Wat dekt een reisverzekering?

Wil je weten wat onder een reisverzekering valt en welke dekking het beste bij je past? Of is er iets gebeurd en wil je weten of dat wordt vergoed met onze reisverzekering. Lees dan verder. Op deze pagina staan onder andere de belangrijkste verschillen tussen onze Basis- en Allriskdekking op een rij.

Bereken mijn premie
Image
Wat dekt een reisverzekering
Image
Op vakantie? Denk aan je reisverzekering

Op vakantie? Denk aan je reisverzekering!

Onbezorgd op vakantie in binnen- of buitenland? Dat willen we allemaal. Maar voordat je op pad gaat, moet je echter wel het één en ander regelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het afsluiten van je reisverzekering. Bij een eventuele schade of letsel willen we niet dat er onnodig grote zorgen bijkomen. Ga daarom goed voorbereid op vakantie en sta even stil bij jouw reisverzekering.

 

Lees meer

Let op: Heb je een vraag over jouw Doorlopende Reisverzekering en corona? We hebben een paar vooruitdenkvragen op een rij gezet, mét antwoorden. Over annulering, hulpverlening en coronatesten bijvoorbeeld. En als je meer vragen hebt, staan we voor je klaar! Bekijk meer informatie en de antwoorden op veelgestelde vragen.

Doorlopende Reisverzekering Basis en Allrisk

De belangrijkste verschillen tussen basis en allrisk:
Dekking
Basis
Allrisk

Bagage en (goederen in) logiesverblijven

  •  
  •  

Hulpverlening

  •  
  •  

Auto pechhulp

  •  
  •  

Winter- en watersport

  •  
  •  

Europadekking

  •  
  •  

Werelddekking

Optioneel

  •  

Annulering

Optioneel

  •  

Geneeskundige kosten

Optioneel

  •  

Geld (en geldwaardige papieren)

Optioneel

  •  

Vakantie-ongevallen

Optioneel

Optioneel

Zakenreis (incl. stage/studeren in het buitenland)

x

Optioneel

Tijdelijke verlenging geldigheidsduur reisverzekering*        

x

Optioneel

Tijdelijke verhoging annuleringsdekking**

x

Optioneel

 * Bij de basisdekking ben je tot 90 dagen verzekerd. De verzekerde reisduur kan niet verlengd worden. Bij de allriskdekking ben je tot 180 dagen verzekerd. Voor een specifieke reis kan dit verlengt worden met 30, 60, 90, 120, 150 of 185 dagen.

** Voor een specifieke reis kun je het verzekerd bedrag voor annulering bij de allriskdekking verhogen. Dit is niet mogelijk bij de basisdekking. Je kan het verzekerd bedrag voor annulering wijzigen via je adviseur of in Mijn Aegon. Heb je je verzekering afgesloten via een adviseur? Neem dan contact op met je adviseur.

Verzekerde bedragen

Voor enkele standaarddekkingen gelden maximale verzekerde bedragen

Bagage en (goederen in) logiesverblijven

Met de Aegon Doorlopende Reisverzekering zijn je spullen op vakantie altijd goed verzekerd tegen schade door diefstal, verlies of beschadiging. Met onze allriskdekking is zelfs bijna iedere onverwachte schade gedekt. Bij de basisdekking is je bagage tot maximaal € 1.500,- per persoon of € 4.000,- per gezin verzekerd. Bij de allriskdekking is dit maximaal € 2.500,- per persoon of € 5.000 per gezin. Voor sommige schades geldt een standaard eigen risico. En in een aantal gevallen geldt een maximum verzekerd bedrag:

Bagage
Basis
Allrisk

Bagage per persoon

€ 1.500,-

€ 2.500,-

Bagage alle verzekerden samen

€ 4.000,-

€ 5.000,-

Waarvan specifieke verzekerde bedragen:

Aan lijfsieraden en horloges per gebeurtenis tot maximaal

€ 250,-

€ 250,-

Aan opvouwbare en opblaasbare boten en zeilplanken per gebeurtenis tot maximaal

€ 250,-

€ 250,-

Aan invalide- en kinderwagens per gebeurtenis tot maximaal

€ 250,-

€ 250,-

Aan (zonne)brillen op sterkte per gebeurtenis tot maximaal

€ 200,-

€ 250,-

Aan zonnebrillen zonder sterkte per gebeurtenis tot maximaal

€ 75,-

€ 100,-

Aan gehoorapparaten (per 2 stuks) tot maximaal

€ 500,-

€ 1.000,-

Aan sportuitrusting en (sport)fietsen per gebeurtenis tot maximaal

€ 200,-

€ 250,-

Aan privé mobiele telefoons inclusief beltegoed per kalenderjaar tot maximaal

€ 200,-

€ 250,-

Aan computerapparatuur en foto- en filmapparatuur per gebeurtenis tot maximaal

€ 400,-

€ 500,-

Aan spullen die bij je logiesverblijf horen.

