Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Veelgestelde vragen Levens- en beleggingsverzekeringen

Hoe kan ik mijn levensverzekering stopzetten (afkopen)?
U regelt zelf online het stopzetten van uw lijfrente of kapitaalverzekering
Afkopen brengt fiscale gevolgen met zich mee. Lees eerst meer over deze gevolgen bij Wijzigen en gevolgen 

Wilt u definitief uw lijfrente- of kapitaalverzekering stopzetten?
Ga dan naar uw Mijn Aegon account of regel het via onderstaande button. 
U ontvangt van ons een voorstel met een akkoordverklaring of aanvraagformulier. Als wij deze ondertekend van u terughebben, is de wijziging definitief.  
  Direct wijzigen of afkopen levens- of beleggingsverzekering

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Mijn lijfrente bij Aegon komt vrij, wat nu?
U heeft een bedrag opgebouwd voor aanvulling op uw pensioen in een lijfrente
Als uw lijfrente vrijkomt, kunt u twee dingen doen:
  • U zet de lijfrente direct om in een uitkering (lijfrente uitkeren).
  • U zet het geld nog even vast (lijfrente uitstellen).  
Lees verder over de mogelijkheden met uw vrijkomende lijfrente bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu?

U krijgt ruim voor de einddatum van uw lijfrente van ons een brief
Ongeveer drie maanden voor de expiratiedatum van uw lijfrente informeren wij u met een brief. In deze brief leggen we uit wat u kunt doen met uw uitkering en hoe u dat kunt regelen.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is de belegde waarde van mijn levensverzekering?

U ziet uw belegde waarde terug in Mijn Aegon
Bij uw product ziet u de actuele belegde waarde. Heeft u een garantiekapitaal? Dan wordt deze ook getoond.
Heeft u een polis met winstdeling? Dan ziet u het verzekerde kapitaal exclusief winstdeling. Voor het verzekerde kapitaal op einddatum, raadpleegt u de winstbrieven.

Uw gegevens die u ziet in Mijn Aegon zijn het laatst bijgewerkt op de getoonde datum
U kunt bekijken of u recentere gegevens zijn door terug te gaan naar het productoverzicht en opnieuw de gewenste pagina te openen. Als de datum niet verandert, zijn dit de meest recente gegevens die wij van u hebben.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik het nettobedrag berekenen bij afkoop van mijn lijfrenteverzekering?
U kunt zelf een berekening maken zodat u een goede keuze kunt maken voor afkopen of niet
De gegevens die u nodig heeft om deze berekening te maken staan in de opgave van de afkoopbrief. Deze afkoopinformatie vraagt u aan via het formulier Wijzigen leven- of beleggingsverzekering of via Mijn Aegon. Heeft u al een brief van ons gekregen? Dan kunt u de gegevens uit die brief gebruiken voor uw netto berekening.  

Bereken hier het netto bedrag dat u overhoudt.

Dit is een voorlopige berekening
Pas na uw belastingaangifte berekent de Belastingdienst de definitieve belasting. U krijgt dan nog geld terug of u moet nog bijbetalen. Meer informatie leest u op www.aegon.nl/netto-berekening. U kunt ook bij uw adviseur terecht voor meer informatie.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat zijn de inhoudingen als ik mijn lijfrenteverzekering afkoop?
De inhoudingen bij afkoop zijn lijfrente zijn per situatie verschillend
U kunt wel zelf een berekening maken wat het nettobedrag is dat u na belastingaangifte overhoudt bij afkopen. Dit is een voorlopige berekening. Pas na uw belastingaangifte berekent de Belastingdienst de definitieve belasting. U krijgt dan nog geld terug of u moet nog bijbetalen.

Bereken hier het netto bedrag dat u overhoudt 

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is de bedenktijd bij mijn vrijkomende lijfrente of kapitaalverzekering?

U heeft na de einddatum van uw polis bedenktijd voor uw vrijkomende kapitaal
Dit is tot het einde van het kalenderjaar ná de einddatum. Als er expiratiekapitaal vrijkomt vanwege overlijden, is de bedenktijd tot het einde van het 2e kalenderjaar ná overlijden.

