Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Een betalingsachterstand? U staat er niet alleen voor

Hulp bij betalingsproblemen

Een betalingsachterstand of schulden: het kan iedereen overkomen. Bijvoorbeeld door werkloosheid, echtscheiding of dubbele woonlasten. De rekeningen kunnen zich in deze situaties snel opstapelen. En voor u het weet, heeft u een achterstand. Veel mensen praten daar liever niet over. Dat begrijpen wij natuurlijk. Toch is het belangrijk om op tijd hulp te zoeken. Hoe moeilijk dat ook is. U hoeft uw betaalachterstand niet alleen op te lossen. Wij staan voor u klaar en helpen u graag.

 

Durf om hulp te vragen

Heeft u betalingsproblemen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij begrijpen dat dit niet gemakkelijk is. Maar hoe eerder u hulp vraagt, hoe beter wij u kunnen helpen. Aarzel dus niet en vraag ons om hulp. U kunt ons bellen op telefoonnummer 058 244 6839 op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur. U kunt ons natuurlijk ook mailen via betaalafspraak@aegon.nl.

Wat is onze werkwijze?

Hoe wij u helpen, hangt van uw situatie af. We kunnen bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen. Of u handvatten geven om uw financiële situatie weer op orde te krijgen. In sommige gevallen kunnen we uw hypotheekrente of hypotheekvorm zelfs aanpassen. Dit noemen we Service Op Maat. Wij denken graag met u mee. Maar wij kunnen u alleen helpen als u open bent over uw situatie. En ons alle benodigde informatie geeft. Samen zoeken we dan naar een passende oplossing. 

Bij welke producten is een betalingsregeling mogelijk?

Een betalingsregeling is een van de mogelijkheden om u te helpen bij een betaalachterstand. U kunt een betalingsregeling aanvragen voor een

  • Hypotheek
  • Levensverzekering

Bij welke producten is een betalingsregeling niet mogelijk?

Een betalingsregeling kan niet altijd. Dat heeft te maken met de wet- en regelgeving. Zo kunnen wij voor bijvoorbeeld schadeverzekeringen geen betalingsregeling treffen.

Wij houden ons aan de regels van ons Ethisch Manifest

Wilt u meer weten over hoe Aegon omgaat met klanten met geldproblemen? Lees dan ons Ethisch Manifest. Dit is zijn tien regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen. En om te voorkomen dat er nieuwe financiële problemen ontstaan. Dit manifest heeft Aegon samen met verschillende andere bedrijven opgericht. Zoals andere verzekeraars, energiebedrijven, incassobureaus, telecombedrijven, deurwaarders en woningcorporaties.

Voor elke situatie een passende oplossing

Wat is de oorzaak van uw betalingsachterstand? Kies hieronder welke situatie op u van toepassing is. U leest dan wat u zelf kunt doen. En hoe wij u kunnen helpen.

 

Ik heb betalingsproblemen
Ik ben het overzicht over mijn financiële situatie kwijt
Ik heb minder inkomsten
Mijn partner en ik gaan uit elkaar
Ik heb een restschuld
Ik heb dubbele woonlasten

 

 

Ik heb betalingsproblemen

Er kunnen in uw leven dingen gebeuren, waardoor een betaalachterstand ontstaat. Is dat bij u ook het geval? En lukt het u niet om deze achterstand in één keer terug te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij proberen dan samen met u voor een goede oplossing te zorgen. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 058 244 6839, of per mail via betaalafspraak@aegon.nl

Voor elke situatie een passende oplossing

Welke oplossing voor u geschikt is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Er zijn verschillende mogelijkheden: 

  • Inzicht in uw financiële situatie met het budgetformulier: Met ons budgetformulier brengt u uw inkomsten en uitgaven in kaart. Daardoor krijgt u meer inzicht in uw financiële situatie. Om in aanmerking te komen voor een betalingsregeling, moet u het budgetformulier invullen. Want dan kunnen wij u beter helpen. 
  • Met een betalingsregeling betaalt u gespreid: U kunt uw betalingsachterstand gespreid terugbetalen met een betalingsregeling.  Zo hoeft u niet alles in één keer terug te betalen. 
  • Schuldhulpverlening bij eigen woningbezitters: Heeft u een eigen woning met hypotheek? En wilt u zich aanmelden voor schuldhulpverlening?  