€ 500,-

€ 500,-

Kosten die komen kijken bij: 

Diefstal en vermissing van geld en geldswaardige papieren per gebeurtenis tot maximaal

Optioneel

€ 250,-

Kosten van vervangende kleding en/of toiletartikelen bij vermissing/vertraagde aankomst van bagage tot maximaal

€ 75,- per persoon

€ 100,- per persoon

€ 200,- alle verzekerden samen

€ 250,- alle verzekerden samen

De kosten voor het huren als je je eigen ski’s of snowboards niet meer kunt gebruiken per gebeurtenis tot maximaal

€ 250,-

€ 250,-

Verlies van de sleutel van de kluis die je op reis huurt. Je moet wel aansprakelijk zijn voor deze schade.

€ 500,-

€ 500,-

Autohulp

Is je voertuig beschadigd door pech of een ongeval? Pech op vakantie is heel vervelend. Daarom is dit bij onze Doorlopende Reisverzekering standaard meeverzekerd. We vergoeden o.a. de kosten voor vervangend vervoer, zodat je weer onbezorgd verder kunt reizen. Daar gelden wel maximale verzekerde bedragen voor. Deze vind je in onderstaand schema.

Door een onvoorziene omstandigheid vergoeden wij:
Basis
Allrisk

De kosten van het huren van een gelijkwaardig(e) motorrijtuig of toer-/vouwcaravan tot maximaal

€ 500,-

€ 1.500,-

De kosten om je bagage, je motorrijtuig of de toer-/vouwcaravan terug naar Nederland te brengen. Dat noemen wij repatriëring. Het genoemde bedrag geldt voor alle verzekerden samen. Wij vergoeden maximaal 

€ 500,-

€ 1.500,-

Sleepkosten. Wij vergoeden maximaal

€ 250,-

€ 250,-

Hulpverlening

Moet je door een onvoorziene bijzondere omstandigheid tijdens de reis langer op uw vakantieadres verblijven?

Dan vergoeden wij:

  • de redelijke extra kosten van verblijf tot maximaal € 100,- per verzekerde per dag en € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal 10 dagen.

Kan je door een onvoorziene bijzondere omstandigheid tijdens de reis de terugreis niet op het oorspronkelijk geplande tijdstip of manier maken? 

Dan vergoeden wij:

  • de redelijke extra reiskosten van openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om uw woonplaats vanuit het buitenland te bereiken.

Bij ziekte of een ongeval in het buitenland verzekeren wij de redelijke extra kosten van:

  • verblijf tot maximaal € 100,- per verzekerde per dag en € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal tien dagen;
  • vervoer in verband met ziekenhuisbezoek op basis van eigen- of openbaar vervoer. Vervoer met een taxi is niet verzekerd;
  • vervoer van ziekenhuis naar ziekenhuis;
  • medische begeleiding;
  • de repatriëring naar een verblijfplaats in Nederland per ambulance(vliegtuig), ziekenvervoer en/of openbaar vervoer. 

 

Ben je door ziekte of een ongeval in levensgevaar? 

Dan vergoeden wij voor maximaal twee niet meeverzekerde familieleden in de 1e of 2e graad of jouw echtgenoot/echtgenote of partner:

  • de kosten van overkomst uit en terugkeer naar Nederland per openbaar vervoer op basis van de laagste klasse;
  • de verblijfkosten tot maximaal € 100,- per persoon per dag en € 200,- voor twee personen voor maximaal tien dagen.

