Opnieuw identificeren bij jou thuis

Je ontving van ons een e-mail met het verzoek om je alsnog te identificeren. Hier lees je waarom we dit van je vragen en hoe je een afspraak kunt maken.
Image
Stel krijgt advies van Aegon adviseur over identificatie

Waarom opnieuw identificeren?

Uiteraard heb je je al een keer geïdentificeerd toen je bij ons klant werd. Nu vragen we je om dit opnieuw te doen en een aantal vragen te beantwoorden. Zie het als een soort dubbelcheck. Als financiële instelling zijn we verplicht om al onze klanten opnieuw te laten identificeren. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Waarom in eerste instantie alleen via de smartphone?

In principe kun je je alleen opnieuw identificeren via de Aegon Identificatie App. We kozen hiervoor, omdat dit een makkelijke en veilige manier is om je te identificeren. Is jouw smartphone hiervoor niet geschikt, dan bieden we een veilig alternatief. Houd er wel rekening mee dat bankieren bij Aegon Bank steeds meer online en via de Mijn Aegon app zal plaatsvinden.

Hoe kun je je opnieuw identificeren?

Je hebt aangegeven dat je je niet via de smartphone kan identificeren. Daarom bieden we je de mogelijkheid om je kosteloos bij jou thuis opnieuw te identificeren. Dat kan binnen, maar als je dat liever wilt ook gewoon op gepaste afstand aan de deur. We werken hiervoor samen met AMP Groep. Dit is een bedrijf dat zich specialiseert in persoonlijke identificatie op locatie.

Image
Vrouw achter laptop vergelijkt banken op Aegon website

Aegon Bank wordt steeds digitaler

Doe jij liever je bankzaken op de oude manier? Dat begrijpen we. Overweeg dan eens of Aegon Bank nog steeds de bank is die bij je past.

Banken vergelijken

Wat moet je doen?

  • 1
    Gebruik je persoonlijke ordernummer en afspraaknummer om je afspraak te plannen

    In de e-mail die je van ons hebt ontvangen staan je persoonlijke ordernummer en afspraaknummer. Hiermee kun je eenvoudig je afspraak inplannen bij AMP Groep. Ga naar mijnafspraak.nl en plan je afspraak in. Na het inplannen van de afspraak ontvang je van AMP Groep een bevestiging per e-mail.

  • 2
    Houd de avond voor de afspraak je e-mail in de gaten

    Een dag voor de afspraak ontvang je rond 22:15 uur een bericht met daarin een tijdvenster van twee uur waarin de AMP Groep medewerker langskomt. Op de dag zelf houdt AMP Groep je via mijnafspraak.nl op de hoogte van de geschatte aankomsttijd van de medewerker. Leg je paspoort of identiteitskaart alvast klaar. Buitenlands belastingplichtig? Dan ook je TIN-code.

  • 3
    Volg de instructies van de AMP Groep medewerker

    De medewerker die bij je langskomt legt je precies uit wat je moet doen. Hij of zij is uitgerust met een tablet waarop de modernste identificatie-software staat. Als alles goed gegaan is en de gegevens zijn verwerkt in onze systemen ontvang je van ons een bevestiging van je identificatie.

Tot wanneer kun je je afspraak plannen?

Na ontvangst van onze e-mail heb je twee weken de tijd om je afspraak met AMP Groep in te plannen. Maak je geen afspraak en vindt er geen identificatie plaats, dan zijn we op den duur helaas genoodzaakt om je rekening te beëindigen. Het is dus belangrijk dat je zo snel mogelijk een afspraak met AMP Groep inplant.

Ben je een klant met een hypotheek- of beleggingsproduct of heb je een lijfrente? Weet dan dat beëindiging van je rekening gevolgen kan hebben voor de aflossing van je hypotheek, voor het (niet) behalen van je beleggingsdoelstelling en eventueel negatieve fiscale gevolgen voor je lijfrente.

Blijf op je hoede voor phishing

 

    Je hebt van ons een e-mail ontvangen om opnieuw te identificeren via AMP Groep. Dit is geen phishing, maar dat betekent niet dat criminelen hier niet op in proberen te spelen. Met zeer goed gelijkende e-mails proberen ze ‘uit naam van Aegon Bank’ jouw bankgegevens te ontfutselen. Wees daarom altijd alert als je een bericht van ons ontvangt en weet hoe je onze e-mails kunt herkennen.