     

    Ook dan kunnen wij u helpen. Speciaal voor eigen woningbezitters met betalingsproblemen is er Schakel!. Dit is een  samenwerkingsverband Schakel! Samenwerking tussen schuldhulporganisaties en Aegontussen Aegon en schuldhulporganisaties die zijn aangesloten bij de NVVK. De NVVK is de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. Door deze samenwerking krijgen wij een beter beeld van uw persoonlijke financiële situatie. Daardoor kunnen wij u sneller en beter helpen. Op www.nvvk.eu vindt u de schuldhulpverleners die samenwerken met Aegon. Daar kunt u zich aanmelden voor schuldhulpverlening als u een eigen koophuis heeft.

 

Ik ben het overzicht over mijn financiële situatie kwijt

Weet u hoeveel geld er binnenkomt? En vooral: wat u uitgeeft? Een goed overzicht in uw financiën is soms heel lastig. En door allerlei omstandigheden kunt u de grip op uw geldzaken kwijtraken. U kunt het dan allemaal niet meer overzien. En voor u het weet, heeft u een betalingsachterstand. Een hele vervelende situatie. Hulp vragen bij geldproblemen is voor veel mensen niet eenvoudig. Dat snappen wij heel goed. Maar wij helpen u graag. Bijvoorbeeld met ons budgetformulier, of een budgetcoach. U kunt ons bellen op telefoonnummer 058 244 6839 op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur. U kunt ons natuurlijk ook mailen via betaalafspraak@aegon.nl.

Tips om betalingsproblemen te voorkomen

  • Gebruik een huishoudboekje: Schrijf al uw inkomsten en uitgaven op in een huishoudboekje. Zo krijgt u overzicht in uw financiële situatie. U kunt op deze manier eenvoudig zien waar u kunt besparen. U kunt daarvoor een schriftje gebruiken. Of een bestand op uw computer in Word of Excel. Of gebruik ons budgetformulier.
  • Gebruik automatische incasso’s: Als het mogelijk is, laat uw rekeningen dan automatisch afschrijven. Zo weet u zeker dat u niets vergeet te betalen.
  • Spaar elke maand automatisch een bedrag: U kunt elke maand automatisch een bedrag op uw spaarrekening zetten. Dat hoeft niet veel te zijn. Alle kleine beetjes helpen. Zo spaart u langzaam maar zeker voor een buffer. Op de website van het Nibud berekent u hoe groot uw buffer minimaal moet zijn.
  • Soms kan een budgetcoach u verder helpen: Vindt u het moeilijk om uw financiële situatie in kaart te brengen? Een budgetcoach kan u helpen. Samen maakt u een financieel plan. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Ik heb minder inkomsten

Door allerlei omstandigheden kunt u (tijdelijk) minder inkomsten hebben. Misschien bent u werkloos, of arbeidsongeschikt. Of heeft u een nieuwe baan, met een lager salaris. Het is lastiger om rond te komen met minder inkomsten. Verwacht u betalingsproblemen? Neem dan op tijd contact met ons op. Wij helpen u graag. U kunt ons bellen op telefoonnummer 058 244 6310 op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur. U kunt ons natuurlijk ook mailen.

De hypotheek blijven betalen, ook met minder inkomsten

Wat de oorzaak ook is, minder inkomen kan zorgen voor grote financiële problemen. Vooral als u een koophuis heeft. De hypotheeklast kan dan zwaar op uw maandelijkse budget drukken. 

  • Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? De NHG kan hulp bieden bij inkomensdaling. En u zo helpen om financieel lastige periodes te overbruggen. Hoe dat werkt, leest u op de website van de NHG.
  • Heeft u geen hypotheek met NHG? Als u minder inkomsten heeft, maar geen NHG, neem dan snel contact met ons op. Samen zoeken we naar een goede oplossing. Zo voorkomen we financiële problemen.

