Veelgestelde vragen Schade.

Meestgestelde vragen
Wij blijven dekking bieden bij brandschade. Het doel van deze nieuwe wet is om het aantal slachtoffers bij een woningbrand te verminderen. Daarom willen wij jou vragen om rookmelders aan te schaffen en deze te plaatsen in je woning. Een rookmelder geeft namelijk tijdig een alarm bij brand en zorgt ervoor dat je meteen actie kunt ondernemen. Hiermee bescherm je jezelf, je dierbaren en huisdieren.
- Voer op de homepage de naam van uw klant in.
- Klik op de naam van uw klant.
- Selecteer de betreffende polis en klik op ‘Muteren’.
- U komt nu direct in de polis van uw klant en kunt aan de rechterkant kiezen voor ‘Mutatie invoeren’. U kiest hiervoor als u meerdere subpolissen wilt wijzigen. Wilt u één subpolis wijzigen? Dan selecteert u onderaan het pakketscherm eerst de betreffende subpolis en klikt dan op 'Mutatie invoeren’.
Hier geldt wel één belangrijke voorwaarde. Namelijk dat u of uw klant de verhuizing doorgeeft. Alleen dan is er maximaal 3 maanden dekking op beide adressen. We tellen vanaf de sleuteloverdracht van de nieuwe woning.
Het meeverhuizen van de opgebouwde loyaliteitskorting
Het is gewoon mogelijk om de opgebouwde loyaliteitskorting mee te nemen naar de nieuwe verzekering.
Volgt u hiervoor onderstaande stappen:
- Ga naar de bestaande Aegon Woonhuisverzekering van uw klant en klik op mutatie invoeren.
- Kies voor ‘Wijzigen object- en dekkingsgegevens’.
- Voer de ingangsdatum in. Dit is de datum wanneer de klant de sleutel van de nieuwe woning ontvangt.
- Voer de risicogegevens in van de nieuwe woning. Bepaal het verzekerd bedrag. Is er sprake van een bijzonder object, zoals een jacuzzi, vergeet deze ook niet mee te verzekeren.
- Voeg een subaanvraag voor de oude woning toe aan het Woon- & VrijeTijdpakket. Deze ingangsdatum moet gelijk zijn aan de ingangsdatum die u bij stap 3 heeft ingevoerd.
- Is de oude woning binnen drie maanden verkocht?
- Ja, dan kunt u de Woonhuisverzekering van de oude woning beëindigen per die datum.
- Nee, geef dit (na drie maanden) door via ‘een notitie voor de acceptant’. De dekking zal worden aangepast. Voor de woning die niet bewoond wordt, zetten wij een leegstandsclausule op de polis. Dit betekent dat de dekking beperkt wordt naar een brand/storm dekking.
Algemeen
Hiervoor doorloopt u de volgende stappen:
- Onderaan de pagina zet u een vinkje bij ‘Ik wil handmatige beoordeling en extra informatie toevoegen voor de acceptant’.
- U klikt op ‘Verzenden’.
- Vervolgens verschijnt het invulveld waar u een notitie kunt achterlaten.
Ziet u deze optie niet? Dan wordt uw verzoek al bekeken door een acceptant. In dat geval zet u een vinkje bij ‘Ik wil nog aanpassingen doen bij het verzenden, bijvoorbeeld een notitie vastleggen’ en klikt op ‘Verzenden’.
Hiervoor doorloopt u de volgende stappen:
- Onderaan de pagina zet u een vinkje bij ‘Ik wil handmatige beoordeling en extra informatie toevoegen voor de acceptant’.
- U klikt op ‘Verzenden’.
- Vervolgens verschijnt het invulveld waar u een notitie kunt achterlaten.
Heeft u de aanvraag of mutatie ingediend en wilt u daarna nog informatie toevoegen, neem dan telefonisch contact met ons op.
U klikt op het polisnummer van een van de schadeverzekeringen. Hierna klikt u op het relatienummer achter 'Verzekeringnemer'. U kiest voor 'Mutatie invoeren' en zet een vinkje bij 'Wijzig tijdsafhankelijke gegevens' en wijzigt het (post)adres. Het risico-adres wijzigt u na bovenstaande stappen door een wijziging op de betreffende Aegon Woonhuis- en/of Inboedelverzekering door te voeren. Bij een autoverzekering passen wij het risico-adres voor u aan.