Misschien wilt u nu graag een uitkering of juist later
Een adviseur kan u bij deze keuze helpen. Laat daarvoor uw gegevens achter op dit webformulier. Uw eigen adviseur of een adviseur van Aegon neemt dan contact met u op. Heeft u geen eigen onafhankelijk adviseur en gaat hier uw voorkeur naar uit? Kiest u dan op het formulier voor de optie ‘Onafhankelijk adviseur’. Of u vindt zelf een adviseur bij u in de buurt.

Meer informatie voor uw vrijkomend kapitaal vindt u bij Uw Lijfrente komt vrij. Wat nu? 
 

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Welke koers wordt gebruikt als mijn levensverzekering tot uitkering komt?
De eindwaarde van uw polis wordt bepaald op basis van de slotkoers van de laatste werkdag voor de einddatum
De slotkoers van de voorgaande werkdag is de beginkoers van de einddatum zelf. Valt de einddatum in het weekend of op een maandag? Dan houden we de slotkoers van de vrijdag daarvoor aan.

De getoonde koers op de pagina Fondsen en koersen is de slotkoers
Komt uw verzekering tot uitkering? Dan kijkt u naar de koers die vermeld staat bij de werkdag ervoor.

U ontvangt drie maanden voor de einddatum van uw verzekering een brief van ons
In deze eindbrief informeren wij u over de berekening van uw eindkapitaal. Ook geven we wij aan wat wij van u nodig hebben om de uitkering van uw levensverzekering tijdig af te handelen.

Lees meer bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu? 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe regel ik de waardeoverdracht van mijn levensverzekering naar een andere verzekeraar of bank?

U kunt uw opgebouwde kapitaal fiscaal geruisloos laten overboeken naar een andere financiële instelling
Met fiscaal geruisloos wordt bedoeld dat het nieuwe product een fiscale voortzetting is van het bestaande product. Daardoor hoeft u tussentijds niet met de Belastingdienst af te rekenen.

U regelt dit via uw adviseur of zelf 
Uw adviseur zorgt dat wij de juiste documenten hiervoor krijgen. Bespreek dit daarom altijd met uw adviseur.
Wilt u meer weten of zit zelf regelen? Kijk dan voor de werkwijze bij Procedure fiscaal vriendelijke kapitaaloverdracht 

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer voor mijn Garantie Inkomen?
U stuurt voor het wijzigen van uw rekeningnummer een verzoek met handtekening
Wilt u in uw verzoek het volgende vermelden?
  • uw naam, adres en woonplaats
  • uw oude en uw nieuwe IBAN. Uw nieuwe rekeningnummer kan geen spaarrekening zijn.
U stuurt ook een kopie bankafschrift van het nieuwe rekeningnummer mee
Deze kopie is niet ouder dan twee maanden. U kunt voor eventueel kijken bij Zo downloadt u een bankafschrift bij uw bank
Het is belangrijk dat de naam van de begunstigde en het rekeningnummer hierop zichtbaar goed zijn. Bedragen mag u onzichtbaar maken.

U kunt uw ingescande verzoek met een kopie bankafschrift per e-mail toesturen. U mag ook een foto maken hiervan en mailen, zolang alle gegevens goed duidelijk zijn.
Een brief kunt u sturen naar onderstaande adres.

Wij passen uw rekeningnummer binnen 10 werkdagen aan
U krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging.

Aegon Levensverzekering N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe wijzig ik de verzekeringnemer op mijn levensverzekering?

U kunt dit doorgeven via Mijn Aegon
U doet dit op de volgende manier:

  • U logt in op mijn Aegon
  • U gaat naar het tabblad ‘Wijziging’ bij uw levensverzekering
  • U klikt hier onderaan op de knop ‘Wijzigen’. U krijgt een digitaal formulier waar u uw verzoek kunt invullen. De gevraagde documenten kunt u als bijlage meesturen.
  • Als u het formulier verzendt, ontvangt u automatisch een digitale ontvangstbevestiging. 

Wij nemen uw verzoek in behandeling. Binnen 10 werkdagen krijgt u van ons een reactie. Vaak zal dit schriftelijk gebeuren. Als wij het product gewijzigd hebben, kunt u dat zien in Mijn Aegon.