Tips bij minder inkomen

  • Hou een kasboek bij: Moet u extra op uw geld letten, doordat u minder inkomsten heeft? Een kasboek kan dan helpen om het overzicht te bewaren. Al uw inkomsten en uitgaven zet u op een rijtje. Zo ziet u gemakkelijk waar u nog kunt besparen. Ons budgetformulier kan u ook hierbij helpen.
  • Informeer de Belastingdienst: Als u minder inkomen heeft, kunt u misschien in aanmerking komen voor toeslagen. Huurtoeslag of zorgtoeslag bijvoorbeeld. Gaat uw inkomen weer omhoog? Vergeet u dat dan niet door te geven aan de Belastingdienst. Zo voorkomt u dat u teveel geld ontvangt. En dat u dat later moet terugbetalen. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst.
  • Schakel een jobcoach in: Bent u werkloos? Een jobcoach kan u ondersteunen in uw zoektocht naar een nieuwe baan.

 

Mijn partner en ik gaan uit elkaar

Een relatie verbreken is een ingrijpende beslissing. Als u samenwoont met uw partner, moet u veel praktische zaken regelen. En het wordt allemaal nóg ingewikkelder als u samen een koophuis heeft. Kan één van u beiden de hypotheek alleen betalen? Of moet u uw woning verkopen? 

Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?

Als u een hypotheek met NHG heeft, kan een van beiden misschien tóch in het huis blijven wonen. En als u uw huis moet verkopen, kan een NHG voor kwijtschelding van de restschuld zorgen. Lees meer op de website van de NHG

Heeft u geen hypotheek met NHG?

Als u geen NHG heeft, kunt u bij ons terecht. Samen zoeken wij naar de beste oplossing voor u. We zullen eerst bekijken of een van u beiden in het huis kan blijven wonen. Zo niet, dan overleggen we samen over de beste manier om uw huis te verkopen. Neem daarom op tijd contact met ons op. Nog voordat u uw woning in de verkoop zet. 

Wilt u de hypotheek op één naam zetten?

Kan een van u beiden de hypotheek alleen betalen? Dan kunt u de hypotheek op één naam laten zetten. Om dit te regelen, neemt u contact met ons op.

Verwacht u bij verkoop een restschuld?

Is de verwachte verkoopopbrengst lager dan de hoogte van uw hypotheek? Dan ontstaat een restschuld. Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij staan voor u klaar. Samen met u zoeken we naar een oplossing.

Contact

U kunt ons bellen op telefoonnummer 058 244 6650 op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.  U kunt ons natuurlijk ook mailen.

 

Ik heb een restschuld

Wat is een restschuld?

De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren flink gedaald. Levert de verkoop van uw huis niet voldoende op om uw hypotheek af te lossen? Dan heeft u een restschuld. 

Gaat u uw huis verkopen? 

Uw makelaar kan u vertellen hoeveel u overhoudt aan de verkoop van uw huis. Zo weet u of u een restschuld overhoudt aan de verkoop. En hoe hoog die restschuld ongeveer zal zijn. Dreigt er een restschuld te ontstaan? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. Samen zoeken we naar de beste oplossing voor u. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 058 244 3362, of per mail via bijzonderbeheer@aegon.nl

Hoe betaalt u een restschuld?

Er zijn verschillende manieren om een restschuld te betalen:

  • Met eigen geld: als u genoeg spaargeld heeft, kunt u de restschuld misschien zelf opvangen. U kunt de restschuld ook betalen uit een lopende verzekering of spaarrekening die is verbonden aan uw hypotheek. Bijvoorbeeld een spaar- of beleggingsverzekering. 
  • Met geleend geld: u kunt een lening afsluiten om uw restschuld te betalen. Bijvoorbeeld met een doorlopend krediet. De rentes van dit soort leningen kunnen erg verschillen. Laat u goed informeren door uw bank of tussenpersoon, voor u een lening aangaat.
  • Door uw restschuld mee te financieren met uw nieuwe huis: Of dit kan, hangt van de volgende zaken af:
    • De hoogte van uw inkomen;
    • De waarde van uw woning;
    • De voorwaarden van de hypotheekverstrekker.

