Schade gemeld, en nu?

Je hebt online een schade bij ons gemeld. Maar wat gebeurt er na een schademelding? Wat kan je dan van ons verwachten? Wij leggen het jou uit. Zo weet jij waar je aan toe bent.

Ga naar jouw verzekering
Image
Inkomensverzekering van Aegon afsluiten?

Wat gebeurt er na online schademelden? 

Dan helpen wij je natuurlijk zo snel en zo goed mogelijk. Wanneer je een antwoord van ons krijgt óf als wij bijvoorbeeld aanvullende informatie van jou nodig hebben, dan nemen we even contact met je op. Wat we dan eventueel nog nodig van je hebben, leggen wij hieronder per verzekering uit. 

Kies de verzekering waar je schade op hebt gemeld:

Wat betekent de status van mijn schademelding?

Heb je (online) een schade bij ons ingediend? Via jouw persoonlijke Mijn Aegon-account kan je de status van jouw schademelding bekijken: 

  1. Aangemaakt = Je schade is aangemeld en we gaan deze in behandeling nemen.
  2. In behandeling = Je schademelding is in behandeling genomen. Binnen 10 werkdagen ontvang je een reactie van ons. 
  3. Afgehandeld = Je schademelding is afgesloten.

De status in Mijn Aegon bekijken

  • Log in op Mijn Aegon.
  • Klik op de verzekering waarop je je schade hebt gemeld.
  • Kies in het menu voor ‘Schades’.
  • Klik op het schadenummer.
  • Bij ‘status’ zie je hoever wij zijn met jouw schademelding.

Goed om te weten

Documenten aan schademelding toevoegen

Voeg eenvoudig documenten toe aan een eerder gemelde schade.

Documenten toevoegen

Benodigde documenten voor je schademelding

Weet je niet helemaal zeker welke documenten er nodig zijn voor je schademelding? Bekijk per verzekering en per type schade welke documenten er moeten worden aangeleverd. 

Bekijk het documentenoverzicht

Verwachte doorlooptijden Schadebehandeling

  • Aansprakelijkheidsverzekering: 3 werkdagen
  • Autoverzekering: 4 werkdagen
  • Huisdierenverzekering: werkdagen
  • Inboedel- en opstalverzekering: werkdagen

Aansprakelijkheidsverzekering

Lees de verschillende stappen als je een schade hebt gemeld. Goed om te weten: niet alle stappen hoeven op jou van toepassing te zijn.  

  • 1
    Jouw schademelding is door ons ontvangen.

    Wij hebben jouw schademelding ontvangen. Binnen 24 uur ontvang je van ons een reactie. Soms vragen wij in dit bericht om meer informatie om de schade goed te kunnen beoordelen. Mogelijk verwijzen wij de tegenpartij naar de eigen verzekering. 

  • 2
    Wij vragen mogelijk ook informatie op bij de tegenpartij.

    Dit is nodig om de schade goed te kunnen beoordelen.

  • 3
    Jouw schademelding wordt door ons beoordeeld.

    Wij beoordelen jouw schademelding op basis van alle ontvangen informatie. Binnen 10 werkdagen geven wij jou een inhoudelijke reactie. Je krijgt ook bericht als wij toch nog meer aanvullende informatie nodig hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een opgevraagde foto niet duidelijk genoeg is. 

  • 4
    Je krijgt van ons bericht met de beoordeling van de schade.

    Je krijgt van ons bericht met de beoordeling van de schade. Dit kan betekenen dat wij een bedrag aan jou hebben uitgekeerd. Helaas is het ook mogelijk dat de schade is afgewezen.

Autoverzekering

Lees de verschillende stappen als je een schade hebt gemeld. Goed om te weten: niet alle stappen hoeven op jou van toepassing te zijn

  • 1
    Is er een tegenpartij bij betrokken?

    Heb je schade gereden waarbij een tegenpartij is betrokken: vul samen het schadeformulier in en zet beide een handtekening op het formulier. Heb je geen schadeformulier? Vraag die dan aan.

  • 2
    Ga naar een Aegon Schade Service hersteller.

    De hersteller bekijkt de schade, waarna je besluit of je de schade laat repareren. Laat je de schade repareren, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade bij Aegon: je hoeft de autoschade niet bij ons te melden. Dit doet de hersteller als je de schade wilt laten repareren. 

    Klik hier voor een hersteller bij jou in de buurt.  


