Wat is jouw woonsituatie?

Of je je nu aan het oriënteren bent op de huizenmarkt of bezig bent met een andere woning of hypotheek: je toekomst gaat veranderen. En dan is het fijn om te weten waar je aan toe bent. Wat je situatie ook is: wij hebben verschillende hypotheekoplossingen. Er is er vast één die aansluit op jouw woonwensen. Heb je meer informatie of hulp nodig? Dan staat er een adviseur voor je klaar.

Heb je al een Aegon-hypotheek? Dan regel je al je hypotheekzaken makkelijk via Mijn Aegon. In dit persoonlijke account vind je je hypotheekgegevens en meer. Wil je extra aflossen, declaraties uit je bouwdepot doen of je rente aanpassen? Dan doe je dat gewoon zelf en wanneer het jou uitkomt. En als je er niet uitkomt dan helpt onze Virtuele Assistent je graag verder. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Onze hypotheek producten

Meer weten? Ga in gesprek met een hypotheekadviseur. Dat kan telefonisch of via videochat. Zo geregeld én gratis!

Annuïteitenhypotheek

Bij deze hypotheek betaal je elke maand een vast bedrag (zolang de rente gelijk blijft) aan aflossing en rente. Tijdens de looptijd los je de hele lening af.

Lees meer

Lineaire hypotheek

Je lost maandelijks een vast stukje lening af. Daarnaast betaal je een rentebedrag. Omdat je lening daalt, daalt je rentebedrag mee. Zo worden je maandlasten steeds wat lager. Tijdens de looptijd los je de hele lening af.

Lees meer

Aflossingsvrije hypotheek

Je betaalt elke maand alleen rente. Als je wilt, kan je tussentijds extra aflossen. Op de einddatum moet je de lening zelf - in één keer - aflossen.

Lees meer

Alles over het betalen van je hypotheek

Image
Man achter zijn laptop

Regel je hypotheekzaken zelf

In Mijn Aegon bekijk je al je hypotheekgegevens. Waar en wanneer jij dat wilt. Zo hoef je nooit meer in mappen met papieren te zoeken. Dat is makkelijk! Ook kan je veel zaken zelf regelen. Zoals extra aflossen en je hypotheekrente aanpassen.

Naar Mijn Aegon
Image
Eten op tafel zetten

Maandlasten en meer

Nieuwe hypotheek? Dan ben je vast benieuwd hoe het zit met de eerste betaling. Maar ook de doorgewinterde hypotheekbezitter vindt hier alles over automatische incasso’s, hoe Mijn Aegon werkt en meer.

Meer informatie over hypotheekbetalingen
Image
Jonge moeder met kind in de keuken

Als het financieel even tegenzit...

Betaalproblemen zijn niets om je voor te schamen. Heb je moeite met het betalen van je hypotheek? Dan helpen wij je graag bij het vinden van een oplossing! Neem contact met ons op: je staat er niet alleen voor!

Hulp bij betalingsproblemen

Veelgestelde vragen

Je vindt jouw jaaroverzicht in Mijn Aegon en in de Mijn Aegon app
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is. 

Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten' 
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen. 

Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.

Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.

Hierop staan je hypotheekgegevens van het vorige kalenderjaar
Denk hierbij aan gegevens zoals:

  • je schuld per 1 januari én je schuld per 31 december;
  • de hypotheekrente die wij in dat kalenderjaar van je hebben ontvangen;
  • rentevergoedingen voor een eventueel depot;
  • eventuele aflossingen op de lening;
  • eventuele betaalde omzettingskosten/aflossingskosten;

Heb je je hypotheek afgesloten in 2023 en doe je voor het eerst een betaling in 2024?
Dan zie je op je jaaroverzicht alleen de openstaande schuld per 31 december. 

Je mag elk jaar tot 10% van het oorspronkelijk geleende bedrag van elk leningdeel kostenvrij aflossen
Dit is het bedrag dat je kosteloos kunt aflossen en noemen we ook wel je ‘vergoedingsvrije ruimte’. Valt je aflossing binnen je vergoedingsvrije ruimte? Dan hoef je geen aflossingskosten te betalen. Hoeveel je nog kosteloos kunt aflossen vind je terug in Mijn Aegon door onder 'Zelf regelen' te kiezen voor 'Extra aflossen'.

We kennen daarnaast ook een aantal vrijgestelde situaties
Bij deze vrijgestelde situaties hoef je geen aflossingskosten te betalen:
  • Als je aflost op de einddatum van de rentevaste periode van het leningdeel;
  • Bij een aflossing op een leningdeel met variabele rente;
  • Als je aflost omdat je woning is verkocht.

Wil je aflossen op een aflossingsvrij leningdeel?
Dan mag je de (nog niet gebruikte) vergoedingsvrije ruimte van alle actieve leningdelen samen hiervoor gebruiken.  

Lees alle informatie over Extra aflossen op je hypotheek.

Je bouwdepot gebruik je om de (ver)bouw van je huis te betalen
Dit betekent dat je het kunt gebruiken voor alle materiaal- en loonkosten die met je nieuw- of verbouw te maken hebben. Hier zijn wel regels aan verbonden. Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat je niet kunt mee nemen bij een verhuizing. 


Goed om te weten: je kunt alleen zaken declareren die in de financieringsopzet of taxatie zijn opgenomen. Dit zijn de dingen die je hebt doorgegeven bij het aanvragen van je hypotheek. Wil je andere kosten declareren? Dit doe je door ons een nieuwe verbouwingsspecificatie toe te sturen via Mijn Aegon. Na ontvangst van je verzoek laten we je weten of de bouwplannen goedgekeurd zijn.

Meer informatie over een bouwdepot bij Aegon vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
Ieder jaar moeten wij een aantal gegevens doorgeven aan de Belastingdienst
Dit doen wij aan de hand van je BSN. Dit zijn wij wettelijk verplicht. De Belastingdienst heeft deze gegevens nodig voor jouw belastingaangifte. Wanneer alle gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, kun je ook gebruik maken van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Dit maakt het aangifte doen voor jou een stuk gemakkelijker.

Heb je een Hypotheek?
Zodra je hypotheek definitief akkoord is bevonden kun je het BSN aan ons doorgeven. Dit vragen wij op via het bindend aanbod dat je adviseur ons getekend retour stuurt. 

Heb je een levensverzekering?
Dan hebben wij een kopie van een geldig identiteitsbewijs van je nodig om jouw BSN aan jouw klantgegevens toe te voegen. Dit mag een paspoort, ID kaart of voorlopig verblijfsdocument zijn. Bij paspoorten die vanaf 2014 worden uitgegeven staat het BSN op de achterkant van de houderpagina. Dat is de harde pagina aan het begin van je paspoort, waar aan de andere kant je foto staat. Je BSN staat onder de tekst: Persoonsnummer/Personal No/Identifiant personnel.

Je e-mailt ons de kopie onder vermelding van jouw polisnummer via dit webformulier

Wij vinden je privacy erg belangrijk
Daarom gaan we zorgvuldig met jouw gegevens om. Je BSN gebruiken wij alleen voor de Belastingdienst. Deze informatie wordt niet met anderen gedeeld.

Meer informatie vind je ook op deze pagina van de belastingdienst: Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?.