Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

13 slimme tips voor uw belastingaangifte over 2016

Het blijft een klus waar de meeste mensen niet bepaald naar uitkijken: de belastingaangifte. Dat snappen we bij Aegon heel goed. Daarom helpen we u graag op weg met deze handige belastingtips!

Voordat u begint

1. Hou de aangiftebrief in de gaten

De meeste mensen krijgen in februari een aangiftebrief. Daarin vraagt de Belastingdienst u om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting. Heeft u geen aangiftebrief ontvangen? Dan kan het zijn dat u toch aangifte moet doen. Hier leest u wanneer dat zo is

2. Doe op tijd aangifte 

U kunt uw aangifte doen vanaf 1 maart. Dan is het digitale aangifteformulier namelijk beschikbaar. De Belastingdienst vult dit formulier in de meeste gevallen al bijna helemaal in. Net als vorig jaar moet uw aangifte voor 1 mei binnen zijn. Lukt dit niet? Vraag de Belastingdienst dan om uitstel. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt.

3. Leg alle papieren alvast klaar

U houdt vast niet van zoeken. En al helemaal niet als u net lekker op dreef bent met de aangifte. Leg daarom alle documenten bij elkaar voordat u begint. Het invullen gaat dan een stuk makkelijker. Voor de aangifte heeft u in elk geval uw DigiD-code nodig. Daarmee logt u in. Doet u samen met uw partner aangifte? Spreek dan samen af wanneer u de aangifte gaat invullen. Uw partner moet namelijk ook met zijn of haar DigiD inloggen. Weet u niet precies weet welke stukken u allemaal nodig heeft? Onze handige checklist helpt u op weg .

4. Check de gegevens die de Belastingdienst al heeft ingevuld

De Belastingdienst vult het digitale aangifteformulier vaak al voor een groot deel in. Controleer goed of alles klopt. U bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens. Bovendien wilt u niet te veel belasting betalen. Een zorgvuldige check van het fiscaal partnerschap en uw aftrekposten is daarom erg belangrijk. In de volgende tips leest u daar meer over.

Tip: Kijk zeker even in Mijn Aegon. Daar vindt u gegevens die u helpen bij het controleren van uw aangifte. Bijvoorbeeld over uw spaarsaldo, uw beleggingen, uw lijfrentes en uw levensverzekering.
 

Samen aangifte doen?

5. Bepaal wie uw fiscale partner is

U wilt de belastingaangifte samen met uw partner doen. Maar weet u niet of uw partner uw fiscale partner is? Het aangifteprogramma helpt u dit vast te stellen. Ook via de website van de Belastingdienst kunt u bepalen of uw partner uw fiscale partner is. Misschien heeft u maar een deel van het jaar een fiscale partner gehad. U kunt er dan voor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. Dat kan voordeliger zijn.

6. Verdeel de aftrekposten

Bij een gezamenlijke aangifte kunt u soms geld besparen door de aftrekposten te verdelen. Denk bijvoorbeeld aan hypotheekrente, zorgkosten, studiekosten en giften. U geeft zelf aan hoe u deze kosten wilt verdelen met uw partner. Voordat u de verdeling van de kosten definitief maakt, kunt u verschillende verdelingen uitproberen. Zo ziet u vanzelf wat voor u het gunstigst is. 

Veranderingen in uw woonsituatie?

7. Neem de kosten mee van het oversluiten van uw hypotheek

Heeft u het afgelopen jaar uw hypotheek overgesloten? Dan mag u de kosten hiervan aftrekken van de belasting. Op de website van de Belastingdienst kunt u daar alles over lezen. Het gaat om de volgende kosten:

  • de taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • de notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
  • de afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
  • de kosten voor het aanvragen van de Nationale Hypotheek Garantie
  • de kosten voor het schrappen van uw hypotheek uit het kadaster (royementsakte)
  • de omzettingskosten bij het aflossen van de oude eigenwoningschuld

Let op: Heeft u deze kosten mee laten nemen in uw nieuwe hypotheek? Dan hoort dat deel van de hypotheek in box 3. De rente en kosten van dit deel van de schuld zijn niet aftrekbaar.

8. Ga slim om met dubbele woonlasten

Bent u verhuisd, maar is uw oude woning nog niet verkocht? Dan heeft u dubbele woonlasten. U mag de hypotheekrente van uw oude woning aftrekken tot maximaal 3 kalenderjaren na de verhuizing. Dit geldt niet als u uw woning verhuurt. Want dan is de rente tijdens de hele verhuurperiode niet aftrekbaar. Geef de verhuurde woning op bij uw bezittingen in box 3. De hypotheek kunt u dan opgeven bij uw schulden in box 3. Meer weten? Hier leest u hoe de Belastingdienst omgaat met dubbele woonlasten.