Wilt u niet online wijzigen of lukt het niet?
Dan kunt u het formulier Akte van overdracht  uitprinten, invullen, inscannen en naar ons sturen via dit webformulier 
Als u het formulier per post wil sturen, dan kan dit naar onderstaand adres.

Aegon Levensverzekering NV,
Postbus 23001,
8900 MB Leeuwarden

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe wijzig ik de begunstiging op mijn levensverzekering?

U kunt de begunstiging wijzigen
Gebruik hiervoor het formulier 'Wijziging Begunstiging Levensverzekering'. U kunt deze uitprinten, invullen en naar toesturen naar onderstaand adres. Inscannen en sturen via dit webfomulier kan ook. Het formulier vindt u bij Veelgebruikte formulieren.

Het wijzigen van de begunstiging kan fiscale gevolgen hebben
Voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting, schenkbelasting en/of erfbelasting. Meer weten? Neem contact op met uw adviseur.

Als uw levenpolis verpand is aan uw hypotheek, dan is uw hypotheekverstrekker altijd de eerste begunstigde.  De overige begunstigde(n) mag u altijd wijzigen. 

U krijgt van ons bericht als de begunstiging is gewijzigd.

Aegon Levensverzekering N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Hoe wijzig ik mijn naam op mijn levensverzekering of hypotheek?

U kunt de voor- of achternaam op uw verzekering wijzigen
Dit kan als de verzekering op uw eigen naam blijft staan. Bijvoorbeeld als u uw naam wilt wijzigen na een huwelijk.

Stuur hiervoor een schriftelijk en ondertekend verzoek in
Daarbij voegt u een kopie van de akte van inschrijving bij de Burgerlijke stand of van het Koninklijk Besluit. U stuurt uw brief naar onderstaand adres. U mag dit verzoek ook inscannen en naar ons mailen.

Aegon Levensverzekering N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Wij passen uw naam binnen 10 werkdagen aan
U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Kan ik een kopie van de polis van mijn levensverzekering krijgen?

U kunt uw polis inzien en downloaden via Mijn Aegon
Onder 'Mijn Producten' klikt u op het product waarvan u de gegevens wilt inzien. Onder het tabblad 'Documenten' kunt u uw polis inzien, downloaden en uitprinten.

U kunt ook een webformulier invullen met uw verzoek voor een kopie
Vul dit formulier in. U ontvangt uw polisblad op het bij ons bekende adres. 

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Kan ik mijn levensverzekering premievrij maken?

U kunt uw verzoek voor premievrij maken van uw polis aan ons doorgeven
Om uw polis premievrij te maken, vraagt u eerst de premievrije waarde aan. Zo krijgt u een goed beeld van de waarde van uw polis.

U geeft uw verzoek voor premievrije waarde door via uw Mijn Aegon account 
U kiest aan de rechterkant in het menu voor 'E-mail sturen' en selecteert de levensverzekering waarvoor u dit wilt opvragen. Uw typt uw vraag en na verzending ontvangt u een kopie van het e-mailbericht. U kunt ook de premievrije waarde aanvragen met ons formulier Wijzing levensverzekering- of beleggingsverzekering 

Wij kijken of het mogelijk is en u ontvangt de premievrije waarde en een akkoordverklaring
Hierin vermelden we alle informatie zodat u een goede keus kunt maken. U leest deze informatie door en besluit daarna wat u wilt doen. Als u deze akkoordverklaring niet terugstuurt, verandert er niks.

Het premievrij maken heeft invloed op uw spaardoel
U heeft uw levensverzekering afgesloten om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld om uw hypotheek af te lossen of de studie van uw kind te financieren. Of u wilt een (aanvullend) pensioen of extra vermogen opbouwen. Door uw polis premievrij te maken, haalt u uw doel misschien niet meer. Het doelkapitaal dat u nodig heeft om dit doel te bereiken, vindt u ook in uw Mijn Aegon account.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Kan ik de einddatum of looptijd van mijn levensverzekering wijzigen?


Heeft u een lijfrenteverzekering?
Dan kunt u deze niet verlengen. We bieden geen beleggingsverzekeringen meer aan en verlengen deze verzekeringen niet meer. Daarom kunt u ook uw lijfrenteverzekering niet verlengen. Uw lijfrenteverzekering loopt nog wel gewoon door tot de einddatum.

