ons declaratieformulier
Op het declaratieformulier geeft u schriftelijk aan wat het nieuwe bankrekeningnummer is. Nadat wij dit formulier ingevuld en ondertekend terug hebben ontvangen, passen wij uw rekeningnummer aan. U kun dit ook aan ons doorgeven door een machtigingsformulier naar ons op te sturen. 
Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.