    Goed om te weten:

    • Wanneer je niet naar een Aegon Schade Service hersteller gaat, dan moet je de schade online melden. Vergeet ook niet de benodigde documenten toe te voegen. Weet je niet helemaal zeker welke documenten er nodig zijn voor je schademelding? Bekijk hier per type schade welke documenten er moeten worden aangeleverd. 
    • Heb je een autoverzekering Allrisk Basis? Dan ben je verplicht om schade te laten herstellen door een aangesloten hersteller.
    • Bij de keuze voor een niet aangesloten hersteller, kan er sprake zijn van een verhoogd eigen risico. Het eigen risico staat op je polisblad. Je vindt je polisblad in Mijn Aegon. Je kan het eigen risico ook terugvinden in de polisvoorwaarden van je verzekering.
  • 3
    Je krijgt bericht van ons, zodra de schade bij ons bekend is.

    De schadebehandelaar neemt de schade in behandeling en beoordeeld of de schade onder de dekking valt. Valt de schade onder de dekking, dan zal de behandelaar je zoveel mogelijk op de hoogte houden van de voortgang. Binnen 24 uur ontvang je van ons een reactie. 

    Je krijgt ook bericht als wij toch nog meer aanvullende informatie nodig hebben voor de afhandeling van de schade. Binnen 10 werkdagen geven wij jou vervolgens een inhoudelijke reactie.

  • 4
    We gaan informatie opvragen.

    Is er een tegenpartij bij de schade betrokken dan kan het zijn dat wij ook informatie bij de tegenpartij opvragen. Hierdoor kan de afhandeling langer duren. 

  • 5
    Het kan zijn dat een expert gaat kijken naar je schade.

    Een schade-expert is iemand die vaststelt hoe groot de schade is en hoe deze is ontstaan. Soms komt de expert bij het voertuig kijken maar in de meeste gevallen wordt de expertise op afstand uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld door foto’s te bekijken van de schade.

  • 6
    Je krijgt van ons bericht met de beoordeling van de schade.

    Dit kan betekenen dat jouw auto is gerepareerd of dat we een uitkering hebben gedaan. Helaas is het ook mogelijk dat de schade is afgewezen. 

Het kan zijn dat de tegenpartij aansprakelijk is

Wij gaan dan proberen de schade te verhalen en mogelijk ook het eigen risico. Als jij schade hebt en de tegenpartij is hiervoor aansprakelijk, zullen wij - namens jou - de tegenpartij aansprakelijk stellen en jouw schade verhalen. Dit houdt in dat jij - ook met alleen een WA-verzekering - de schade aan jouw auto door ons kunt laten afhandelen. Dit doen wij volgens de Directe Schadeafhandeling. Dit is de methode die de meeste verzekeraars volgen als hun klant geen Uitgebreide Cascodekking (Allrisk) heeft. Wil je liever zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen, dan kan dat natuurlijk ook. 

Inboedel- en opstalverzekering

Lees de verschillende stappen als je een schade hebt gemeld. Goed om te weten: niet alle stappen hoeven op jou van toepassing te zijn.

  • 1
    Je ontvangt van ons bericht als wij jouw schademelding hebben ontvangen.

    Heb je online een schade ingediend? Dan ontvang je binnen 24 uur een van ons. Binnen 10 werkdagen geven wij jou een inhoudelijke reactie. Je krijgt namelijk ook bericht als wij toch nog meer aanvullende informatie nodig hebben. Soms vragen wij om meer informatie om de schade goed te kunnen beoordelen. Ook is het mogelijk om eventueel gebruik te maken van een hersteller óf om de schade zelf te herstellen. Onderstaand staat uitgelegd wat je bij welke keuze kan verwachten.

  • 2
    Je maakt gebruik van een Aegon Schade hersteller.

    Wij schakelen een hersteller van Aegon in om de schade te beoordelen en mogelijk direct te herstellen. De hersteller neemt contact met je op over het herstel van de schade. Heb je een eigen risico? Dan ontvang je de rekening hiervoor van onze hersteller. Als er bijzonderheden zijn of als herstel niet mogelijk is, dan krijg je hierover bericht.  

  • 3
    Je kiest voor zelf herstellen of herstel via een eigen hersteller

    Wanneer je niet naar een Aegon hersteller gaat, dan vragen wij je om documenten toe te sturen. Weet je niet helemaal zeker welke documenten er nodig zijn voor je schademelding? Bekijk hier per type schade welke documenten er moeten worden aangeleverd. 

    Binnen 10 werkdagen geven wij jou een inhoudelijke reactie. Bijvoorbeeld wanneer wij nog aanvullende documenten van jou nodig hebben. Via deze link kun je de documenten eenvoudig aan jouw schademelding toevoegen.

    Heb je een eigen risico?

    Dan trekken wij dit bedrag af van een mogelijke vergoeding. Het eventuele eigen risico vind je terug op je polisblad. Houd ook rekening met eventuele niet afkoopbare eigen risico's. Deze vind je terug in de polisvoorwaarden. 