Alleen de beheerder van een kantoor kan dit aanvragen. De beheerder kiest bij het tabblad hypotheek voor 'Portefeuille inzicht'.
Voor alle andere producten (geen hypotheken) vraagt u een portefeuilleoverzicht op via onze tussenpersonenadministratie
Stuur hiervoor een e-mail naar fstp@aegon.nl en vermeld hierin uw verzoek onder vermelding van uw agentschapnummer.
Via het Aegon Intermediair Portaal kunt u ook financiële documenten, debiteuren beheer en rekening-courant overzichten downloaden
In AIP klikt u hiervoor op 'Algemeen'. Hier staat aan de rechterkant 'Kantoor'. Onder deze optie staan de volgende opties waar u op kunt klikken: 'Financiële Documenten', 'Debiteurenbeheer' en 'Rekening courant'.
Dit vergoeden wij ook als uw klant de schade laat herstellen door een kennis, familie of vriend. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het materiaal.
Herstelt uw klant de schade zelf?
Dan ontvangen wij graag een opgave met de verwachte uren, de benodigde materialen en de te verrichten werkzaamheden. Ook ontvangen wij graag de bonnen van de materialen die uw klant heeft aangeschaft voor het herstellen van de schade.
Financieel
Goed om te weten:
- Wij hebben een nieuwe machtiging nodig als de betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso of bij een nieuw rekeningnummer. Het machtigingsformulier stuurt u onder vermelding van het polisnummer naar betalingen@aegon.nl. Als wij deze niet ontvangen wordt de wijziging niet uitgevoerd.
- Betaalt uw klant via acceptgiro, dan wijzigt u het rekeningnummer via de portal. U klikt hiervoor in de blauw balk op 'Schade' en bij 'Snel regelen' op 'Rekening wijzigen'.
Woon- en VrijeTijdpakket
Het is niet mogelijk om de ingangsdatum van een Woon- & VrijeTijdpakket aan te passen
Dit geldt als u een pakketaanvraag in een polis heeft omgezet. In dit geval voert u een nieuwe pakketaanvraag in en royeert de oude polis.
U kunt de ingangsdatum wel per dekking naar een datum in te toekomst aanpassen
De ingangsdatum van het pakket blijft ongewijzigd, hierdoor ontvangt uw klant een jaar later geen loyaliteitskorting. We raden daarom altijd aan om een nieuwe aanvraag in te voeren.
Met de Aegon Woonhuis-, Inboedel- en/of Aansprakelijkheidsverzekering is uw klant verzekerd tegen schade aan de woning, inboedel en/of voor aansprakelijkheid. Uw klant is niet verzekerd voor diefstal en vermissing van spullen zonder sporen van braak. Zijn er wel aantoonbare sporen? Dan is uw klant wel verzekerd.
Wanneer uw klant de woning langer dan 30 dagen per kalenderjaar verhuurt, vergoeden wij eventuele schade tijdens deze extra verhuurperiode niet. Bij een schade moet uw klant aan kunnen tonen dat deze 30 dagen niet zijn overschreden.
Inboedel | Woonhuis/Opstal |
airconditioning (los) afzuigkap (los) alarminstallatie (los) allesbrander beeldhouwwerk (los) bestrating beveiligingsinstallatie (los) beveiligingsverlichting (los) buitenbarbecue / BBQ (los) buitenkeuken (los) fornuis (los) gaskachel gordijnen kunstwerk (los) keukenapparatuur (los) laadkabel voor elektrische auto (alleen in de verzekerde woning/bijgebouw) laminaat (los) lantaarn (zonder fundering) linoleum (los) marmoleum (los) mobiele oplaadunit voor elektrische auto (alleen in de verzekerde woning/bijgebouw) naambord ondertapijt (los) open haard (los) parket (los) pvc-vloer (los) solarium tapijt (los) trampoline tuinbegroeiing/tuinplanten uithangbord vijver (incl. vijverpomp, fontein en vissen) vinyl (los) vlaggenstok (los) vloerbedekking (los) zonnewijzer zwembad incl. benodigdheden bijv. filter (los) | aanrecht aardlekschakelaar airconditioning vast afvalautomaat (keukeninrichting) afvalvernietiger (keukeninrichting) afvoerkanaal/pijp afzuigkap alarminstallatie antenne + aansluiting beeldhouwwerk (vast) bel behang beregeningsinstallatie betimmering beveiligingsinstallatie (op voorwaarde dat het gaat om professioneel maatwerk) beveiligingsverlichting (vast) bidet bijgebouwen (schuurtjes, garages of carports) bliksembeveiliging bliksembeveiliging boiler bouwmateriaal (los) brievenbus broeikast buitenbarbecue / BBQ (vast) buitenkeuken (vast) centrale verwarmingsinstallatie (c.v.) centrale antenne deur deurdranger domoticasysteem deurtelefoon douche elektriciteitsleiding erfafscheiding (zolang dit geen planten, bomen, struiken of rietmatten zijn) gasleiding gastank geiser glas in ramen en deuren hordeur (vast) huisnummerplaat huistelefoon (intercom) inbouwapparatuur inbouwspots / inbouw armatuur jacuzzi keuken kraan kunstwerk (gemetseld en gefundeerd) kurkvloerbekking / parket (vast) laadpaal of vaste oplaadunit (alleen op eigen terrein) lantaarn (vast) laminaat (alleen als dit onderling verlijmd is) linoleum (verlijmd) marmoleum (verlijmd) meterkast metselwerk olietank open haard (vast) parket (vast) parket (onderling verlijmd) parket en hout nagelvast pergola plavuizenvloer pvc-vloer (vast) rolluik (zon- en inbraakwering) sanitair sauna (vast) schotelantenne schutting septic tank** sleutel (buiten- en binnendeuren en ramen) slot schilderwerk serre tapijt (verlijmd*) telefooninstallatie thermostaat toilet traplift ventilator (vast) verwarmingsinstallatie vinyl (verlijmd) vlaggenstandaard (in tuin of aan gebouw) vlizotrap vloertegels vloerbedekking (verlijmd*) volière vouwwanden wandtegels warmtepomp wastafel waterleiding windveren zonnecollector (op het dak) zonnepanelen incl. omvormer zonwering (vast) zwembad (vast in de grond) |
**Wij bieden dekking voor schade aan een septic tank als er sprake is van een schade als gevolg van een van buiten komend onheil. De kosten voor het opsporen van een lekkage aan een septic tank is verzekerd als er sprake is van gevolgschade aan het woonhuis.
Per 1 juli 2022 is het wettelijk verplicht om op iedere woonlaag een rookmelder op te hangen. Het doel van deze nieuwe wet is om het aantal slachtoffers bij een woningbrand te verminderen. Hangt uw klant geen rookmelders op? Dan heeft dit geen gevolgen voor de dekking. We raden het wel aan om rookmelders aan te schaffen én op te hangen.
Dit vergoeden wij ook als uw klant de schade laat herstellen door een kennis, familie of vriend. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het materiaal.
Herstelt uw klant de schade zelf?
Dan ontvangen wij graag een opgave met de verwachte uren, de benodigde materialen en de te verrichten werkzaamheden. Ook ontvangen wij graag de bonnen van de materialen die uw klant heeft aangeschaft voor het herstellen van de schade.
Doorlopende Reisverzekering
*ook wel statement of insurance, verzekeringsbewijs, buitenlandverklaring of reisverklaring genoemd.
Bij (nood)hulp tijdens een vakantie neemt uw klant contact op met Aegon Schade Service. Als er geen contact wordt opgenomen met Aegon Schade Service voordat er extra kosten worden gemaakt, kan dit gevolgen hebben voor de dekking. Uw klant kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
Bij de basisdekking tot maximaal € 200,- en bij allrisk tot maximaal € 250,-. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het huren van ski's of snowboard als uw klant deze niet meer kan gebruiken tot maximaal € 250,- per gebeurtenis.
Goed om te weten:
- Schade ontstaan tijdens een snowboard-, ski- of langlaufwedstrijd (of tijdens de voorbereiding van een wedstrijd) aan een snowboard of ski’s is niet verzekerd.
- Heeft uw klant ook een Aegon Inboedelverzekering met allriskdekking, dan zijn ski's of een snowboard ook hier verzekerd.
Daarnaast is schade aan een sportuitrusting bij de basisdekking tot € 200,- verzekerd en bij de allriskdekking tot € 250,-. Schade aan een snowboard of ski’s tijdens een snowboard-, ski- of langlaufwedstrijd (of tijdens de voorbereiding van een wedstrijd) is niet verzekerd.
Aansprakelijkheidsverzekering
Heeft uw klant een verklaring nodig?
Stuur dan een mail naar met daarin onderstaande informatie naar schademutaties@aegon.nl.
- Het polisnummer;
- de voorletters, achternaam en het geslacht van uw klant (en medeverzekerden); en
- de begin- en einddatum van het verblijf.
Rechtsbijstandverzekering (Flex)
ARAG verstrekt namelijk geen informatie een dossiers zonder toestemming van de klant. Het machtigingsformulier kan de klant indienen bij het melden van een nieuwe zaak. Bij een lopende zaak kan de klant het formulier direct naar de behandelend jurist sturen.
Autoverzekering
Cataloguswaarde € 25.000 tot € 50.000
Uitsluitend voor diefstalgevoelige auto’s:
Beveiligingseis | Standaard | Diefstalgevoelig |
Tot 5 jaar oud | Geen eisen | Clausule van toepassing |
Van 5 jaar en ouder | Geen eisen | Geen eisen |
Cataloguswaarde € 50.000 tot € 70.000
Voor alle auto’s:
Beveiligingseis | Standaard | Diefstalgevoelig |
Tot 5 jaar oud | Clausule van toepassing | Clausule van toepassing |
Van 5 jaar en ouder | Geen eisen | Geen eisen |
Cataloguswaarde € 70.000 tot € 100.000
Voor alle auto’s:
Beveiligingseis | Standaard | Diefstalgevoelig |
Tot 5 jaar oud | Clausule van toepassing | |
Van 5 jaar en ouder |
Eigen risico's Aegon Autoverzekering (voorwaarden 1413)
WA-Extra | Allrisk Basis | Compleet | |
Schadeherstel door Aegon Schade Service | |||
Carrosserie | € 0,- | € 250,- | € 0,- |
Ruitreparatie | € 0,- | € 0,- | € 0,- |
Ruitvervanging | € 75,- | € 75,- | € 75,- |
Schadeherstel niet door Aegon Schade Service | |||
Carrosserie | € 500,- | Geen dekking op verzekering | € 500,- |
Ruitreparatie | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering |
Ruitvervanging | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering |
Totaal verlies | € 250,- | € 250,- | € 150,- |
Eigen risico's Aegon Auto op Maat (voorwaarden 1411)
Beperkte en Uitgebreide Cascodekking Voordeel | Beperkte en Uitgebreide Cascodekking Vrijheid | |
Schadeherstel door Aegon Schade Service | ||
Carrosserie | Het eigen risico op het polisblad verlaagt u met € 150,-. | Het eigen risico op het polisblad verlaagt u met € 150,-. |
Ruitreparatie | € 0,- | € 0,- |
Ruitvervanging |
|
|
Schadeherstel niet door Aegon Schade Service | ||
Carrosserie | Het eigen risico op het polisblad verhoogt u met € 500,-. | Het eigen risico staat op het polisblad. |
Ruitreparatie | Geen dekking op verzekering | € 0,- |
Ruitvervanging | Geen dekking op verzekering |
|
Totaal verlies | Het eigen risico staat op het polisblad. | Het eigen risico staat op het polisblad. |
U kunt een voorlopige dekking afgeven door een offerte in te voeren
Na de premieberekening krijgt u de vraag of een voorlopige dekking nodig is. Een voorlopige dekking is 14 dagen geldig.
Alleen onder bepaalde voorwaarden is een voorlopige dekking mogelijk
Het afgeven van een voorlopige dekking kan alleen als:
- wij niet hoeven te twijfelen aan de moraliteit (onder andere een strafrechtelijk verleden). Het gaat om de moraliteit van verzekeringnemer, verzekerde(n) en andere belanghebbende(n) bij de verzekering.
- de opgegeven gegevens ter beoordeling voldoende zijn. Bij twijfel neemt u contact op met ons.
- de klant in Nederland woont of gevestigd is. Daarnaast moet het risico ofwel het motorrijtuig in Nederland zijn geregistreerd.
- het gaat om een gunstig schadeverloop.
- Bij de aanvrager of bestuurder mag een verzekering nooit eerder:
- zijn geweigerd;
- opgezegd; óf
- tegen bijzondere voorwaarden zijn aangegaan of verlengd.
- Bij de aanvrager of bestuurder mag een verzekering nooit eerder:
- de bestuurder in het bezit is van een voor het motorrijtuig wettelijk vereist geldig Nederlands rijbewijs.
- er nooit een ontzegging van de rijbevoegdheid is geweest van de bestuurder of aanvrager.
- de cataloguswaarde van de auto niet meer is dan € 100.000,-.
Twijfelt u? Neem dan contact met ons op.
Deze optie staat er alleen als u concessie kunt toepassen. In het veld Concessiekorting (%) vult u het percentage in dat u aan concessiekorting wilt verlenen.
Goed om te weten:
- In een aantal gevallen kan er geen concessiekorting verleend worden. In dat geval wordt het veld voor het verlenen van concessiekorting niet getoond.
- Het kunnen werken met concessiekorting is aan productie- en rendementsregels gebonden.
Goed om te weten:
- Wilt u een nieuwe Groene kaart versturen en ligt de prolongatiedatum in de toekomst of heeft deze net plaatsgevonden? Dan downloadt u de meest recent afgegeven groene kaart via het tabblad 'Communicatie'.
- Wilt u een Groene kaart voor een caravan versturen? Bij 'Aanmaken communicatie' kiest u voor 'Extra groene kaart'. Hier vult u de gegevens van de caravan in.
Huisdierenverzekering
Wij vergoeden alleen de kosten die de klant in Nederland* maakt. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten voor:
- een consult bij de dierenarts;
- opname en behandeling (inclusief operaties en narcose) als dit medisch gezien nodig is;
- onderzoek dat nodig is om een aandoening of letsel door een ongeval vast te stellen;
- in Nederland geregistreerde diergeneesmiddelen;
- hulpmiddelen voor genezing zoals verband en implantaten.
*Met de aanvullende dekking Reis is het huisdier ook verzekerd in het buitenland. Wij vergoeden de kosten bij ziekte of een ongeval in Europa en aan de Middellandse Zee grenzende landen. De maximale vergoeding in het buitenland is € 1.000,- per verzekeringsjaar.
Met de aanvullende dekking Crematie vergoeden wij ook deze kosten
Wij vergoeden het vervoer naar het crematorium en de crematie van het huisdier. De maximale vergoeding voor een:
- kat is € 100,-; en
- voor een hond € 150,-.
Schade en claimen
U gaat hiervoor naar de betreffende claim. In het tabblad 'Algemeen' klikt u vervolgens op 'Toevoegen communicatie met bijlage(n).
Heeft u een uitgebreide wijziging, toelichting of zitten er meerdere documenten bij?
Stuur deze dan o.v.v. het schadenummer naar schade@aegon.nl.
Aplaza
Daarnaast is het ook mogelijk om ADN mutatie- en prolongatieberichten te ontvangen.
Onder het tabblad ‘Communicatie’ ziet u of er een document klaarstaat. Als er achter het document 'Te versturen' staat dan is het document nog niet opgehaald via Aplaza DBS/GRS. Wanneer u het document wel heeft opgehaald staat er achter het document 'Afgehandeld'.
U kunt met een van de volgende systeemhuispakketten gebruik maken van de Aplaza Transactieservice:
- DIAS (DIAS Software BV), voorheen Scenario Assurantie (Unit4)
- ANVA
- Assistent
- Assu (A.i. Automatisering)
- Elements (Faster Forward)