Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Coronavirus: in deze gevallen krijg je annuleringskosten vergoed

Twee dames bij de vetrekhal van Schiphol
Particulier Verzekeren Doorlopende Reisverzekering Coronavirus: in deze gevallen krijgt u annuleringskosten vergoed

Heb je een reis gepland? En kan deze vanwege het coronavirus (misschien) niet doorgaan? Wat een vervelende situatie! We begrijpen dat je dan wilt weten hoe het zit met de dekking voor annulering als je onze doorlopende reisverzekering hebt. Bij Aegon helpen we je graag verder! Volg de 3 stappen op deze pagina en kijk wat je het beste kunt doen. Ook hebben we vragen en antwoorden voor je op een rij gezet. Daar lees je bijvoorbeeld waar je aan toe bent als je nú een reis boekt. Zo hoef jij de informatie niet te zoeken. Wel zo prettig in deze hectische tijd.

Reis annuleren coronavirus

Gevolgen van de coronapandemie op reizen

De impact van het coronavirus op mensen en hun gezondheid is groot. Op 11 maart 2020 heeft de Wereldgezondheidsorganisatie bepaald dat het coronavirus een pandemie is. Het virus komt dus wereldwijd voor. De pandemie heeft ook gevolgen voor je geboekte reis. En mogelijk ook voor die fantastische reis die je nog wilt boeken. Zo was op 17 maart 2020 voor alle landen minimaal code oranje afgegeven. Dat betekent dat de overheid adviseert om alléén naar het buitenland te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Maar vanaf 15 juni 2020 is reizen naar een aantal landen weer mogelijk door aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen. En geldt er geen negatief reisadvies of code oranje meer voor alle landen. Toch kan het coronavirus nog altijd impact hebben op je reis.

Een reis geboekt? Volg deze 3 stappen!

Vraag je je af wat je moet doen als je reis niet door kan gaan? En met wie je contact kunt opnemen? We helpen je op weg met 3 belangrijke stappen.

Stap 1 - Annuleer je reis niet zelf

Zo voorkom je dat je een eventuele vergoeding misloopt. Overleg altijd eerst met je reisorganisatie over een mogelijke oplossing (zie stap 2). Die stap is ook nodig om een vergoeding van Aegon te kunnen krijgen, als je géén regeling krijgt van de reisorganisatie (zie stap 3). Annuleer een reis dus niet zelf, maar doe dat in overleg.

Stap 2 - Neem contact op met je reisaanbieder

Kan jouw reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of accommodatie de reis niet uitvoeren? Dan moet de organisatie waar je jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel doen voor terugbetaling of compensatie van de reiskosten. Denk aan een voucher of omboekregeling. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Kijk eens rond op de website van jouw reisaanbieder. Vind je daar niet de informatie die je zoekt? En ga je binnen een week op reis? Neem dan contact op met je reisaanbieder over een oplossing, eventueel in overleg met jouw adviseur.

Goed om te weten: is er een andere regeling of vergoeding? Dan bieden wij geen dekking voor annuleringskosten, omdat de kosten van je reis al gedekt zijn.

Stap 3 - Biedt je reisaanbieder géén regeling aan? Check onze dekking!

Is op je reisbestemming code oranje of rood van kracht? Dan krijg je van ons een vergoeding van de annuleringskosten als aan álle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • Je vertrekt binnen 7 dagen. Is de reis verder in de toekomst gepland? Dan is het nog niet zeker of jouw reis wel of niet door kan gaan.
  • Je hebt de allriskdekking.
  • De Doorlopende Reisverzekering Allrisk is afgesloten vóór 14 maart 2020.
  • De reis is geboekt vóór 14 maart 2020.
  • De reis is geboekt voordat op de plaats van bestemming code geel, oranje of rood van kracht was vanwege het coronavirus.
  • De reisaanbieder biedt geen terugbetaling of voucher aan en de reis kan niet in een andere periode worden geboekt. Bij het indienen van een claim hebben wij een kopie nodig van het bericht van je reisaanbieder, waarin staat dat er in jouw situatie geen compensatieregeling wordt getroffen. Dat kan bijvoorbeeld een brief, e-mail of chatbericht zijn.

Veelgestelde vragen op een rij

Annuleren

Waarom kan ik mijn reis die over meer dan 7 dagen gepland is niet annuleren vanwege het coronavirus?
Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als er code oranje of rood is afgegeven voor mijn bestemming?
Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als er code geel is afgegeven voor mijn bestemming?
Geeft de aanvullende annuleringsdekking van de Aegon Doorlopende Reisverzekering Basis een vergoeding voor annuleringskosten vanwege het coronavirus?
Waarom is annulering vanwege het coronavirus niet verzekerd voor reizen die op of na 14 maart 2020 geboekt zijn?
Waar ben ik voor verzekerd met de Aegon Doorlopende Reisverzekering?

Dekking

Ben ik verzekerd als de kleurcode van groen of geel tijdens mijn reis verandert in code oranje en ik mijn geplande reis wil voortzetten?
Ben ik verzekerd voor autohulp in een gebied met code oranje of rood?

Hulp in het buitenland

Wat moet ik doen als de kleurcode groen of geel tijdens mijn reis verandert in code oranje of rood vanwege corona?
Ben ik verzekerd als ik vertrek naar een gebied waar code oranje of rood geldt vanwege het coronavirus?

Omboeken, vouchers en boekingen

Ben ik verzekerd voor het annuleren van mijn reis als ik geen gebruik wil maken van de voucher of omboekregeling van de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij?
Kan ik ook een terugbetaling ontvangen van mijn reisaanbieder als ik geen gebruik wil maken van de aangeboden voucher vanwege corona?
Ik moet een aanbetaling doen voor mijn reis, maar misschien gaat de reis niet door vanwege het coronavirus. Moet ik dan wel betalen?
Ik kan mijn geplande reis kosteloos omboeken, maar het bedrag van de nieuwe reis is hoger dan het bedrag van de oorspronkelijk geplande reis. Krijg ik de kosten voor de hogere reissom vergoed?
Is annulering vanwege het coronavirus verzekerd als ik mijn reis omboek of een nieuwe reis boek met een voucher?

Overig

Hoe vraag ik een vergoeding van annuleringskosten vanwege het coronavirus aan?
Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag.

Update Coronavirus

We houden de ontwikkelingen goed in de gaten. Op onze pagina Coronavirus lees je meer over wat het coronavirus betekent voor jouw product(en) bij Aegon.

Meer over het Coronavirus en mijn producten

Deze pagina is laatst gewijzigd op 4 augustus 2020.