  • 4
    Het kan zijn dat een expert de schade beoordeelt

    Een schade-expert is iemand die vaststelt hoe groot de schade is en hoe deze is ontstaan. Soms komt de expert naar je toe, maar in de meeste gevallen wordt de expertise op afstand uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld telefonisch, met foto’s of in een videoverbinding met jou. 

  • 5
    Je schademelding is afgehandeld.

    Je schade is hersteld of je ontvangt van ons een vergoeding. Helaas is het ook mogelijk dat wij de schade hebben afgewezen. In de brief die je van ons ontvangt leggen wij uit waarom jouw schademelding is afgewezen.

Als je het niet eens bent met de uitkomst...

...dan kan je eventueel in bezwaar gaan. Dit moet wel altijd schriftelijk gebeuren. Het heeft dus niet zo heel veel zin om hiervoor telefonisch contact met ons op te nemen. Het makkelijkste is om te reageren op het laatste bericht dat je van ons hebt gekregen. De behandelaar krijgt hier bericht van en zal er mee aan de slag gaan. 

Reisverzekering

Lees de verschillende stappen als je een schade hebt gemeld. Goed om te weten: niet alle stappen hoeven op jou van toepassing te zijn.

  • 1
    Je schademelding is ontvangen.

    Bekijk altijd goed welke documenten wij nodig hebben om je schademelding in behandeling te kunnen nemen. Hier lees je om welke documenten het gaat.

    Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op je schademelding. Soms vragen wij in deze reactie om meer informatie om de schade goed te kunnen beoordelen.

  • 2
    Wij zijn bezig met de beoordeling van je schademelding.

    Wij beoordelen je schademelding op basis van alle ontvangen informatie. Het kan zijn dat we toch nog extra informatie nodig hebben. Je krijgt binnen 10 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons.

  • 3
    Je schade is afgehandeld.

    Jouw schade is beoordeeld en je ontvangt van ons een vergoeding. Helaas is het ook mogelijk dat wij de schade hebben afgewezen. Heb je een afwijzing ontvangen dan leggen we in de brief uit waarom. 

Als je contact hebt gehad met de alarmcentrale...

... dan kan het zijn dat het afhandelen van je schademelding iets anders verloopt. Je meldt nog steeds zelf de schade bij ons, maar vermeld daarin het dossiernummer dat je van de alarmcentrale hebt ontvangen. Met dat dossiernummer kunnen wij dan de betreffende informatie opvragen bij de alarmcentrale.

Huisdierenverzekering

Lees de verschillende stappen als je een schade hebt gemeld. Goed om te weten: niet alle stappen hoeven op jou van toepassing te zijn

  • 1
    Je declaratie is ontvangen.

    Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op je declaratie. Soms vragen wij in deze reactie om meer informatie om de declaratie goed te kunnen beoordelen.  

    Zorg er ook altijd voor dat je een patiëntenkaart upload. Is het je eerste declaratie dan hebben we vanaf het eerste moment dat je je hond of kat hebt een patiëntenkaart nodig, deze kan je eenvoudig opvragen bij je dierenarts. Heb je al vaker een declaratie ingediend dan hebben we een aanvullende patiëntenkaart nodig. Het gaat dan om de periode vanaf de laatste declaratie tot aan nu.  

  • 2
    Jouw declaratie wordt beoordeeld.

    Wij beoordelen je declaratie op basis van de nota’s en de patiëntenkaart. Daarnaast kijken we of er uitsluitingen van toepassing zijn. Deze uitsluitingen staan in de polisvoorwaarden of, indien van toepassing, als clausule op je polisblad. Het kan zijn dat we toch nog extra informatie nodig hebben. Je krijgt binnen 10 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons.

  • 3
    Je declaratie is afgehandeld.

    Jouw declaratie is beoordeeld en je ontvangt van ons een vergoeding. Helaas is het ook mogelijk dat wij de declaratie (deels) hebben afgewezen. In de brief staat uitgelegd wat wel en niet vergoed wordt en waarom bepaalde kosten eventueel niet vergoed worden. 

Je hond of kat moet met spoed geholpen worden

Vaak zijn spoedbehandelingen duurder dan normale behandelingen. Uiteraard hebben wij er begrip voor dat je op dat moment niet aan je verzekering denkt. Echter, willen wij wel zo snel mogelijk weten dat er een behandeling gedaan is of zelfs nog gaande is. Declareer de kosten dan alvast. Je dierenarts kan een inschatting van de kosten geven, Als je dat overzicht toevoegd aan je schademelding en er duidelijk bij vermeld dat het gaat om een inschatting, nemen wij de declaratie alvast voor jou in behandeling.  

Document(en) aan bestaande schademelding toevoegen

Heb je nog vragen? Chat met ons!

  •  Het snelst antwoord
  • Tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.30 uur) schakelen we jou door naar een medewerker
  • Sla het chatgesprek op om later nog eens na te lezen
Chat met medewerker
Usabilla Feedback