Onze hypotheken verhuizen binnenkort
De eerste stap in het samengaan met a.s.r. maakten we in januari 2025. De aanvragen voor nieuwe Aegon-klanten verwerken onze eigen acceptanten al via het Stater-systeem. We zijn nu volop bezig met de volgende stap: de verhuizing van onze bestaande hypotheken naar het Stater-systeem. Dit doen we in juni voor het grootste deel van onze klanten.
Wat verandert er ná de verhuizing voor u als adviseur?
Na de verhuizing vindt u de verhuisde hypotheken in E-adviseur. We zorgen ervoor dat u van de verhuisde hypotheken een overzicht krijgt van het oude contractnummer én het nieuwe leningnummer in het Stater-systeem. U krijgt van ons een omnummerlijst en u vindt dit per contract terug in Aegon Intermediair Portaal (AIP).
Goed om te weten: Wij vragen alle klanten een MijnHypotheek account aan te maken en toestemming te geven de data met u te delen. Nadat de klant een akkoord op datadelen heeft gegeven, kunt u vanuit E-adviseur doorklikken naar MijnHypotheek. U ziet dan de hypotheek van die klant met alle details. De niet verhuisde hypotheken blijft u inzien en regelen via AIP.
Wat veranderen we op korte termijn?
- We harmoniseren ons beleid en de werkwijze van Aegon en a.s.r. steeds meer. Vanaf juni hebben we één hypotheekgids voor a.s.r. en Aegon. Hierin ziet u ook waar we nog van elkaar verschillen. We houden u op de hoogte.
- Ook gaan we voor het Aegon-merk vanaf mei een rentewijziging op een iets ander moment communiceren. Dat wordt gelijk aan de werkwijze voor a.s.r. We maken dit uiterlijk 16:00 uur bekend. Bij een renteverhoging heeft u ruim één dag om hypotheekaanvragen tegen het oude rentebericht in te sturen. Is er sprake van een renteverlaging? Dan gaat deze de volgende dag in.
Wat verandert er na de verhuizing voor uw klanten?
Onderwerp
|
Voor de verhuizing
|
Ná de verhuizing
|
---|---|---|
Contractnummer |
H + 7 cijfers |
Dit heet dan een leningnummer. Start vanaf 75xxxxx. Heeft een klant nu twee of meer hypotheekcontracten? Dan zetten we die onder één leningnummer. |
Wijziging productnaam |
Aegon Annuïteitenhypotheek / Aegon Lineaire hypotheek / Aegon Aflossingsvrije hypotheek / Aegon Bankspaarhypotheek |
Annuïteitenhypotheek / Lineaire hypotheek / Aflossingsvrije hypotheek / Bankspaarhypotheek |
Aegon Traditionele Spaar Hypotheek / Aegon Spaarkracht Hypotheek / Aegon Spaarvrij Hypotheek / Aegon UVL Spaar Hypotheek |
Spaarhypotheek |
|
Aegon UVL Leven / Hypotheek Aegon Spaarbeurs Hypotheek / Aegon Traditionele Leven Hypotheek / Aegon Lijfrente Hypotheek Aegon Safe Hypotheek |
Levenhypotheek |
|
Aegon Levensloop Hypotheek |
Hybridehypotheek |
|
Aegon Overbruggingskrediet |
Overbruggingshypotheek |
|
Incassomoment voor rente en aflossing maandelijks achteraf |
1ste van de volgende maand |
Twee werkdagen voor het einde van de maand |
Bankrekeningnummer Aegon |
NL89 ABNA 0450 0010 67 (Aegon Levensverzekering) / NL63 ABNA 0566 7963 25 (Aegon Hypotheken) / NL96 ABNA 0450 0046 27 (Aegon Nederland) |
NL56ABNA0133470873 (Aegon Hypotheken B.V.) / NL22ABNA0133470903 (Aegon Levensverzekering N.V.) |
Online omgeving hypotheekzaken |
Mijn Aegon |
MijnHypotheek: klanten maken met hetzelfde e-mailadres als Mijn Aegon een wachtwoord aan |
Onze pagina met contactgegevens |
- |
Goed om te weten: alle energiedepots, alle dossiers met een openstaand verzoek per 26 mei en alle hypotheken mét een gekoppeld leven opbouwproduct verhuizen later dit jaar (oktober 2025). Heeft een klant dit samen met een andere hypotheek? Dan blijft de hele hypotheek nog in het huidige Aegon-systeem.
Specifieke veranderingen voor bepaalde klanten
Er zijn ook een paar specifieke veranderingen die we alleen vertellen aan die klanten die annuïteiten- of lineaire leningdelen hebben en/of een lopend bouwdepot hebben.