9. Geef de rente van uw restschuld op

Heeft u uw huis verkocht voor een prijs die lager was dan het openstaande hypotheekbedrag? Dan heeft u een restschuld. Als u het huis na 28 oktober 2012 heeft verkocht, mag u maximaal 15 jaar na de verkoopdatum de betaalde rente aftrekken.

10. Uit elkaar? Houd rekening met de fiscale gevolgen voor de eigen woning

Heeft u een gezamenlijke woning en gaat u uit elkaar? Dan heeft dat gevolgen voor uw belastingaangifte. Er kunnen zich drie situaties voordoen:

  • U verlaat allebei de woning

U heeft elk voor uw eigen aandeel in de woning en de schuld tot maximaal 2 jaar recht op renteaftrek. 

  • U koopt na het verlaten van de woning een andere eigen woning

U kunt maximaal 2 jaar lang voor beide woningen de hypotheekrente aftrekken. Hoeveel precies? Dat ligt eraan: hoe groot was uw aandeel in het huis en de eigenwoningschuld?

  • U blijft in de woning wonen

Uw persoonlijke situatie bepaalt of u de hypotheekrente kunt aftrekken. Misschien moet u de hypotheekrente die uw (ex-)partner nog betaalt, opgeven als ontvangen partneralimentatie.

De aangifte over het jaar waarin u uit elkaar bent gegaan vraagt om speciale aandacht. Niet alleen wanneer u samen een eigen woning had. Het is verstandig om de aangifte met een adviseur in te vullen. 

Tot slot

11. Maak gebruik van uw jaar- en reserveringsruimte

Heeft u in 2016 geld gestort op een lijfrenterekening? Of heeft u premie betaald voor een lijfrenteverzekering? Als u een aantoonbaar pensioentekort heeft, kunt u deze betalingen aftrekken bij uw aangifte. Uw jaarruimte is bepalend voor het bedrag dat u maximaal kunt aftrekken. Bereken hier uw jaarruimte.

Voorbeeld

Uw jaarruimte in 2016 is € 1.555,-. U heeft € 1.400,- gestort op uw lijfrentespaarrekening. Dit bedrag is lager dan uw jaarruimte. U mag daarom € 1.400 aftrekken van uw inkomen in box 1. Heeft u de afgelopen 7 jaar niet met belastingvoordeel voor uw lijfrente gespaard? Of heeft u uw jaarruimte een aantal jaar niet helemaal benut? Dan mag u meer opzij zetten dan uw jaarruimte. Dit noemen we de reserveringsruimte.

12. Wisselend inkomen? Pas op dat u niet te veel belasting betaalt! 

Wisselt uw inkomen nogal? Dan betaalt u misschien meer belasting dan iemand met een gelijkmatig inkomen. U kunt dan in aanmerking komen voor de middelingsregeling.

De middelingsregeling in het kort

Met middeling berekent u uw gemiddelde inkomen over 3 aaneengesloten kalenderjaren. Daarna berekent u hoeveel belasting u per jaar moet betalen. Zijn de nieuwe belastingbedragen lager dan die van de eerdere aanslagen? Dan heeft u mogelijk recht op een teruggaaf.

Is middeling iets voor u?

Middeling is vaak interessant in de volgende situaties:

  • U heeft na uw afstuderen een vaste baan gekregen én u had tijdens uw studie een bijbaan 
  • U heeft een ontslagvergoeding (gouden handdruk) gekregen
  • U bent in de afgelopen jaren gestart of gestopt met werken
  • U werkt als freelancer of ondernemer
  • U heeft onbetaald verlof opgenomen (bijvoorbeeld voor een sabbatical)
  • U bent minder gaan werken

Let op: Wacht niet te lang met de middeling. U moet het verzoek namelijk indienen binnen 36 maanden nadat de aanslagen van uw middelingsjaren definitief zijn.

13. Hulp nodig? Neem contact op met uw adviseur

Met de aangifte berekent u uw inkomen over het afgelopen jaar. Zo stelt u vast hoeveel belasting u moet betalen. Of hoeveel geld u terugkrijgt. De gegevens worden ook gebruikt om te bepalen of u bijvoorbeeld recht heeft op kinderopvangtoeslag of zorgtoeslag. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw adviseur. Die kan bepalen wat in uw geval het beste is.