Image
Identificatie

Wilt u zich opnieuw identificeren om uw Aegon Sparen te behouden?

Door u opnieuw te identificeren kunt u uw rekening tot 1 september 2021 blijven gebruiken omdat Aegon Sparen dan stopt. Op www.aegon.nl/aegon-sparen-stopt leest u waarom en wat dit voor u betekent. Let op! Identificeren blijft ook nodig als u nog andere producten heeft bij Aegon Bank.

Wilt u uw rekening direct opzeggen?

Dan hoeft u zichzelf niet opnieuw te identificeren. Ga hiervoor naar www.aegon.nl/particulier/klantenservice/bankdocumenten-opsturen en kies voor ‘Ik wil mijn bestaande rekening beëindigen’. Kies vervolgens voor ‘Beëindigen Aegon Sparen / Aegon Deposito Sparen’ en volg het verdere proces. Vergeet niet uw tegenrekening te vermelden in het veld ‘Toelichting’.

Opnieuw identificeren bij Aegon

Als klant van Aegon Bank moet je je de komende tijd opnieuw identificeren en een aantal vragen beantwoorden over je rekening. Hiervoor kan je telefonisch contact met ons opnemen. Kan je ons telefonisch niet bereiken? Neem dan contact op via de chat op deze pagina of stel je vraag via ons webformulier op www.aegon.nl/kyc. Je kunt je vraag stellen in het toelichtingenveld.

Waarom opnieuw identificeren?

Om (online) bankieren zo veilig mogelijk te houden, vraagt Aegon Bank alle klanten om zich opnieuw te identificeren. Alle banken hebben hier hun manieren voor, Aegon Bank pakt het direct grondig aan. Op deze manier krijgen we een beter beeld van wie onze klanten zijn, hoe ze hun rekeningen gebruiken en waar hun geld vandaan komt. Dit maakt het voor ons makkelijker om afwijkende transacties te herkennen en mogelijke financiële criminaliteit op te sporen.

Je hebt 4 weken de tijd om je opnieuw te identificeren

Het is belangrijk dat je je zo snel mogelijk identificeert en de vragen beantwoordt. Je hebt hiervoor vier weken de tijd. Doe je dit niet? Dan kunnen wij jouw identiteit niet vaststellen en hebben we geen inzicht in het gebruik van jouw rekening. Je kunt dan straks niet meer in je persoonlijke bankomgeving. Op den duur zullen we je rekening(en) moeten beëindigen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen, dus zorg dat je het op tijd doet.

Hoe weet ik dat dit geen phishing is?

Helaas zijn er ook criminelen die met goed gelijkende e-mails proberen ‘uit naam van Aegon Bank’ jouw bankgegevens te ontfutselen. Wees daarom altijd alert als je een e-mail van ons ontvangt. Berichten van ons bevatten in ieder geval een combinatie van onderstaande kenmerken:

  • Wij dreigen nooit met gevolgen als je niet onmiddellijk reageert. We geven echter wel aan hoeveel weken je nog hebt om je te identificeren.
  • Vul altijd zélf de website van Aegon in de adresbalk van uw browser in voordat je inlogt.
  • Onze medewerkers vragen nooit om jouw inloggegevens.
  • E-mails van Aegon Bank eindigen altijd met @aegon.nl, @service.aegon.nl of @mail.aegon.nl
Zijn mijn gegevens veilig?

Je kunt erop rekenen dat we jouw gegevens zorgvuldig en veilig verwerken. Wij slaan alleen de gegevens op die nodig zijn voor identificatie. Je ziet welke gegevens dit zijn in Mijn Aegon. Wil je meer weten over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens? Bekijk dan ons privacystatement.

