Aegon Sparen stopt

Op 1 september 2021 stopt Aegon met de spaarrekening Aegon Sparen. Tot die tijd kunt u de dienstverlening verwachten die u van ons gewend bent. Op deze pagina vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen.
Alternatieven voor uw spaargeld

Waarom Aegon Sparen stopt

De spaarrentes zijn al lange tijd historisch laag en volgens de economische vooruitzichten blijft dat voorlopig zo. Door beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) moeten wij betalen voor het spaargeld dat u bij ons stalt. Hierdoor kunnen wij Aegon Sparen niet langer kostendekkend aanbieden. Daarom stoppen we op 1 september 2021 met Aegon Sparen.

De gevolgen voor u als klant
Bekijk
Het saldo op uw spaarrekening maken we over naar uw tegenrekening
Bekijk
Hoe lang bewaren jullie mijn persoonsgegevens?
Bekijk
Andere manieren om geld opzij te zetten
Bekijk

De gevolgen voor u als klant

We doen er alles aan om het stopzetten van onze activiteiten soepel te laten verlopen, zodat u hier als klant geen hinder van ondervindt. Vanzelfsprekend heeft u gewoon nog toegang tot uw account via de app of de website. Ook onze klantenservice blijft bereikbaar. 

Na 1 september 2021 kunt u geen geld meer storten op uw Aegon Sparen. Uiteraard kunt u nog wel geld opnemen van uw rekening. Vanaf 1 september 2021 wordt er geen rentepercentage meer  toegepast op het saldo dat u op uw rekening heeft staan. Dat geldt ook voor de negatieve rentepercentages.

Heeft u ook een Aegon Sparen Deposito? Deze loopt gewoon door tot de afgesproken einddatum, tegen de afgesproken rente.  Heeft u een Aegon Uitkeren? Dan blijft u uw periodieke uitkering gewoon ontvangen tot het einde van uw overeenkomst.

Het saldo op uw spaarrekening maken we over naar uw tegenrekening

Het saldo op uw spaarrekening maken we na 1 september zo snel mogelijk over naar uw tegenrekening. Als het zover is krijgt u hier bericht over. Houd er rekening mee dat dit twee maanden kan duren. Uiteraard verifiëren we deze rekening vooraf. Mocht uw tegenrekening niet kloppen, dan vragen we u voor 1 september 2021 het juiste rekeningnummer aan ons door te geven. Hierbij vragen we u om een bankafschrift en soms een kopie van uw identiteitsbewijs naar ons toe te sturen. Hiermee controleren we uw identiteit. Zo kunnen wij bij onze toezichthouders aantonen dat we bij de beëindiging van Aegon Sparen hebben gecontroleerd dat we het saldo naar de juiste persoon hebben overgemaakt.

Hoe lang bewaren jullie mijn persoonsgegevens?

Uw persoonsgegevens bewaren we veilig tot maximaal 7 jaar na beëindiging van de relatie. Voor beleggingsproducten is dit maximaal 20 jaar na beëindiging. Een kopie van het ID bewijs bewaren we maximaal 5 jaar na beëindiging van de relatie.

Andere manieren om geld opzij te zetten

We zien - door de aanhoudende lage spaarrentes - helaas geen mogelijkheid meer tot het bieden van een flexibel spaarproduct. Wel zijn er een heleboel andere manieren om geld opzij te zetten. Heeft u er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om (een deel van) uw geld te beleggen of te schenken aan een familielid? Op deze pagina vindt u een aantal alternatieven voor uw spaargeld.

Andere vragen

Hieronder vindt u een greep uit de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze Service Experts. Start hiervoor een chat via Mijn Aegon of bel naar 070 3445208. Onze medewerkers helpen u graag!

Veelgestelde vragen

U kunt uw geld parkeren op een spaarrekening bij een andere bank
Maar doordat de spaarrentes dalen, loont het ook om naar alternatieven te kijken. Daar helpen wij u natuurlijk graag mee. Misschien wilt u uw geld wel schenken of kiest u ervoor om het te laten beleggen door experts. U vindt alle opties op een rij op onze pagina Alternatieven voor Sparen


 
Tot 1 december 2021 kunt u uw Aegon Deposito Sparen kosteloos opzeggen
Omdat wij stoppen met Aegon Sparen berekenen wij geen afkoop- en administratiekosten tot 1 december. Dit betekent dat u uw Aegon Deposito Sparen voor die tijd kosteloos kunt opzeggen. 
Na het stoppen van uw rekening heeft u nog tot 31 december 2021 toegang tot Mijn Aegon Bank en uw beëindigde Aegon Sparen.
Goed dat u alert bent als u een e-mail ontvangt van uw bank
En checkt of deze te vertrouwen is. De e-mail die u ontving over het stopzetten van Aegon Sparen is te vertrouwen. 