Ik heb dubbele woonlasten

Heeft u een nieuw huis gekocht, maar lukt het niet om uw oude huis te verkopen? Dan heeft u dubbele woonlasten. Die kunnen flink op uw budget drukken. Overbruggingsverhuur kan dan een oplossing zijn. Het huis dat u wilt verkopen, verhuurt u dan tijdelijk. Zo worden uw dubbele woonlasten (gedeeltelijk) vergoed. En ondertussen blijft uw woning gewoon te koop staan. U heeft wel toestemming nodig van uw hypotheekverstrekker, voor u uw koophuis verhuurt.

Aegon werkt samen met overbruggingsverhuur.nl 

Overbruggingsverhuur.nl is een onafhankelijke organisatie, die tegen betaling de tijdelijke verhuur van uw woning kan regelen. Want daar komt nog best veel bij kijken. Zo heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Ook moet er een huurder worden gevonden. En er moet een huurcontract worden opgesteld. Dit regelt overbruggingsverhuur.nl allemaal. 

Wilt u uw te koop staande huis verhuren? 

Neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer 058 244 6650 op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur. U kunt ons natuurlijk ook mailen. Meer informatie over het tijdelijk verhuren van uw woning vindt u op de website van Overbruggingsverhuur.

Veelgestelde vragen over betalingsproblemen

Wat is het rekeningnummer van Aegon?

Het is belangrijk de juiste IBAN te gebruiken
Als u het juiste nummer gebruikt voor de betaling van uw inleg, premie of hypotheekrente, kunnen wij uw betaling snel verwerken. Vermeld bij uw betaling altijd een betalingskenmerk. Dit is uw polis,- hypotheek,- of contractnummer.

U kunt de volgende rekeningnummers gebruiken voor de betaling van uw inleg, premie of hypotheekrente:

  • Levensverzekering
    NL 89 ABNA 0.45.00.01.067 ABNA NL 2A ten name van Aegon Nederland NV
  • Schadeverzekering
    NL 56 ABNA 0.51.15.44.669 ABNA NL 2A ten name van Aegon Nederland NV
  • Hypotheekrente
    NL 63 ABNA 0566 7963 25 ABNA NL 2A ten name van Aegon Hypotheken BV
  • Bouwdepot Hypotheken
    NL63 ABNA 0566 7963 25 ABNA NL 2A ten name van Aegon Hypotheken BV
  • Beheersdiensten Hypotheken
    NL34 ABNA 0496 3420 61 ABNA NL 2A ten name van Aegon Nederland NV
  • AEGON PPI B.V.
    NL 34 ABNA 0.41.17.98.413 ABNA NL 2A 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe wijzig ik het rekeningnummer waarmee ik mijn Aegon product betaal?
U wijzigt zelf uw rekeningnummer in Mijn Aegon voor uw levens- of schadeverzekering
U kiest in het blauwe menu links voor Mijn Gegevens. De optie staat op de pagina Mijn Gegevens onder het kopje 'Betaalgegevens'.

U kunt uw rekeningnummer ook wijzigen met het machtigingsformulier
Dit kan voor alle producten waarvoor een incasso mogelijk is. U downloadt hiervoor het machtigingsformulier van onze website. 
Na ontvangst van het ingevulde en ondertekende formulier passen wij uw rekeningnummer aan. Heeft u ook een actief bouwdepot? Wij vragen u dan om op het machtigingsformulier aan te geven of de tegenrekening hiervan ook aangepast moet worden. 

Het ingevulde machtigingsformulier stuurt u per e-mail of per post naar Aegon
U scant het ingevulde machtigingsformulier in en mailt het naar betalingen@aegon.nl. Een goed leesbare foto e-mailen mag ook. Per post verzendt u het formulier naar:

Aegon Nederland N.V.
FS Financieel Beheer
Antwoordnummer 6500
8900 RA Leeuwarden

Het kan zijn dat er nog één termijn van uw oude rekening wordt geïncasseerd 
De eerstvolgende periode incasseren wij uw premie of inleg automatisch van het nieuwe incassonummer.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik via automatische incasso betalen?