U kunt op de einddatum wel een andere verzekering afsluiten
U kunt een Aegon Lijfrente Uitstelverzekering afsluiten. Met deze verzekering stelt u de uitkering uit. In de verzekering kunt u het lijfrentekapitaal storten dat op de einddatum vrijkomt uit uw lijfrenteverzekering. Maar ook andere lijfrentes die u heeft. Het kapitaal zet u dan nog maximaal tien jaar veilig vast. De verzekering keert op een vooraf gekozen einddatum een gegarandeerd eindkapitaal uit.

Op de einddatum kunt u ook kiezen voor een bancaire oplossing
U kunt kiezen voor Aegon Lijfrente Sparen. Bij dit product kunt u inleggen wanneer en hoeveel u wilt. U leest meer over de verschillende mogelijkheden lezen bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu? 

Heeft u een kapitaalverzekering?
Dan kunt u deze niet verlengen. We bieden geen beleggingsverzekeringen meer aan en verlengen deze verzekeringen niet meer. Daarom kunt u ook uw kapitaalverzekering niet verlengen. Uw kapitaalverzekering loopt nog wel gewoon door tot de einddatum.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Wat is de Aegon Beleggingsverzekering Check?

Met Aegon Beleggingsverzekering Check krijgt u meer inzicht in:
  • de belangrijkste eigenschappen van uw beleggingsverzekering;
  • de mogelijkheden die u heeft om uw beleggingsverzekering aan te passen;
  • onze alternatieve producten voor als u wilt overstappen.
  Check nu de mogelijkheden van uw beleggingsverzekering: Aegon Beleggingsverzekering Check
 

Wat betekent een garantiebedrag in mijn levensverzekering?

Met een garantie op einddatum in uw beleggingsverzekering krijgt u een gegarandeerd bedrag uitgekeerd
Het maakt niet uit wat de beleggingsresultaten zijn. U kunt in Mijn Aegon en in de jaarlijkse beleggingsinformatie nakijken of u een garantie op einddatum heeft.

Een wijziging in uw verzekering heeft invloed op het garantiebedrag
Wijzigt u bijvoorbeeld uw premiebedrag, dan berekenen we opnieuw het gegarandeerde bedrag. De garantie kan hoger of lager worden of helemaal komen te vervallen.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Kan ik een lijfrenteverzekering afsluiten als ik in het buitenland woon?

U kunt geen opbouwende lijfrente afsluiten als u in het buitenland woont
Dit heeft te maken met de risico's die aan het sluiten van verzekeringen in het buitenland verbonden zijn. Denk aan het van toepassing zijn van een buitenlands rechtstelsel of overtreding van de Europese regelgeving

Bij een expirerende lijfrente kunt u wel een nieuwe lijfrente aankopen
We hebben het dan over de uitvoering van een bestaande overeenkomst en niet het sluiten van een nieuwe overeenkomst. Dan kunt u wel een nieuwe lijfrente aankopen. U krijgt van ons hiervoor een verklaring bij de eindbrief. Deze ontvangt u ruim voor de einddatum. Zo kunt u een goede keuze maken. Een bancaire lijfrente is niet mogelijk.

Informeer bij uw tussenpersoon naar de mogelijkheden
Uw adviseur kan u het beste adviseren over wat mogelijk is als u in het buitenland woont.

Heeft u nog geen tussenpersoon? Vind een adviseur bij u in de buurt.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen



 

 

Hoe kan ik mijn premie betalen?

Uw kunt uw premie betalen via automatische afschrijving
U machtigt Aegon om het juiste bedrag op het moment van premiebetaling van uw rekening af te schrijven. Hiervoor vult u een machtigingsformulier in. Bent u het niet eens met een afboeking? Binnen 56 dagen kunt u deze terugdraaien via uw bank. 

U kunt uw premie betalen via AcceptEmail
Hiermee betaalt u uw premie via iDEAL. Deze ontvangt u vlak voor het moment dat de premie van de verzekering betaald moet worden. 