Wilt u weten wat u kunt doen om phishing te voorkomen?
U leest het op onze pagina Hoe voorkom je online diefstal.
Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten? Wij helpen je graag.
Ga meteen naar Inloggegevens vergeten
 
    Uw Aegon Deposito Sparen loopt wel gewoon door tot de afgesproken einddatum, tegen de afgesproken rente. 
U vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten' 
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klikt u op het blauwe rondje met de drie strepen en kiest u voor de optie 'Mijn documenten'.

U kunt het jaaroverzicht opslaan of printen
U klikt op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heeft u de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen. 

Heeft u geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?

Meer informatie over het jaaroverzicht vindt u op onze pagina Jaaroverzicht.

Uw tegenrekening wijzigt u via Mijn Aegon of de Mijn Ageon App
Na het inloggen op Mijn Aegon:

  • Selecteert u uw rekening
  • Klikt u in het blok ‘Direct regelen’ op ‘Tegenrekening wijzigen’
  • Daarna vult u de nieuwe tegenrekening in. De tenaamstelling staat al ingevuld en kunt u niet wijzigen.
  • U klikt op 'Volgende' en upload het bankafschrift van uw tegenrekening. 
  • Daarna klikt u op ‘Versturen’.

Uw tegenrekening moet een Nederlandse betaalrekening zijn. De tenaamstelling moet gelijk zijn aan die van uw Aegon rekening. 

Heeft u meerdere tegenrekeningen?
Dan is het niet mogelijk om uw tegenrekening via Mijn Aegon of de Mijn Aegon App te wijzigen. U stuurt ons hiervoor een verzoek via www.aegon.nl/reactie/bankzaken.

In Nederland vindt in het weekend en op feestdagen geen betalingsverkeer plaats tussen banken. Ook is dan de beurs gesloten.

Een overboeking van uw Aegon Sparen staat met 1 tot 2 werkdagen op uw tegenrekening

Voert u de overboeking in op:Wij boeken het geld naar u:
maandag tot en met vrijdag voor 15:00 uur?dezelfde dag over naar uw tegenrekening.
maandag tot en met vrijdag na 15:00 uur?uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. 
zaterdag, zondag of op een feestdag?uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. 

Aan- en verkoopopdrachten van uw Aegon Beheerd Beleggen worden alleen op handelsdagen uitgevoerd
Een handelsdag is een dag dat de beurs open is. 
Een overboeking naar de tegenrekening ingevoerd:
  • Vóór 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van die handelsdag. Het bedrag staat de volgende dag rond 12:30 uur op uw transactierekening bij 'Liquide middelen'.
  • Na 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van de eerst volgende handelsdag. Het bedrag staat de dag daarna rond 12:30 uur op uw transactierekening bij 'Liquide middelen'. Dus op de tweede (handels-)dag na het invoeren van de overboeking.
Het saldo wordt vanaf de transactierekening automatisch overgeboekt naar uw tegenrekening.
Natuurlijk!
Wanneer u wilt blijven sparen en toegang wilt hebben tot andere slimme bankproducten, is Knab wellicht iets voor u. Met een bankpakket van Knab (€5 per maand) kunt u meerdere bankrekeningen openen. U krijgt hierbij tot wel vijf betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als u wilt. Bekijk alle voordelen op de website van Knab
De Nederlandse Depositogarantie garandeert een bedrag van € 100.000 per persoon per instelling
Houd er rekening mee dat wanneer u uw geld van Aegon Sparen overboekt naar een andere rekening, en u daardoor een hoger bedrag op uw rekening heeft staan, u tot maximaal € 100.000 beschermd bent. Meer informatie over de Nederlandse Depositogarantie vindt u op onze pagina Wat houdt de Nederlandse Depositogarantie of Nederlandse Beleggerscompensatie in?.
Als wij niet de juiste gegevens hebben om contact met je op te nemen, boeken wij 1 eurocent naar je over met een bericht. Deze boeking ontvang je van een rekening van Knab. Op deze manier kunnen wij belangrijke informatie toch met je delen. 

Is uw saldo overgemaakt naar een tussenrekening van Aegon Bank?
Dan was er geen juiste tegenrekening bekend op uw naam tijdens het beëindigen van uw Aegon Sparen. Om alsnog het saldo aan u over te maken, stuurt u ons de volgende documenten toe:

U stuurt de documenten toe via www.aegon.nl/particulier/klantenservice/informatie-aanleveren. Of per post naar:

Aegon Bank N.V. 
Antwoordnummer 6400 
8900 VC Leeuwarden