U wijzigt zelf de betaalwijze via Mijn Aegon voor uw levensverzekering of schadeverzekering
In uw Mijn Aegon account kiest u in het blauwe menu links voor 'Mijn Gegevens'. De optie staat op de pagina 'Mijn Gegevens' bij het kopje 'Betaalgegevens'.

U kunt ook het formulier "Machtiging automatische incasso" gebruiken
Dit kan voor alle producten waarvoor een incasso mogelijk is. U print het formulier 'Machtiging automatische incasso' en vult deze in. Na ondertekening stuurt u deze per e-mail naar Aegon.

Daarnaast heeft u de mogelijkheid om een brief te sturen
In uw brief noteert u de volgende gegevens:

  • Uw naam, adres en woonplaats
  • Het polisnummer waarvoor u een automatische incasso wilt
  • Het rekeningnummer waar wij de betaling van kunnen afschrijven
  • Uw handtekening

U kunt uw brief inscannen of fotograferen en per e-mail verzenden of per post versturen naar:
Aegon N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Na ontvangst van het formulier of uw brief voeren wij de wijziging uit
De eerstvolgende periode incasseren wij uw premie of inleg dan automatisch van uw juiste rekeningnummer.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Mag ik mijn woning verhuren als ik een Aegon hypotheek heb?
Wij staan geen verhuur toe
Het verhuren van de Aegon woning is niet toegestaan. Ook niet in de situatie dat u tijdelijk twee koopwoningen heeft. De woningmarkt is dermate aangetrokken dat tijdelijke verhuur niet meer noodzakelijk is. Wanneer u hierdoor in financiële problemen komt dan willen wij uiteraard helpen om hiernaar te kijken. Tijdelijke verhuur van ons onderpand is hierbij alleen geen oplossing.  

Heeft u een opstal- of inboedelverzekering bij Aegon?
Bekijk dan de veelgestelde vraag 'Wat zijn de gevolgen voor mijn schadeverzekeringen als ik mijn woning verhuur?'.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat zijn de gevolgen als ik mijn huis met verlies verkoop?
Kunt u uit de verkoopopbrengst van uw woning uw hypotheek niet volledig aflossen? 
Op het moment dat u uw woning met verlies verkoopt, ontstaat mogelijk een restschuld. Het is mogelijk dat u uw woning verkoopt voor een bedrag lager dan uw hypotheek. U heeft dan toestemming van Aegon nodig om de woning voor deze lagere prijs te verkopen.

U heeft een hypotheek met NHG
Als u een lening heeft gesloten met Nationale Hypotheek Garantie dan kunt u mogelijk een beroep doen op deze garantie. Zij verwachten uw volledige medewerking aan de verkoop van de woning en de rente en premietermijnen blijft u maandelijks voldoen.

U heeft een hypotheek zonder NHG
Het tekort dat ontstaat bij de verkoop van de woning voldoet u uit eigen middelen. U zorgt dat het tekort vóór de overdracht van uw woning op de rekening van de ingeschakelde notaris is bijgeschreven. Een eventuele restschuld die op dit moment ontstaat dragen wij over aan een incassobureau. Houdt u er rekening mee dat het incassobureau kosten in rekening brengt. Het is dus belangrijk op tijd een oplossing te vinden om het tekort aan te vullen. 

Dreigt er een restschuld te ontstaan? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 058 244 3362, of per mail via bijzonderbeheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

De hypotheekrente is niet afgeschreven. Wat nu?
Wij zullen uw hypotheekrente opnieuw incasseren
Hebben we de hypotheekrente niet van uw betaalrekening kunnen incasseren, dan proberen we na ongeveer twee weken nogmaals. Enkele dagen voor de nieuwe incasso kondigen we dit via een brief bij u aan. De eerste incasso van de hypotheekrente vindt altijd op of rond de eerste van de maand plaats.

De eerste keer dat wij de hypotheekrente incasseren via automatische incasso kan dit tot 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?