U kunt betalen via periodieke overboeking
U machtigt uw bank om iedere maand automatisch de verschuldigde premie aan Aegon over te boeken. Stopt uw verzekering of wijzigt de premie? Dan zet u zelf de periodieke overboeking stop of wijzigt u het bedrag via uw bank. Periodieke overboeking is niet mogelijk voor uw schadeverzekering.

U wijzigt uw betaalwijze voor uw levensverzekering of schadeverzekering zelf via Mijn Aegon
U kiest hiervoor in het blauwe menu links in Mijn Aegon voor 'Mijn Gegevens'. De optie om uw betaalwijze te wijzigen staat op de pagina 'Mijn Gegevens' bij het kopje 'Betaalgegevens'.

Ik heb de premiebetaling van mijn levensverzekering gestorneerd. Wat nu?

Wij zullen opnieuw incasseren
Als de incasso van uw premie niet gelukt is doordat u het bedrag heeft gestorneerd of omdat er een tekort was op uw rekening, zal er ongeveer na twee weken opnieuw een incasso plaatsvinden.

Heeft u een Rabobankrekeningnummer?
Dan lukt het niet om opnieuw te incasseren en ontvangt u een acceptgiro van ons.

Wilt u zelf het bedrag naar ons overmaken?
U kunt ook zelf de premie naar ons overboeken op onderstaand rekeningnummer.

Aegon Leven
NL89 ABNA 0450 001067

Vergeet u niet uw betaling over te maken onder vermelding van uw polisnummer?

Ik heb een betalingsachterstand op mijn levensverzekering. Wat kan ik doen?

Neem zo snel mogelijk contact met ons op
Ons telefoonnummer is (058) 244 38 43. Wij kijken dan samen met u naar een oplossing.
U kunt ook een e-mail sturen naar betaalafspraak@aegon.nl. Wij nemen dan contact met u op. 

U kunt uw betalingen inzien via Mijn Aegon
U ziet dan ook welke bedragen nog openstaan. Deze kunt u dan betalen. Dit kan via 'Mijn Betalingen'. Bij een openstaande vordering, is er een rode button ‘Betalen’. Als u klikt op deze button, vindt u alle rekeningnummers die u nodig heeft om een betaling te doen.

Kan ik de overlijdensrisicoverzekering verwijderen uit mijn levensverzekering?

De overlijdensdekking verwijderen kan bij bepaalde polissen
Er zijn verzekeringen waarbij de overlijdensrisicoverzekering verwijderd kan worden. Ook zijn er producten waarbij de overlijdensrisicoverzekering een vast onderdeel is van de beleggingsverzekering.

Bij veel van onze beleggingsverzekeringen is het in ieder geval mogelijk om de dekking aan te passen. Zo wordt er weinig of geen premie in rekening gebracht.

Neem contact op met uw adviseur om te vragen naar de mogelijkheden
Wilt u weten wat voor uw polis mogelijk is? Uw adviseur kan u voorlichten over de opties en de eventuele fiscale gevolgen.

Andere vraag? Bekijk onze Veelgestelde vragen over levens- en beleggingsverzekeringen

Welke kosten zijn er bij een levensverzekering?

In uw premie zijn de volgende kosten verwerkt:
  • Eerste kosten: hieronder vallen bijvoorbeeld de ontwikkelingskosten van de verzekering.
  • Doorlopende- en beheerkosten: wij brengen deze kosten in rekening als vergoeding voor bijvoorbeeld administratie, beheer en het innen van de premie.
  • Aan- en verkoopkosten: de kosten voor de aan- en verkoop van de beleggingen berekenen wij aan u door.
  • Fondskosten: dit zijn kosten die de fondsbeheerder maakt voor het beheren en onderhouden van het beleggingsfonds.

Daarnaast betaalt u risicopremie voor aanvullende dekkingen zoals het risico op overlijden.

Heeft u uw verzekering voor 1 januari 2013 afgesloten?
Dan betaalt u ook bemiddelingskosten voor uw adviseur. Sinds 1 januari 2013 betaalt u bij het afsluiten van een nieuwe levensverzekering deze kosten rechtstreeks aan uw adviseur.

Bekijk onze pagina Veelgestelde vragen Levens- en beleggingsverzekeringen
Staat uw vraag er niet tussen?