Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Coronavirus: in deze gevallen krijg je annuleringskosten vergoed

Twee dames bij de vetrekhal van Schiphol
Particulier Verzekeren Doorlopende Reisverzekering Coronavirus: in deze gevallen krijgt u annuleringskosten vergoed

Kan jouw geplande reis niet doorgaan vanwege corona? Of wil je toch die reis vast boeken in de toekomst, met de hoop dat de impact van corona dan is afgenomen? Dan wil je vast weten waar je wel en niet voor verzekerd bent met onze doorlopende reisverzekering. Waar je aan toe bent. Daarom vind je hier veelgestelde vragen op een rij, mét de antwoorden. We beginnen met een handig stappenplan voor als een reis niet doorgaat. Daarmee voorkom je dat je een eventuele vergoeding misloopt.

Een reis geboekt? Volg deze 3 stappen!

Vraag je je af wat je moet doen als je reis niet door kan gaan? En met wie je contact kunt opnemen? We helpen je op weg met 3 belangrijke stappen.

Stap 1 - Annuleer je reis niet zelf

Zo voorkom je dat je een eventuele vergoeding misloopt. Overleg altijd eerst met je reisorganisatie over een mogelijke oplossing (zie stap 2). Die stap is ook nodig om een vergoeding van Aegon te kunnen krijgen, als je géén regeling krijgt van de reisorganisatie (zie stap 3). Annuleer een reis dus niet zelf, maar doe dat in overleg.

Stap 2 - Neem contact op met je reisaanbieder

Kan jouw reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of accommodatie de reis niet uitvoeren? Dan moet de organisatie waar je jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel doen voor terugbetaling of compensatie van de reiskosten. Denk aan een voucher of omboekregeling. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Kijk eens rond op de website van jouw reisaanbieder. Vind je daar niet de informatie die je zoekt? En ga je binnen een week op reis? Neem dan contact op met je reisaanbieder over een oplossing, eventueel in overleg met jouw adviseur.

Goed om te weten: is er een andere regeling of vergoeding? Dan bieden wij geen dekking voor annuleringskosten, omdat de kosten van je reis al gedekt zijn.

Stap 3 - Biedt je reisaanbieder géén regeling aan? Check onze dekking!

Is op je reisbestemming code oranje of rood van kracht? Dan krijg je van ons een vergoeding van de annuleringskosten als aan álle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • Je vertrekt binnen 7 dagen. Is de reis verder in de toekomst gepland? Dan is het nog niet zeker of jouw reis wel of niet door kan gaan.
  • Je hebt de allriskdekking.
  • De Doorlopende Reisverzekering Allrisk is afgesloten vóór 14 maart 2020.
  • De reis is geboekt vóór 14 maart 2020.
  • De reisaanbieder biedt geen terugbetaling of voucher aan en de reis kan niet in een andere periode worden geboekt. Bij het indienen van een claim hebben wij een kopie nodig van het bericht van je reisaanbieder, waarin staat dat er in jouw situatie geen compensatieregeling wordt getroffen. Dat kan bijvoorbeeld een brief, e-mail of chatbericht zijn. Als de reisaanbieder niet reageert dan hebben wij bij het indienen van een claim een kopie nodig van het bericht dat je naar jouw reisaanbieder hebt gestuurd.

Veelgestelde vragen op een rij

Annuleren

Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als er code geel is afgegeven vanwege corona?
Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als er code oranje/rood is afgegeven vanwege corona?
Zijn de kosten van mijn reis verzekerd als een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Dekking

Ben ik verzekerd voor de kosten van een coronatest?
Ben ik verzekerd voor autohulp in een gebied met code oranje of rood?

Hulp in het buitenland

Wat moet ik doen als code groen/geel tijdens mijn reis verandert in code oranje/rood door corona?
Ben ik verzekerd als code groen/geel tijdens mijn reis verandert in code oranje/rood en ik mijn reis wil voortzetten?
Ben ik verzekerd als ik op reis ga naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt vanwege corona?

Omboeken, vouchers en boekingen

Wat moet ik doen als mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij geen geld teruggeeft als mijn voucher verloopt?
Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als ik geen gebruik wil maken van de voucher of omboekregeling van mijn reisaanbieder?
Is annulering vanwege corona verzekerd als ik mijn reis omboek of een nieuwe reis boek met een voucher?

Overig

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Hoe vraag ik een vergoeding van annuleringskosten aan vanwege corona?

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag.

Update Coronavirus

We houden de ontwikkelingen goed in de gaten. Op onze pagina Coronavirus lees je meer over wat het coronavirus betekent voor jouw product(en) bij Aegon.

Meer over het Coronavirus en mijn producten

Vouchercheck

Heb je vragen over je geannuleerde vakantie en reisvouchers? Doe dan de vouchercheck van ARAG voor gratis op maat advies over jouw vakantie.