- Annuïteiten- en lineaire leningdelen: alle hypotheken die niet op de 1ste van de maand gepasseerd zijn, gaan in het Stater-systeem op de eerste van de maand eindigen. We korten in deze gevallen de looptijd maximaal 30 dagen in. Door deze kortere looptijd ontstaat een hele kleine stijging in de maandlast. Dit is niet meer dan € 2,50 per maand per klant. Hoewel de klant zijn maandlasten iets stijgen, betaalt de klant over de totale looptijd van de hypotheek minder rente.
- Bouwdepot: vóór de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding maandelijks tegelijk met de incasso van de lopende maand. Ná de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding van het bouwdepot in de daaropvolgende maand. Eenmalig is daarom de maandincasso van eind juni hoger. Vanaf juli vindt dan weer de verrekening plaats. Dit betekent dat de klant in juni wel hypotheekrente betaalt maar dat de rentevergoeding niet in juni in mindering wordt gebracht, maar een maand later. Bijvoorbeeld de klant betaalt 700 euro hypotheekrente en ontvangt 100 euro aan rentevergoeding. Dan schrijven we in mei 600 euro af en straks in juni eenmalig 700 euro en dan vanaf juli weer 600 euro. Dit voorbeeld gaat uit van een gelijkblijvend depotsaldo. Maakt de klant zich zorgen over de betaling van de eenmalige hogere maandlast? Dan kan de klant na de verhuizing via een declaratie uit het bouwdepot de rentevergoeding uit laten betalen.
Wat blijft er voor de klant gelijk na de verhuizing?
- De naam en het merk (label) blijft in 2025 Aegon
- De algemene voorwaarden van de afgesloten hypotheek
- Het afgesproken rentepercentage en de rentevaste periode
- De huidige Aegon risicoklassestructuur
- Uw contactgegevens blijven te zien in de online omgeving van de klant en uw aanvragen blijft u doen met hetzelfde tussenpersoonsnummer
Verhuizing van levensverzekeringen naar a.s.r.
Ook binnen Aegon Leven veranderen we zaken. Het administratiesysteem van a.s.r. gaan we gebruiken. Voor het eerste deel is dat binnenkort al zo. U heeft hier eerder informatie van a.s.r. | Aegon Leven over ontvangen. Wilt u weten wat dit betekent voor de gekoppelde levensverzekeringen aan de hypotheek? In dit bericht leest u meer details. Of kijk het webinar van 8 april terug. Goed om te weten: de hypotheekaanvraag en -wijziging kan gewoon doorgaan ook als de gekoppelde levensverzekering gaat verhuizen.
Aankondiging naar klanten
We versturen een aankondigingsmail naar onze klanten. Zodat zij ook goed weten wat er tijdens en na de verhuizing verandert. De klanten die wij niet per mail kunnen bereiken ontvangen een brief. De verzending is pluksgewijs vanaf 8 mei 2025 tot half mei. Voorbeeld van de klantmail. De klanten met een lopend bouwdepot krijgen nog een extra bericht over de veranderingen.
Verwerkingspauze voor bestaande klanten die zaken willen wijzigen
We informeerden u op maandag 14 april wat de verwerkingspauze betekent per werkstroom. Stuurt u uw aanvraag of wijziging vóór de desbetreffende deadline in? Dan zorgen wij dat deze tijdig verwerkt is, voordat de verwerkingspauze start. De verwerkingspauze is nodig om de verhuizing zorgvuldig te regelen. Heeft u een verzoek tijdens de verwerkingspauze? U kunt uw aanvragen en wijzigingen blijven insturen en we pakken die zaken later op zodra dat kan.
Goed om te weten: de aanvragen voor nieuwe klanten hebben geen verwerkingspauze. Die gaan al via de nieuwe route met het Stater-systeem.
Wie doet wat straks?
- Onze eigen Aegon-medewerkers behandelen de aanvragen voor nieuwe klanten en voor de hypotheken die zijn verhuisd naar Stater. Dit doen zij voor aankoop woning, hypotheekverhogingen en oversluiten.
- Een eigen beheerteam bij Stater behandelt de wijzigingen voor de bestaande hypotheken van Aegon en a.s.r. Dit geldt voor onder andere hypotheekaanpassingen, ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid en nieuwe waarde woning aantonen. Ook voor uitbetaling depots en aflossingen.
- De aanvragen en wijzigingen voor hypotheken die nog niet zijn verhuisd behandelen de Aegon-medewerkers in de Aegon-systemen. Deze verzoeken lopen via HDN/Aegon Intermediair Portaal.
- Heeft u een relatiemanager bij a.s.r. | Aegon? Hij/zij blijft voor u klaarstaan.
In een overzicht
De grote lijnen in een plaatje? Bekijk hier de laatste versie van onze tijdlijn: Tijdlijn voorbereiding verhuizing

Meer weten?
Hier vindt u alles over de verhuizing van Aegon hypotheken naar a.s.r. op één plek: