Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Coronavirus: in deze gevallen krijg je annuleringskosten vergoed

Twee dames bij de vetrekhal van Schiphol
Particulier Verzekeren Doorlopende Reisverzekering Coronavirus: in deze gevallen krijgt u annuleringskosten vergoed

De impact van het coronavirus op mensen en hun gezondheid is groot. Wil je een reis annuleren vanwege dit virus? We begrijpen dat je dan wilt weten hoe het zit met de vergoeding van annuleringskosten als je onze doorlopende reisverzekering hebt. Daarom geven we je op deze pagina eerst algemene informatie over corona en reizen. Daarna hebben we veelgestelde vragen voor je op een rij gezet. Zo weet je snel waar je aan toe bent. Wel zo prettig in deze hectische tijd.

Op 17 maart 2020 is voor alle landen minimaal code oranje afgegeven

Goed om eerst te weten: het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen af. Deze zijn belangrijk voor je annuleringsdekking. Deze adviezen zijn ingedeeld in 4 kleuren:

  • Groen: geen bijzondere risico’s.
  • Geel: let op, er zijn risico’s.
  • Oranje: reis alleen als het noodzakelijk is.
  • Rood: zeg je reis af.

Op www.nederlandwereldwijd.nl/landen kun je nagaan welk reisadvies voor jouw bestemming geldt. Bij het kopje ‘Veiligheidsrisico’s’ lees je om welke reden het advies is afgegeven.

Het coronavirus is sinds 11 maart 2020 een pandemie

Op 11 maart 2020 heeft de wereldgezondheidszorg (WHO) bepaald dat het coronavirus officieel een pandemie is. Dat betekent dat dit virus wereldwijd voorkomt. Dat heeft ook grote gevolgen voor reizen. Boek je nu een reis? Dan wordt de kans steeds groter dat deze niet door kan gaan vanwege het coronavirus. En reizen versnelt de verspreiding. Jouw gezondheid en die van de mensen die je ontmoet staat voorop. Wij willen niet onbedoeld bijdragen aan de verdere verspreiding.

Wat betekent de coronapandemie voor jouw annuleringsdekking?

Nu het coronavirus een pandemie is, ziet Aegon per 14 maart 2020 de gevolgen van het coronavirus niet meer als een zogenoemde ‘bijzondere onvoorziene omstandigheid’. Dat betekent dat we geen annuleringskosten vergoeden voor reizen die op of na 14 maart 2020 zijn geboekt en niet doorgaan of onderbroken worden als gevolg van het coronavirus, of daardoor genomen maatregelen.

In de polisvoorwaarden van de Aegon Doorlopende Reisverzekering Allrisk staat dat annuleringskosten zijn verzekerd als er sprake is van een bijzondere onvoorziene omstandigheid (tenzij uitgesloten). En dat is per 14 maart 2020 dus niet meer het geval.

Heb je een reis vóór 14 maart 2020 geboekt?

Dan vergoeden we nog steeds annuleringskosten bij bijzondere onvoorziene omstandigheden, afhankelijk van je situatie en dekking. Bij de veelgestelde vragen hieronder vind je daar meer informatie over. En lees je wat in jouw situatie van toepassing is.

Neem altijd eerst contact op met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij

Op dit moment zijn alle reizen en vluchten geannuleerd. Meestal biedt jouw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij een compensatieregeling aan. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om kosteloos je reis om te boeken naar een andere vertrekdatum. Of je krijgt een voucher die je vaak tot een jaar na afgifte kunt inwisselen voor een andere reis. De reis zelf hoeft niet binnen dat jaar plaats te vinden.

Biedt jouw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij zo’n regeling aan of compenseert deze de reiskosten? Dan biedt de Aegon Doorlopende Reisverzekering geen dekking, omdat je dan het bedrag van jouw reis al terugkrijgt.

Meer weten? Lees de veelgestelde vragen hieronder.

Veelgestelde vragen op een rij

Kan ik mijn reis die over meer dan 7 dagen gepland is nu al annuleren vanwege het coronavirus?
Kan ik mijn reis annuleren nu door het coronavirus voor alle landen minimaal code oranje is afgegeven?
Krijg ik annuleringskosten vergoed als de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie mijn reis annuleert vanwege corona en ter compensatie een voucher of omboekregeling aanbiedt voor hetzelfde bedrag?
Wat kan ik doen als ik nog in het buitenland ben en terug wil naar Nederland?
Geeft de aanvullende annuleringsdekking van de Aegon Doorlopende Reisverzekering Basis een vergoeding voor annuleringskosten vanwege het coronavirus?
Hoe vraag ik een vergoeding van annuleringskosten vanwege het coronavirus aan?
Kan ik mijn weekendje of nachtje weg in Nederland annuleren vanwege het coronavirus?

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag.

Update Coronavirus

We houden de ontwikkelingen goed in de gaten. Op onze pagina Coronavirus lees je meer over wat het coronavirus betekent voor jouw product(en) bij Aegon.

Meer over het Coronavirus en mijn producten

Deze pagina is laatst gewijzigd op 24 maart 2020.