Verhuizing Aegon-hypotheken naar Knab Hypotheken

Image
Belastingaangifte Aegon

In de eerste helft van 2026 vindt er een wijziging plaats voor een deel van uw klanten met een Aegon-hypotheek. De contracten van de Aegon-hypotheken die zijn gefinancierd door Knab worden overgenomen door Knab Hypotheken. Goed om te weten: dit staat los van de verhuizing naar het Stater-systeem die in oktober 2025 wordt afgerond. 

Op deze pagina leest u wat er verandert voor u en uw klant(en) en waar u terecht kunt met vragen.

Veelgestelde vragen

Vanaf april 2026 hebben klanten met een naar Knab verhuisde Aegon-hypotheek een Knab Hypotheek. De voorwaarden voor deze hypotheken blijven hetzelfde. Vanaf april loggen klanten in op de Knab-omgeving in plaats van de Aegon-omgeving om hun gegevens in te zien of wijzigingen te doen. 

Voor u als adviseur verandert er niets op het gebied van inzicht in klantgegevens en wijzigingen die u in E-adviseur kunt doen voor uw klanten. De distributie en het eerste akkoord voor hypotheken bij Knab lopen echter via de serviceproviders ROMEO en DAK. Om voor uw klanten bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek of een verhoging van de bestaande hypotheek aan te vragen, heeft u een aanstelling bij ROMEO of DAK nodig. 

Op 11 december ontvangen uw klanten een bericht per e-mail en post met alle details over de verhuizing. U kunt deze communicatie dan inzien via E-adviseur, mits de klant hier toestemming voor heeft gegeven. Kort voor 11 december ontvangt u de inhoud van de klantbrief in een voorbeeld.

Alle berichten die wij aan uw klant(en) sturen, kunt u inzien via E-adviseur in de Aegon-omgeving van Stater. Uw klant moet hiervoor wel toestemming hebben gegeven. U vindt hier meer info over E-adviseur. 

Klanten ontvangen in december uitgebreide informatie over de verhuizing en gevolgen daarvan. Zij kunnen dan ook lezen dat er voor hen weinig verandert en dat hun hypotheekvoorwaarden gelijk blijven. Het kan zijn dat klanten toch liever niet met hun hypotheek naar Knab verhuizen. Deze klanten kunnen bezwaar maken tegen de verhuizing. Bezwaar maken kan via de website van Aegon of telefonisch. Deze bezwaren worden door Aegon verwerkt. Meer informatie over dit proces lezen klanten in de brieven en e-mails vanuit Aegon. De informatie is voor klanten vanaf december ook beschikbaar op de website van Knab en Aegon. 

 

Knab is in 2012 opgericht als onderdeel van Aegon. In 2023 ging Aegon samen met a.s.r., waarbij ook Knab onderdeel werd van a.s.r.. In 2024 verkocht a.s.r. Knab aan BAWAG P.S.K.. BAWAG is een Oostenrijkse bankengroep met een historie in de Nederlandse hypothekenmarkt als eigenaar van Hypotrust Vrij Leven sinds 2019. Knab blijft in Nederland opereren als Nederlandse tak van BAWAG.

Samenwerken met Knab kan via één van onze aangesloten serviceproviders: ROMEO of DAK. Bent u nog niet aangesloten bij een van deze partijen? Dan vraagt u eenvoudig online een aanstelling aan. Met een aanstelling bij ROMEO of DAK vraagt u vanaf april 2026 ook de Knab Hypotheek aan voor nieuwe klanten. Meer informatie vindt u op de website van Knab

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de overgang van Aegon-hypotheken naar Knab Hypotheken. Dit geldt zowel voor u als voor uw klanten.

Deze verandert niet. De Aegon-hypotheken die naar Knab verhuizen, zijn maar een deel (15-20%) van de gehele Aegon-portefeuille. De hypotheken die niet gefinancierd zijn door Knab, blijven inzichtelijk via het Aegon portal bij Stater. Er verandert daardoor niets aan uw samenwerking met Aegon of aan uw toegang tot deze systemen.  

U kunt Aegon bereiken via damhypotheken@aegon.nl of via uw relatiemanager van Aegon-hypotheken.

U kunt Knab bereiken via hypotheken@knab.nl of 020-3031616, op werkdagen tussen 09:00 en 17:00. 

Klanten wiens hypotheek naar Knab gaat verhuizen, krijgen hier op 11 december bericht over per e-mail of post. Deze klanten kunnen vanaf 11 december ook terecht op de Aegon-website en de Knab-website voor meer informatie en een overzicht van veelgestelde vragen. Hebben uw klanten andere vragen of liever rechtstreeks contact met ons? Dan staan we hen graag te woord via 088 - 344 1234. Voor vragen aan Knab kunnen klanten bellen naar 020 - 303 1616. 

We streven ernaar om in april de freeze periode voor de overdracht zo kort mogelijk te houden. Over de details hiervan en de aandachtspunten voor lopende aanvragen en wijzigingen in die periode, wordt u tijdig geïnformeerd.

Nee, de machtiging of toestemming die de klant heeft gegeven, blijft gelden na de overdracht.

Ja, Knab maakt ook gebruik van deze vorm van berichtenuitwisseling.

Knab maakt net als Aegon gebruik van de dienstverlening van Stater. De leningnummers die gelden voor de Aegon hypotheken na de verhuizing naar Stater, blijven gelden bij Knab.

De communicatie die de klant ontvangt in december, wordt ook geplaatst in de MijnHypotheek omgeving. Als de klant toestemming heeft gegeven om data met u te delen, is deze communicatie ook zichtbaar vanuit E-Adviseur. Op die manier ziet u welke klanten het betreft. U vindt hier meer info over E-adviseur.

Image
Stel met de sleutel van hun nieuwe huis

Vragenuurtje 1 oktober terugkijken

In ons vragenuurtje zijn we dieper ingegaan op deze verhuizing. Bekijk 'm hier terug.

Terugkijken
Usabilla Feedback