Als je in het buitenland komt te overlijden,

vergoeden we:

  • Bij begrafenis of crematie in het buitenland:
    • de kosten van de begrafenis of crematie in het buitenland tot maximaal € 3.500,-;
    • de redelijke kosten voor overkomst en verblijf voor maximaal 10 dagen van twee familieleden in de 1e of 2e graad of jouw echtgenoot/echtgenote of partner;
    • de redelijke kosten voor het vervoer van benodigde documenten.

 

  • Bij begrafenis of crematie in Nederland als het overlijden in het buitenland heeft plaatsgevonden:
    • de redelijke extra kosten voor de terugreis van de overige verzekerde(n) naar Nederland per openbaar vervoer op basis van de laagste klasse;
    • vervoerskosten van het stoffelijk overschot naar Nederland;
    • de redelijke kosten voor het vervoer van benodigde documenten;
    • de binnenkist die noodzakelijk is voor het vervoer.

Bij ziekte, ongeval of overlijden van niet meereizende familieleden, vergoeden wij de redelijke extra kosten van:

  • terugreizen naar Nederland per openbaar vervoer op basis van de laagste klasse;
  • terugkeer naar de vakantiebestemming. Maar alleen als je minimaal drie dagen voor het geplande einde van de oorspronkelijke reis terugkeert naar jouw vakantiebestemming.

Reis je alleen? En moet je worden verpleegd of bijgestaan voor een ongeval of ziekte? 

Dan vergoeden wij voor maximaal twee niet meeverzekerde familieleden in de 1e of 2e graad of jouw echtgenoot/echtgenote of partner:

  • de redelijke kosten van openbaar vervoer op basis van de laagste klasse van overkomst uit en terugkeer naar Nederland;
  • de verblijfskosten tot maximaal € 100,- per persoon per dag en € 200,- voor twee personen per dag voor maximaal tien dagen.

Om voor onderstaande vergoedingen van redelijke kosten in aanmerking te komen, moet je altijd vooraf toestemming hebben van Aegon Schade Service. Meer informatie over de dekking kan je terugvinden in de voorwaarden. 

Aanvullende dekkingen

Extra zekerheid naast je basisdekking

Geneeskundige kosten
Lees meer
Annulering
Lees meer
Werelddekking
Lees meer
Geld- en geldswaardige papieren
Lees meer
Vakantie-ongevallen
Lees meer
Zakenreis (ook voor studeren of stagelopen in het buitenland)
Lees meer

Geneeskundige kosten

Spoedeisende medische zorg nodig in het buitenland? Je zorgverzekering dekt de kosten voor een betreffende behandeling naar Nederlandse maatstaven. Maar in sommige landen is de medische zorg duurder. Met onze Allriskdekking ben je standaard verzekerd tegen de meerkosten. Dat is niet het geval bij onze Basisdekking. Dan kun je kiezen voor onze aanvullende dekking 'Geneeskundige kosten' om je te verzekeren tegen de meerkosten.

Geneeskundige kosten
Basis
Allrisk

De noodzakelijke kosten voor bezoek aan de dokter en/of ziekenhuis na een onvoorziene gebeurtenis

  •  
  •  

De kosten voor krukken, een rolstoel en protheses door een ongeval tot maximaal

€ 150,-

€ 250,-

Tandartskosten door een ongeval of tandartskosten bij spoedeisende hulp tot maximaal

€ 150,-

€ 250,-

Medisch noodzakelijk vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, de noodzakelijke kosten voor een taxi, ambulance of een ambulancevliegtuig. Onze medisch adviseur bepaalt of het medisch noodzakelijk is om je te vervoeren. Dat doet hij in overleg met de behandelend arts in het buitenland

  •  
  •  

Annulering

Kun je niet meer op reis of op vakantie door bijvoorbeeld een ernstige ziekte of het overlijden van een familielid (1e of 2e graad) of huisgenoot? Met onze Allriskdekking ben je standaard verzekerd voor de annuleringskosten. Dat geldt voor bijna alle onvoorziene omstandigheden waardoor je je reis moet annuleren. Alleen in sommige gevallen ben je niet verzekerd, bijvoorbeeld als je jouw reis wilt annuleren vanwege een pandemie. Bij de Basisdekking ben je niet standaard verzekerd voor annulering. Wil je dat wel? Kies dan voor de aanvullende dekking ‘Annulering’. Je bent dan verzekerd voor specifieke gebeurtenissen. Deze staan omschreven in de polisvoorwaarden.

De hoogte van de verzekerde bedragen, hangt af van de samenstelling van je gezin. Bekijk de bedragen hieronder.

Annulering
Basis
Allrisk

Jezelf

€ 1.500,-

€ 2.500,-

Jezelf en jouw partner

€ 3.000,-

€ 4.000,-

Jezelf met kinderen

€ 3.000,-

€ 4.000,-

Jezelf en jouw partner met kinderen

€ 4.000,-

€ 5.000,-

Werelddekking

Wil je reizen naar verre landen, buiten Europa? Met onze Allriskdekking heb je standaard werelddekking. Dat betekent dat je overal goed verzekerd bent, waar je reis ook heen gaat. Kies je voor de Basisdekking? Dan is dat voldoende voor reizen binnen Europa en de landen aan de Middellandse Zee. Verder vallen ook eilandengroepen als de Canarische Eilanden en Madeira binnen de Europadekking. Wil je verder reizen? Dan kun je met de basisdekking kiezen voor onze aanvullende 'werelddekking'.

Geld- en geldswaardige papieren

Reis je met contant geld? Als je de Basisdekking van onze reisverzekering hebt, kun je je aanvullend verzekeren tegen schade of diefstal van geld en waardepapieren tot maximaal € 250,- per reis. Met de Allriskdekking is dit standaard meeverzekerd, ook tot maximaal € 250,-

Vakantie-ongevallen

Krijg je een ongeval tijdens de vakantie? Met deze extra dekking keren wij een bedrag uit bij overlijden of bij blijvende invaliditeit. De verzekerde bedragen zijn bij:

  • overlijden € 5.000,-
  • blijvende invaliditeit € 50.000,-

Wat vergoeden wij bij overlijden?

Als je overlijdt door een ongeval keren wij € 5.000,- uit.

Wat vergoeden wij bij blijvende invaliditeit?

Bij blijvende invaliditeit is de uiteindelijke hoogte van je uitkering afhankelijk van het soort letsel en welke medisch vast te stellen beperking je hebt.

Zakenreis

(ook voor studeren of stagelopen in het buitenland)

Moet je voor het werk bijvoorbeeld naar een congres of zakenrelatie in het binnen- of buitenland? Met deze aanvullende dekking ben je dan ook verzekerd. Let op, deze dekking is niet van toepassing voor zakelijk aangeschafte spullen. Deze dekking is ook bedoeld voor als je gaat studeren of stagelopen in het buitenland. 

Image
Vaststellen schadebedrag

Op welk bedrag wordt de schade vastgesteld?

Bij de vergoeding van een schade houden we rekening met de afschrijving. Als spullen ouder worden, worden zij minder waard. Hoe snel spullen in waarde verminderen, verschilt per voorwerp. Wij hanteren per voorwerp een percentage waardevermindering per jaar. Deze percentages vind je terug in de afschrijvingslijst Doorlopende Reisverzekering. Dit zijn richtlijnen. Lees meer informatie op de pagina Hoe werkt afschrijving op jouw spullen? Hier staat ook een voorbeeld vermeld hoe wij deze percentages hanteren om tot een waarde te komen. 

Meer informatie over afschrijving op jouw spullen

Onvoorziene gebeurtenissen

Gebeurt er iets op reis, waardoor je extra kosten moet maken? Moet je bijvoorbeeld langer blijven op vakantie of is er sprake van iets ergs als een overlijden? Wij staan voor je klaar. Met de Aegon Doorlopende Reisverzekering ben je standaard verzekerd voor de meeste extra kosten die je maakt bij onvoorziene gebeurtenissen. Lees alle details rustig na in de polisvoorwaarden en verzekeringskaarten.

Onze 24-uursbelofte aan jou...

Heb je online een schade ingediend? Op werkdagen weet je binnen 24 uur waar je aan toe bent. Beloofd!

De Aegon Doorlopende Reisverzekering

Kies zelf de dekking die het beste bij je past. Zo ga je altijd goed verzekerd op reis.

Bereken mijn premie
Wijzig je reisverzekering in Mijn Aegon

Wil je jouw Aegon Reisverzekering bekijken, wijzigen of een aanvullende dekking afsluiten? Dat kan bij ons 24 uur per dag in Mijn Aegon: je persoonlijke, beveiligde, digitale omgeving.

Nog geen account? Maak er dan 1 aan Naar Mijn Aegon