    Berichten van ons bevatten in ieder geval een combinatie van onderstaande kenmerken:

    • Wij dreigen nooit met gevolgen als je niet onmiddellijk reageert. We geven echter wel aan hoeveel weken je nog hebt om je te identificeren.
    • Vul altijd zélf de website van Aegon of AMP Groep in de adresbalk van uw browser in voordat je inlogt.
    • Onze medewerkers vragen nooit om jouw inloggegevens.
    • E-mails van Aegon Bank eindigen altijd met @aegon.nl, @service.aegon.nl of @mail.aegon.nl.

    Veelgestelde vragen

    De Aegon Identificatie app was tot 30 april 2021 te gebruiken. Vanaf 30 april 2021 kun je jezelf identificeren via het webformulier op onze site. Daarmee meld je je aan voor identificatie via AMP Groep.
    Aegon biedt verschillende producten en diensten aan die aan ‘de achterkant’ van twee verschillende maatschappijen zijn
    Van Aegon NL en Aegon Bank. Vanwege uw privacy mogen zij uw gegevens niet onderling uitwisselen. Heeft u via Aegon bijvoorbeeld een hypotheek (Aegon NL) én een pensioensparen product (Aegon Bank)? Dan moet u zich dus twee keer (opnieuw) identificeren.
    We proberen je via verschillende kanalen te bereiken. Onze voorkeur gaat uit naar het sturen van een brief of een e-mail. Ook kan het zijn dat wij telefonisch contact met je opnemen of een sms sturen.

    Hebben wij niet jouw juiste contactgegevens?
    Dan boeken wij 1 eurocent naar je over met de vraag contact met ons op te nemen. Deze boeking ontvang je van een rekening van Knab.
    Neem dan contact op met onze klantenservice via 070 344 5235. Onze medewerkers staan iedere werkdag van 08.00 tot 18.00 voor je klaar. 
    Je hebt een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig om jezelf te identificeren. Heb je deze niet, bijvoorbeeld omdat deze is verlopen? Vraag er dan een aan om de stappen van het opnieuw identificeren te kunnen doorlopen.

    Ontvang je je geldige paspoort of identiteitsbewijs niet op tijd?
    Dan kan je uitstel aanvragen voor het identificeren. Neem hiervoor contact op met onze collega's via 070 344 52 35. Ze staan iedere werkdag van 08.00 uur tot 18.00 uur voor je klaar.
    Ieder jaar moeten wij een aantal gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Dit doen wij aan de hand van jouw BSN.

    De Belastingdienst heeft deze gegevens nodig voor de belastingaangifte
    Wanneer alle gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, kan je ook gebruik maken van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Dit maakt het doen van aangifte een stuk gemakkelijker.
    De gegevens die je bij ons aanlevert voor het opnieuw identificeren gebruiken we alleen om jouw identiteit vast te stellen. En om een beter beeld te krijgen van wie onze klanten zijn, hoe zij hun rekeningen gebruiken en waar hun geld vandaan komt. Dit maakt het voor ons makkelijker om afwijkende transacties te herkennen en mogelijke financiële criminaliteit op te sporen.

    Het is wel mogelijk dat we naar aanleiding van jouw antwoorden nog contact met je opnemen voor een vervolgonderzoek of eventuele aanvullende documenten.
     
    Iedere rekeninghouder van een en/of rekening heeft van ons meerdere eigen e-mails ontvangen met het verzoek zich opnieuw te identificeren. Deze rekeninghouder identificeert zichzelf via het webformulier op onze site. Dit geldt ook voor de andere rekeninghouder. 
    Het is mogelijk dat een gezinslid of een mederekeninghouder op een later moment dan jij bericht van ons ontvangt om zich te identificeren. Zij melden zichzelf aan nadat zij ook een bericht van ons hebben ontvangen.  

    Let op: Bij een rekening op twee namen moeten beide rekeninghouders zich identificeren om gebruik te kunnen blijven maken van de rekening(en). 
    Om je snel de juiste service te kunnen bieden rondom identificatie is een speciaal team van medewerkers opgeleid. Zij helpen je snel op weg.

    Dit team is bereikbaar op een ander telefoonnummer dan je van ons gewend bent
    Bel gerust direct met deze medewerkers via 088 - 344 1234. Ze staan iedere werkdag van 08:30 uur tot 17:30 uur voor je klaar.

    Een Mijn Aegon account maak je in een paar stappen
    Zo kun je 24/7 online je zaken regelen en gegevens wijzigen: Maak een Mijn Aegon account aan.

    Lukt het niet meteen? Op de pagina Mijn Aegon: dé plek voor al jouw geldzaken staat een aantal tips om je op weg te helpen.