Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Stap voor stap terug naar de werkvloer

Kan ik ooit nog werken? Krijg ik wel een uitkering? En met wie moet ik allemaal praten? Zomaar een paar vragen waar je tegenaan kunt lopen als je arbeidsongeschikt raakt. Op deze pagina lees je vast welke stappen je doorloopt bij arbeidsongeschiktheid. En wat elke stap voor jou betekent. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Ik wil me arbeidsongeschikt melden
Image
Stap voor stap terug naar de werkvloer: zo werkt re-integratie bij de Aegon AOV

Van arbeidsongeschiktheid naar re-integratie

Je kunt je eenvoudig online arbeidsongeschikt melden. Doe dit zo snel mogelijk. En geef zo volledig mogelijk antwoord op de vragen. Zo kunnen we je goed helpen.

Vind je het moeilijk om dit online te doen? Bel ons dan gerust op 070 344 52 18. Of stuur een mail met je polisnummer naar mediva.schade@aegon.nl.

Je krijgt een telefoontje van je casemanager. De casemanager is je vaste aanspreekpunt. Je hoeft dus niet steeds opnieuw uit te leggen wat er aan de hand is. Wel zo prettig.

Je bespreekt je situatie met de casemanager en maakt samen een aantal afspraken. Deze afspraken krijg je schriftelijk bevestigd. De afspraken gaan over de mate van je arbeidsongeschiktheid. Maar ook over de verwachting van je herstel en je terugkeer naar de werkvloer. En of je misschien aanvullende ondersteuning nodig hebt. Daarnaast hoor je of je een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt. Heb je op dit moment geen recht op een uitkering? Dan krijg je daar natuurlijk ook een bevestiging van, met bijbehorende reden.

Weten hoe we je arbeidsongeschiktheid precies beoordelen? Je leest het in de voorwaarden bij je verzekering.

Heb je van ons gehoord dat je een uitkering krijgt? Dan ontvang je een aparte mail. Daarin lees je hoe hoog je uitkering is. En wanneer je uitkering begint. Je krijgt het geld maandelijks op je rekening gestort.
Je casemanager bespreekt je arbeidsongeschiktheid met de medisch adviseur. Die schat in hoelang je herstel ongeveer gaat duren. Soms heeft de medisch adviseur extra informatie nodig. Bijvoorbeeld van je arts of behandelaar. We vragen je dan eerst of we contact mogen opnemen. Ook kunnen we je vragen een medisch onderzoek te ondergaan. De kosten hiervan zijn altijd voor ons.
Nu is het tijd om vooruit te kijken. Je gaat namelijk een plan maken voor je re-integratie. Dat doe je samen met je casemanager. In het plan benoem je de doelen waar je naartoe wilt werken. En hoe je die doelen samen met ons kunt bereiken. Een geleidelijk opbouwschema werkt vaak goed. Met behulp van dit schema ga je stapje voor stapje en in je eigen tempo weer aan de slag.

Tijdens je herstel sta je er niet alleen voor. Je kunt via ons namelijk extra ondersteuning krijgen als dat zinvol is voor jou en ons. Ondersteuning waar je écht iets aan hebt. We werken hiervoor samen met verschillende onafhankelijke hulpverleners. Loopt het bijvoorbeeld niet lekker met je onderneming? Dan staat er een bedrijfskundige voor je klaar. En bij psychische problemen kun je een beroep doen op een coach of psycholoog. Deze externe hulpverleners zijn experts in hun vak. Stuk voor stuk hebben ze veel ervaring op het gebied van re-integratie.

Heb je zelf goede ervaringen met een bepaalde manier van ondersteuning? Bespreek het met je casemanager. Want er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Meer weten? Lees de brochure

Hierboven zie je in het kort wat je kunt verwachten. Wil je weten met wie je te maken krijgt? En wat je van ons mag verwachten? Je leest het in de brochure Arbeidsongeschikt. En nu?