Veelgestelde vragen

De Aegon Identificatie app was tot 30 april 2021 te gebruiken. Vanaf 30 april 2021 kun je jezelf identificeren via het webformulier op onze site. Daarmee meld je je aan voor identificatie via AMP Groep.
Aegon biedt verschillende producten en diensten aan die aan ‘de achterkant’ van twee verschillende maatschappijen zijn
Van Aegon NL en Aegon Bank. Vanwege uw privacy mogen zij uw gegevens niet onderling uitwisselen. Heeft u via Aegon bijvoorbeeld een hypotheek (Aegon NL) én een pensioensparen product (Aegon Bank)? Dan moet u zich dus twee keer (opnieuw) identificeren.
We proberen je via verschillende kanalen te bereiken. Onze voorkeur gaat uit naar het sturen van een brief of een e-mail. Ook kan het zijn dat wij telefonisch contact met je opnemen of een sms sturen.

Hebben wij niet jouw juiste contactgegevens?
Dan boeken wij 1 eurocent naar je over met de vraag contact met ons op te nemen. Deze boeking ontvang je van een rekening van Knab.
Neem dan contact op met onze klantenservice via 070 344 5235. Onze medewerkers staan iedere werkdag van 08.00 tot 18.00 voor je klaar. 
Je hebt een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig om jezelf te identificeren. Heb je deze niet, bijvoorbeeld omdat deze is verlopen? Vraag er dan een aan om de stappen van het opnieuw identificeren te kunnen doorlopen.

Ontvang je je geldige paspoort of identiteitsbewijs niet op tijd?
Dan kan je uitstel aanvragen voor het identificeren. Neem hiervoor contact op met onze collega's via 070 344 52 35. Ze staan iedere werkdag van 08.00 uur tot 18.00 uur voor je klaar.
Ieder jaar moeten wij een aantal gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Dit doen wij aan de hand van jouw BSN.

De Belastingdienst heeft deze gegevens nodig voor de belastingaangifte
Wanneer alle gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, kan je ook gebruik maken van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Dit maakt het doen van aangifte een stuk gemakkelijker.
De gegevens die je bij ons aanlevert voor het opnieuw identificeren gebruiken we alleen om jouw identiteit vast te stellen. En om een beter beeld te krijgen van wie onze klanten zijn, hoe zij hun rekeningen gebruiken en waar hun geld vandaan komt. Dit maakt het voor ons makkelijker om afwijkende transacties te herkennen en mogelijke financiële criminaliteit op te sporen.

Het is wel mogelijk dat we naar aanleiding van jouw antwoorden nog contact met je opnemen voor een vervolgonderzoek of eventuele aanvullende documenten.
 
Iedere rekeninghouder van een en/of rekening heeft van ons meerdere eigen e-mails ontvangen met het verzoek zich opnieuw te identificeren. Deze rekeninghouder identificeert zichzelf via het webformulier op onze site. Dit geldt ook voor de andere rekeninghouder. 
Het is mogelijk dat een gezinslid of een mederekeninghouder op een later moment dan jij bericht van ons ontvangt om zich te identificeren. Zij melden zichzelf aan nadat zij ook een bericht van ons hebben ontvangen.  

Let op: Bij een rekening op twee namen moeten beide rekeninghouders zich identificeren om gebruik te kunnen blijven maken van de rekening(en). 
Om je snel de juiste service te kunnen bieden rondom identificatie is een speciaal team van medewerkers opgeleid. Zij helpen je snel op weg.

Dit team is bereikbaar op een ander telefoonnummer dan je van ons gewend bent
Bel gerust direct met deze medewerkers via 088 - 344 1234. Ze staan iedere werkdag van 08:30 uur tot 17:30 uur voor je klaar.

Een Mijn Aegon account maak je in een paar stappen 
Zo kun je 24/7 online je zaken regelen en gegevens wijzigen: Maak een Mijn Aegon account

Lukt het niet meteen? Dat is niet de bedoeling.
Op de pagina staan een aantal tips om je op weg te helpen. Of er is helaas een storing. Die lossen we dan zo snel mogelijk op, zodat je het later nog een keer kan proberen.